Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1812 ggr
Erina
0

Varböld i mun/feber

Hej!

I går upptäckte jag att min katt hade väldigt ont i sin underkäke. såg att hon ville äta, men det gjorde helt enkelt för ont. Kollade temp och hon hade hög feber. Såklart blev det till veterinary med ilfart och där såg man att hon hade en varböld i tandköttet précis vid sina små tänder nere. Hon blev sövd och de tryckte ut så mycket var som det gick och sedan drog de den tand som var närmast (den var mycket lös). Min tanke var att det kanske kan roar sig om FORL då hon redan sen tidigare förlorat tänder just där nere (de små). Hon har aldrig tidigare visat besvär och har haft god aptit. Jag fick med mig antibiotika och smärtstillande.

Tanken är att jag ska kola tempen under dagen, men det är OMÖJLIGT. Hon blir SÅ stel och skriker när jag försöker. Hon har dock ätit bra sedan hon vaknat till efter hon sövdes och hon är uppe och rör sig. Hennes nos är kall och våt, men jag vet inte om det alls har någon betydelse. Har get henne antibiotika två ggr sedan veterinärbesöket.

Hon fick smärtstillande hos veterinären i går och jag har ännu inte get henne mer, då jag ska vänta 24 timmar.

Är lite orolig, eftersom jag inte lyckas prova feber på henne. Hon verkar dock må ok, hon är mest vaken och uppe och äter som sagt. Syns att hon har lite ont när hon äter, men äter och dricker gör hon. Har dock inte sett henne bajsa ännu, men tänker att det kan bero på att hon inte åt i går förrän sent på kvällen.

Vad tror ni? Jag är en riktig hönsmamma med mina katter, så jag kan inte slappna av alls just nu. Vill bara att hon ska må bra.

OberonsMatte
2

Eftersom tanden är borta, varbörden är tömd och katten har fått både antibiotika och smärtstillande, behöver du inte ta tempen nu.

Så länge hon äter, dricker och är vaken som vanligt mår hon med all sannolikhet så bra man kan förvänta sig.

Sajtvärd Katter iFokus

Erina
0

Tack för ditt svar :) Jo tanden drog hon, men det såg inte ut som att varet kom från den tanden. Det kom ut från den plats hon förlorade en tand i somras. Hon har nästan inga tänder kvar i underkäken (av de små). Jag köpte denna katt från en uppfödare och hon var då 1,5 år. Såg ganska snart att hennes små tänder nere så underliga ut. Mycket mycket små och glest mellan dem. Min tanke har varit att hon kanske inte fått sina vuxentänder? De andra tänderna ser bra ut och veterinären tror inte att det är FORL.

Efter forskande på nätet har jag skrämt upp mig ordentligt, så man läst om cancer i käken o.s.v. Är livrädd att det är något allvarligt!

Håller tummar och tår att detta kommer att gå bra, då hon verkligen är en helt fantastisk familjemedlem.

OberonsMatte
1

#2 Du ska veta att småtänderna har väldigt korta rötter, så det behövs inga större inflammationer eller skador för att de ska lossna.

Forl brukar inte börja vid småtänderna och varbölder brukar inte heller höra till symtomen (vad jag vet).

Jag tror inte att det är något allvarligt din katt ha drabbats av och eftersom hon är under behandling nu tycker jag inte att du ska oroa dig!

Sajtvärd Katter iFokus

Erina
0

Tack snälla du ❤️

Erina
1

Lyckades ta tempen till slut. Kändes viktigt då veterinären bad mig göra det. 38,6! Åh så skönt! I går hade stackarn 40,6 i feber 😞

Nu hoppas jag att det håller sig så här och att hon busiga jag igen med tiden. Just nu slänger hon sig ner på golvet så fort hon ser att jag ser henne, för hon vill bli kliad.

Hon har ätit påsar blötfoder i dag än så länge. Har rört vid käken och det är stor skillnad. hon får i och för sig smärtstillande, men det ser så mycket bättre ut i munnen.

[Mustangcab]
1

Nej FORL börjar inte med varbölder Jag har 3 katter med den diagnosen och de har röntgat deras tänder så det är säkert att det är FORL men ingen av dem har några varbölder i munnen.