Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1104 ggr
linda88
0

Hur / när äter era katter

Lite nyfiken på hur era katter äter. Själv har jag en 16 månaders fertil burmahane som ätit riktigt dåligt från och till. Han har alltid mat framme och får äta så mycket han vill. Jag ger honom mycket kött, kyckling, ben, hjärta, lever mm men han får även kattungetorrfoder och blötmat ifrån bozita då o då. 

Drömmen vore ju att ha en katt som äter upp sina portioner och som man verkligen får servera maten till, som jag gör med hundarna. Finns sådana katter?

Jessicahagstrom94
0

Dom äter när dom vill av torrfodret och när dom får blötmat äter dom upp portionerna varje gång, annars äter lilla Oskar, sju månader gammal, gärna upp de stora katternas rester från blötmaten.😉

Han kanske inte orkar äta upp maten, om du ger mycket?

Nerdysiamese
0

Min fertila siameshane måste stängas in i badrummet när han ska äta för att han inte ska äta för fort (han vill nämligen hinna äta upp andra kattens mat också), han helbarfas och får mar 3 gånger per dag. honan är klurigare, hon halv-barfas och det är inte ovanligt att man får fixa och trixa med maten för att få henne att äta, det handlar då inte så mycket om vad hon får utan hur, uppvärmt eller mixat eller med godis i osv, vissa katter är krångliga helt enkelt, i perioder kan samma katt sluta äta helt utan någon anledning och då får man tvångsmata.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

tlover
0

Vår katt äter alltid upp sitt, hon äter mjau blötmat morgon och middag. Sen också massa möss, råttor, fåglar etc såklart.

när det gäller henne är väl problemet snarare att hon skulle äta för snabbt (hon har en historia med ätstörning med hetsätning m.m)

Torrfoder ska hennes mage visst aldrig tålt så det får hon bara nån bit då man vill hon ska göra tricks så hennes mage hinner med.

l'm back

linda88
0

Oj trode det var jätteovanligt med katter som äter upp allt :P Mina hundar är ju sådana därför får Perry äta uppe på kylskåpet. Han får absolut inte för stora portioner. Det är bara jättesvårt att få honom att äta ibland och nu är han för smal men han var nyss ute i köket och åt ganska mycket så jag hoppas han kommer igång med ätandet lite bättre nu under en tid.

[silkesnosen]
0

Ofta äter ju katter lite mindre och ofta, så fungerar det här hemma.

Idunvallen
0

Mina har alltid torrfoder framme som nödproviant när jag inte är hemma på dagarna men det är de inte så glada i så de äter mest blötmat. Det får de 1-3ggr/dag det varierar väldigt. Sen har de kattlucka så när matte inte är snabb nog att servera gomaten går de ut och hämtar sig en mus eller fågel.

Medarbetare på Utekatter iFokus

jollycox
0

Mina katter har alltid ätit upp allt direkt sen dom blivit vuxna. Nu äter dom 3ggr per dag, barfas.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[SueHn]
0

Mina katter äter i princip två gånger per dag men en som är gammal får mat när hon vill. Alla äter enbart barf men får dela på en handfull Orijen då och då som godis. Så har de ätit i fyra år.

Cazzos
1

Hade katt förut men han fick Mjau blötfoder 2-3 ggr per dag, varierade lite beroende på när jag/min mamma var hemma.

Alltid mellan 6-7 på morgonen, sen när jag var hemma (senast 16) så fick han mat. På helgerna/dagarna jag var hemma så kunde det hända att han fick frukost senare eller en extra måltid under dagen. 🙂

Cremello
0

Mina katter har alltid mat stående framme, både blöt och torr.

[MyCassie]
0

Min får små portioner utspritt på en dag, han äter endast Bozita mjukmat och BARF och äter alltid upp allt.

[Vanilla~]
2

Mina har "fri tillgång" på blötmat. Lägger upp lagom stora portioner ca 4 gånger om dagen som dem äter upp lagom till nästa portion. Dem äter alltså inte upp allt på en gång utan dem "småäter" mellan portionerna. Sen har dem torrisar i sina foderbollar i aktiverings syfte. Funkar kanon här hemma :)