Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 629 ggr
shimmy
2

Skonkost till digivande hona

För en vecka sen fick jag hastigt och lustigt hem en högdräktig hemlösing via katthemmet jag är engagerad i, och i lördags födde hon 5 underbara små ulltussar :) . Hon har från start varit supersocial och trygg, men av förståeliga skäl jättehungrig! Inledningsvis utfodrades hon med Mjau blötmat samt det kattungetorrfoder som hon givits då hon plockats upp av katthemmet, men hennes mage totalkraschade av den (förmodade) ovana tillgången till mat. För tillfället är hon stabil på RC Gasto Intestinal blötmat och Specific Digestive Support torrfoder (i fri tillgång), men jag oroar mig för att dessa foder är tillräckligt energirika för henne som höglakterande?
Hon är enligt vet som har undersökt henne tunn men inte akut mager.

Mina egna katter lever på blötmat och rå föda, och då jag läser innehållsförteckningen på torrodret så anser jag det ju inte se ut som lämplig kattföda direkt  :/ Men samtidigt vågar jag inte experimentera med andra foder när hon har haft så fruktansvärda diarréer :(

Vad göra?

sagan
1

Rå nöt eller lammfärs skulle jag ge henne. Ev lite morotspure som du lätt kan koka själv då det är uppstoppande och sedan fasa in Mjau försiktigt när magen är stabil. Ge mindre portioner men ofta om du kan. 

Är hon avmaskad?

Helt ärligt så skulle jag inte ge kattungefoder. Det innehåller bara strunt enligt mig och det är inte ett måste. Bara hon får fri tillgång på blötfoder när magen är i ordning.

sagan
0

Hur har det gått?