Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1229 ggr
Azeman86
0

Satt ihop katter

Jag har nyligen flyttat ihop med pojkvännen min. Med mig har jag mina 3 katter, och han har 3 katter sen innan.

Mina 3 katter är 1 kastrerad skogis tös (-05) och 2 kastrerade huskatt pojkar (-05 & -07). Dom är innekatter

Hans katter är huskatter, 1 hona och 2 hanar. Alla kastrerade där med. Jag är lite osäker på åldern där, men 2 är nog yngre än mina tre, och den ena hanen är äldst. Och hans katter går ut o in som dom vill.

Först när jag kom hit så hade jag mina katter i ett rum och sen så släppte vi ut mina så att dom fick träffas och göra upp lite och så att mina fick se det nya huset, det var hemskt lugnt först - med utan nå fight och så. Men jag tycker nästan att det blir värre och värre. Vi har inte fått sovit på några nätter heller pga "kattopera" och faktiskt börjar dom tjivas allt mera (inatt var det den första fight med), och dom som bråkar är dom som jag trodde skulle jäklas minst, och dom som är mest okej är dom som jag trodde skulle ställa till mera problem. Och jag tror att mina 2 pojkar är dom som jäklas lite extra och är dryga. Hans äldsta och min äldsta dom är nog coolast över det hela. Och hans hona är cool hon med. Men det är då mina pojkar som kan vara på båda hans pojkar, speciellt den yngre. Även hans yngre hane kan vara lite jäklig, men ärligt talat så tror jag mina är det mera och stressar upp det mera och bara är jäkligt envisa. Blir lite små less på mina pojkar faktiskt att dom är som dom är nu.

Så,,, fortsätta att ha is i magen och låta dom göra upp det och finna deras nya platser i "flocken", eller vad kan man göra? Är ju uppväxt med katter och van vid att föra ihop katter, men det är ju alltid jobbigt. Så man letar alltid efter nya tips och förslag. Har förstås inte bott här i en vecka ännu ens. Men jag är lite orolig för att det ska bli mer o mer tjaffs mellan dom (som det känns som att det blir), och att mina kanske jagar ut hans katter liksom helt o hållet eller något sånt. Vill ju inte att någon katt ska behöva flytta här ifrån hella ifall det inte skulle funka, och sen så att jag är flera mil ifrån min hemstad.
Plus att min hona har varit svårt sjuk med njurarna i sommras, som jag minst vill att hon stressas upp pga tjaffs mellan katterna.  Och sen så vill man ju sova lite om nätterna med.

Trotts att pojkvännen bor i ett hus med två våningar + en källarplan, så ska dom minsan pront vara på samma ställe.

Jag är hemskt mammig över mina med, och dom är nästan jämt runt mig. Kanske det kan vara felet med?

Azeman86
0

Kanske testa feliway? Men jag är lite osäker på sånt där, och jag har aldrig kört med sånt förr.

[Hen]
2

Jag tror på: Sära på katterna om de bråkar. Börja om med att vänja dem steg för steg. T.ex. Låta dina katter få en filt som luktar som de andra katterna, och samma fast tvärtom till dom andra katterna. Ha dörr stängd mellan dom först. Sen låt dom bara ses med galler i dörren mellan dem (kompostgaller bygger du lätt nät-dörr med) så de kan nosa utan att ryka ihop. Sen låt dom träffas korta stunder när du är med, var som vanligt - visa inte stress - lek med alla katterna så dom ser varandra leka med dig. Sätt Feliway adapter i vägguttaget i dom rum där katterna är mest. Spraya Feliway på filten i soffan osv. Det finns många trådar om att introducera nya katter, testa att sök på "introducera ny katt". Tänk på att ha minst en kattlåda per katt, att se till att alla katter alltid har tillgång till varsin trygg plats (tex ha tillräckligt med katträd/krypin) och att maten är en situation som ofta kan skapa stress och bråk mellan katterna, så fundera på hur ni serverar maten. Fri tillgång på mat tror jag kan minska den stressen. Bra länkar: http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/ny-katt-i-familjen-aldre-katt-forsvarar-sitt-revir http://www.kattstatus.se/sida89.html

[Hen]
0

Oj missade att du är van att sammanföra katter. Kanske vet du redan allt, men länkarna ger konkreta bra tips iaf! Stort lycka till!

-Cissi-
0

När jag förde ihop mina två honor med min mammas hankatt så hade jag mina katter i vardagsrummet med mej och hade en glas dörr emellan, sen fick mina flickor en och en vara med hanen en stund var och sen bytte jag, Höll på så många gr under dan och sen testade jag att ha alla ihop och det gick fint, lite stelt i början bara.

Det funkade bra för mej men kan nog vara lite svårt att göra så om man har många katter. Jag skulle nog låtit dom vara tillsammans, eventuellt sära på dom som bråkar mest med varandra och ha dom växelvis ute tillsammans med dom andra tills dom lugnar ner sej.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Azeman86
0

#2 #3  Jodå, det vet jag redan, men tack iallafall för svaret. :) 

#4 Jo, det blir svårt med många katter. Men tack iallafall för svaret. :)