Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1845 ggr
felzena
3

Flera kullar med kattungar

Har en vän for iväg och kollade på en kull med kattungar, hon hade tänkt och köpa en kattunge. När hon kom hem berättade hon om träffen och jag höll på tappa hakan. Det visade sig att den här damen som hade kattungarna också hade 4 kullar till med kattungar som var kring 3-10 veckor gamla + att hon två dräktiga honor som skulle få ungar snart. Sedan fanns det även några katter från tidigare kullar som aldrig fått något hem. I alla kullar var fadern okänd. Damen tyckte det var så roligt och gulligt med kattungar så hon kunde inte få nog av dom. Ingen av katterna var avmaskade, chippade eller kastrerad. I mina öron låter det helt bedrövligt, är det ens tillåtet att ta så många kullar per år? Ni som är kunnigare än mig, finns det någonting man kan göra?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Hen]
2

Usch vad obehagligt med människor som beter sig som den tanten. Fy fan! Blir så ledsen.

OberonsMatte
14

Man måste ha tillstånd från Jordbruksverket om man har fler än 9 vuxna katter och/eller föder upp fler än 2 kullar per år. Finns inget sådant tillstånd kan man anmäla personen till Länsstyrelsen.

Sajtvärd Katter iFokus

felzena
0

#2 Okej. Om hon har tillstånd eller ej det vet jag inte.

[Mustangcab]
8

# 3 Det betvivlar jag starkt att hon har. Kan ingen anmäla människan Katterna kan inte må bra.

[SueHn]
5

Man kan ringa länsstyrelsen och fråga om en viss person har tillstånd.

felzena
7

Min vän ska ringa idag.

annzoo
6

Det låter som det gått överstyr för den människan och skulle faktiskt anmäla till länstyrelsen omg.

Nu vet jag inte om dessa katter är utekatter men om de inte blivit parad ute har hon en eller flera hanar som flitigt ser till att honorna blir dräktiga :( Då är det mest troligt väldigt mycket inavel bland katterna.

[Hen]
2

#6 Åh vad bra gjort! Heja!

felzena
0

#7 Alla katterna var utekatter.

fvanilla
3

Det låter lite som en kattsamlare, och jag skulle absolut ha anmält!

[sorbel]
1

Det låter som a kitten mill (som puppy mills i USA). Hemskt oansvarigt.

felzena
1

Anmälan är nu gjort och får se vad som händer härnäst. Min vän vart så illa berörd av det här och har beslutat att fara och hämta två katter hos damen imorgon, en som är 12 veckor och den andra är 6 månader (köpet är så klart genomtänkt och ingen spontanköp för hon tyckte synd om katterna) Min vän har ingenaning om vad som nu kommer hända med de här katterna sedan, om det blir avlivade eller hamnar på katthem etc.

Cazzos
5

#12 Det var jättebra att din kompis ringde och anmälde!

Dock tycker jag inte att hon ska köpa katt från denna damen om katterna inte ens är kastrerade/avmaskade/chippade. Denna crazy cat lady kommer då att tycka att denna samling av kattungar lönar sig och kommer att fortsätta med det sålänge hon "går fri".

Jag anmälde ett ställe förut angående djur, ringde länsstyrelsen och kvinnan på andra sidan luren var empatisk på telefon men ingenting hände efter det och det har gått 3 år nu. 🤔