Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2248 ggr
Charlies
2

Tips för upphittad 4v kattbebis

Hej!

Jag har tagit mig an en övergiven kattunge som jag nu haft en vecka. När hon kom gissade jag att hon var omkring 3v. Hittills har allt gått jättebra, hon är lugn, äter bra och är redan nästan rumsren. Jag har ett flexibelt jobb och de första dagarna var jag med henne näst intill konstant, och hon har ännu aldrig behövt vara helt ensam, även om hon såklart får lugn och ro på sitt/mitt rum.

Efter att ha läst på om små kattungar på internet har jag förstått att det finns risk för att de inte blir stabila när de har skiljts från sin mamma innan 12v, och min kattbebis måste ju då anses ha varit extremt ung när hon skiljdes från sin mamma. Jag undrar därför vad jag kan göra/undvika för att ge min bebis bäst möjligheter för att växa upp till en stabil katt? Finns det hopp för henne?

Jag har inga andra katter (även om jag under hela min uppväxt hade katt vilka jag stod mycket nära, så jag är kattvan), så det finns ingen katt som lillkissen kan lära sig "kattspråk" av. Däremot har jag en granne som har en katt som enligt henne tycker om kattungar. Jag funderar på att prova låta dem umgås när min kattunge blivit lite äldre, med förhoppningen att hon ska lära sig lite kattvett. Vad tror ni om det?

Jag är redan oerhört fäst vid och mån om det lilla charmtrollet, så alla tips uppskattas väldigt mycket :)

Charlies
10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så en bild på sötnosen :D

emw
3

Det kommer inte räcka att låta kattungen umgås med grannkatten, hitta någon med en katthona som har ungar i samma ålder och låta kattungen växa upp med dem tills den är 12 veckor.

Charlies
1

#2 Jag skulle självklart bli överlycklig om jag kände till någon kattmamma här i området men det gör jag tyvärr inte…

Uppkatten
2

Lägg in detta på Hittekatter i Fokus också. Var i landet finns kattbebisen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Charlies
1

#4 Söder om Sthlm.

Har någon tips på kattmamma så inboxa gärna (om det går här? är ny på sajten). Annars vill jag gärna ha tips på vad jag själv ska tänka på vid uppfostran.

[[pimey]]
4

Annonserade på Facebook efter amma till vår nyfödda hittekatt och fann en inom ett par timmar. Hör även med närmaste katthem de hjälpte mig otroligt mycket

Charlies
0

Ännu en fundering…. Antar att kattbebisen nu ser mig som sin mamma, blir det inte lite av ännu ett trauma om jag skulle lämna bort den ifall jag hittade en amma?

[[pimey]]
4

En katt behöver fostras av en artfrände en människa kan dessvärre inte lära en kattunge korrekt tyvärr. Sen kan de få bestående men med med utan andra katter som lär den

[[pimey]]
3

Det blir inga problem tror jag, som sagt det är bättre att bli fostrad av en kattmamma än en människa.

[[pimey]]
3

Vår hittekatt matade jag i en vecka tills jag insåg att hon behövde en amma. När hon blev tillräckligt gammal hämtade vi henne igen och nu 6 mån senare är hon som vilken katt som helst :) våra hanar hsr uppfostrat henne med ;)

Djurälskaren87
3

Ja annonsera om de finns ngn kattmamman i närheten och låt henne bara där till hon är 12v så kan du få hem henne:) får man fråga vart du hittade henne? Ingen kattmamman med i bilden?

Charlies
1

Får fortsätta hoppas på en amma helt enkelt då. Vet ni vad hon kan få för men annars?

Pimey, var det någon särskild grupp på fb där du annonserade? 

#11 det var en bekant som hittade henne. Kattmamman hade totalt struntat i henne under en hel dag, och hon var för liten för att själv få i sig vätska/mat till skillnad från syskonet. Mamman hade precis fått en kull innan så kanske var mjölken slut, eller så hade hon tröttnat på ungar eller stötte bort av någon annan anledning. Har hört att det kan hända när det är något fel på ungen men det hoppas jag verkligen inte är fallet :/

Nu är (de halvt förvildade) mamma och syskon i alla fall omhändertagna av polisen, så hoppas något bättre öde väntar än avlivning. Någon som vet hur poliserna jobbar där?

Uppkatten
3

#12 Hur polisen arbetar varierar lite över landet. I Stockholm har man avtal med ett katthem, dit man kör katterna. Tyvärr är det inte ett no kill katthem, vilket innebär att skygga katter löper risk att avlivas på katthemmet.

Ibland körs katter även till andra katthem i Stockholms området som HAR en no-kill policy (men som numera saknar avtal med polisen) och det bästa är förstås om katterna har turen att få komma dit. Vilka katthem som har en no-kill policy kan du se på SVEKATTs hemsida, men det är bl a Stockholms katthem och Kattstallet i Åkeshov. Jag tycker att du ska ringa polisen och höra vart katterna blev av. Frågan är om det inte i dag vore bäst att försöka återförena kattungen med resten av familjen - förutsatt att familjen är i tryggt förvar! En kattunge behöver sin mamma och sina syskon upp till minst 12 veckors ålder.

På Hittekatter i Fokus finns många med mkt stor erfarenhet av små hittekattungar. Fråga där inne hur du bäst ska ordna för den här lilla!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Djurälskaren87
2

12# men hade du inte kunnat ta hela kattfamiljen in då? Kan ju bero på att mamman var stressad/hungrig/trött som gjorde att hon "stötte" bort ungen. Så länge hon får värme,kärlek o lugn o ro tror jag de inte är några probleme. Kattfamiljen måste ju räddas!

[[pimey]]
3

Det finns flera olika grupper på Facebook för katter, många katthem eller djurskydd idag håller till där :) sök efter "vi som älskar katter" eller " katt ammor" eller katthem Stockholm osv och gå med i dom och berätta din sits samt vart du bor. Man blir förvånad hur många som ställer upp, i mitt fall ringde det över 10 personer för att hjälpa mig och vissa bodde 10 mil bort :). Katthemmet som hjälpte mig var öbacka djurhem samt djurskyddet ådalen. Här är en bild på en nyfunnen Vilja utan mamma och 2 döda syskon som låg bredvid henne. Ca 1-2 dagar gammal.

Uppkatten
1

Gå in på t ex Kattkommando syds hemsida. Under rubriken Kattinfo klickar du på "12 veckors kattungar". Där kan du läsa en del om varför kattungar behöver få vara kvar hos sin mamma (alt. varför de behöver en amma) tills de är 12 veckor gamla.

Uppkatten
2

Stockholms katthem har en facebook-sida som kanske kan vara till hjälp, men kolla först var den riktiga kattmamman befinner sig och om kattungen kan återförenas med henne och syskonen på ett tryggt sätt.

[[pimey]]
4

En bild på Amman och hennes nya syskon som var 4 v, kan du se henne? ;)

[Hen]
1

#12 kontakta Stockholms Katthem (katthemmet.nu). Det finns även en Facebookgrupp som heter Bortsprungna och upphittade katter i Stockholm, eller ngt sånt. Om du lägger eftrrlysningen där kommer en massa kattfolk se den och kanske kan tipsa dig vidare. Din kattbebis behöver en amma och kattungen behöver kattmamman fram till v 12, annars kan den få svårt att hantera frustration och separation framöver. Ibland kommer problemen först när katten blir könsmogen. Om ingen paxar kattmamman kommer hon ev att avlivas om hon bedöma vara skygg. Kolla med polisen. Din kattunge skulle allra helst behöva sin mamma! Kan du ta de övriga också iaf en period???

Charlies
2

OJ vad många svar, tack för alla råd o info! Ska höra mig för vad som blev av kattfamiljen.

#14 #19 Jag har träffat den som jag tror är kattmamman vid tidigare tillfällen och hon låter inte någon röra henne. Den enda kontakt hon haft med människor är då de gett henne mat samt släppt in och ut henne. Detsamma gäller för min lillkisses äldre syskon som kommer från den tidigare kullen. Det är alltså inga katter jag skulle kunna ta hand om. Visst skulle jag kunna ta hand om de jämnåriga syskonen (syskonet?) men det var bara min kisse som ansågs av min bekanta vara i akut behov av omhändertagande för att överleva. Hon var så mager och ynklig när jag fick henne :(

#17 #19 Kattmamman hade (enligt min bekanta) stött bort ungen under minst en dag. Ungen togs alltså inte på en gång även fast hon hittades ensam och gråtandes, så mamman hade ju chansen att under hela dagen att ta hand om henne vilket hon inte gjorde. Vi bedömde att ungen inte skulle leva om vi inte tog hand om henne. En dag utan värme och di är ju väldigt påfrestande för en sån liten :/ Och nu är kattmamman förmodligen väldigt uppstressad då hon förflyttats från sitt hem (vad jag har hört förflyttade man alla katter utom ev den grå som jag tror är mamman, så kanske har hon inte ens hittats) och hon är ju inte komfortabel runt människor så om hon inte ville ta hand om lillan då vill hon nog inte det nu heller… En amma är nog enda lösningen i så fall.

#15 #18 haha Gud så liten och gullig :D

[Hen]
2

#20 det finns massor av kattmammor runt/i stockholm och massor av kattfantaster som kan hjälpa dig. Jag är säker på att du kommer hitta en amma! Ett tips: ha med en bild på ungen så ser fler din annons på FB, för folk kommer like:a den och då ser deras egna följare bilden osv. Prio 1 tycker jag är att lägga ditt inlägg på hittekatter.ifokus. Lycka till med lilla katten! Allt kommer gå bra!

Charlies
1

#21 okej det ska göras, upptäckte att det fanns i fokus för hittekatter efter trådstarten så ledsen om det blev felplacerat här. Tackar :)

IceJossan
2

Kan du inte förbarma dig över resten av kattfamiljen också? :( Om hon är så van vid människor att hon låter sig bli in och utsläppt så är hon inte särskilt skygg, bara ovan vid beröring. Men det vänjer sig näst intill alla katter sig vid och blir gosiga och sociala kissar efter en tid!

Uppkatten
1

Men lever kattmamman alltså tillsammans med människor? Du skriver att hon får mat och släpps ut och in.

Varför kastreras hon inte?

Att en katt är skygg och inte låter sig klappas betyder inte att den inte kan få ett utmärkt liv som familjekatt. Men katten behöver förmodligen få lite tid på sig, och den som har henne/tar sig an henne kan behöva få en del tips och råd om hur man bemöter en skyggis på ett bra sätt.

Menar du att de yngre kattungarna nu kan ha skiljts från sin mamma? Det är inte tillåtet enligt den lagstiftning som finns. När det gäller din kattunge uppstod tydligtvis ett akut nödläge, i de fallen ser man lite annorlunda på det som jag har förstått det. Men prio ett ska alltid vara att hålla ihop kattmamma och kattungar tills dess att kattungarna är minst 12 veckor gamla. 

Min fundering är om kattmamman skulle kunna tänkas acceptera lilltjejen i dag, som en i kullen, men här skulle du behöva rådfråga någon med större kattunge-kunskaper än vad jag har. Att kattmamman ev. har förflyttats behöver inte innebära att hon därmed har blivit en sämre mamma.

Ta reda på vad som har hänt kattfamiljen!

Kontakta ett no-kill katthem och diskutera situationen med dem - de har stora kunskaper om skygga katter och om hur man bäst gör med en ensam kattunge som är så ung som din.

Finns kattmamman och den senaste kullen ungar på ett no-kill katthem så be personalen där om råd om huruvida den kattungen du har hand om ev. skulle kunna återförenas med sin kattfamilj igen. Berätta vad som har hänt hittills - och varför du har ungen.

Vill du fortsätta vara matte till din kattunge efter 12 veckors ålder så var tydlig med det! (Skriv kontrakt om kattungen lämnas iväg åt något håll).

En kattmamma och några syskon att "växa upp och bli katt" med skulle din kattunge trots allt med största sannolikhet behöva.

Kaninen111
2

Jag läste inte hela men vår katt hittade vi övergiven i skogen när hon var omkring 3-4 veckor. Ibland är våran katt hur gosig som helst och mitt i hostandes kan hon bli arg och riva mg. Men jag vet ju inte om det blir så med alla katter. Sen gillar vår katt inte när man går bakom henne. Men hon är som sagt lite speciell. Lycka till! :)