Kattungar säljes vid 9 veckor?
Halloj, vet en person som säljer sina kattungar nu och dom är 9 veckor. Har självklart påpekat att det är lag på 12 veckor och att dom inte är redo. Har då fått som svar att dom visst är redo, mamman vill inte ha dom längre och hon har frågat en veterinär. Har sagt att dom kan få diverse problem senare i livet om dom skiljs från mamman för tidigt. Men det är tydligen bondkatter så det gör inget?
Finns det något mer jag kan göra?
Hon verkar ju inte direkt lyssna, eller läsa lagen och länkarna jag har skickat angående detta. Är själv ingen kattperson men vill ju självklart det bästa för kattungarna och att dom ska få vara kvar hos mamman i 3 veckor till. Bör kanske tilläggas att detta är en tonåring..
Berättat varför? Att mammans avvisande är en viktig del av deras livslära och att det inte betyder att de kan flytta när hon avvisar dem?
Berätta det helle än skicka länkar. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Åh hovva… Säg till dennes mamma eller något då.
Det är inte bra att ta en katt för tidigt. Dom kan bli instabila i psyket.
Ja jag skulle då gärna ha numret till den veterinären som säger på det viset, fråga vad veterinären heter och ring sedan och ställ en allmän fråga om vilken ålder som är rekommenderat att en kattunge skall lämna sin mamma.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Men herrejösses, veterinären om någon borde ju ha koll på vad lagen säger.
Om denna person inte lyssnar på dig när du säger att det begås lagbrott så kan du säga att hon/han få en amälan på sig. Det kanske hjälper?
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

#1 jag försöker. Nu sa hon att dom tydligen är 10.5 veckor, så vi får hoppas att hon väntar tills nästa helg med att sälja dom. Har berättat så mycket jag kan nu och lär väl bli hatad i gruppen nu (är en tonårsgrupp) men jag hoppas att hon faktiskt väntar med att sälja dom nu, dom små ska ju inte behöva få lida för att inte dom vet bättre :)
Var har den veterinären sin mottagning… i Narnia? ;) Nä, stå på dig. Du har rätt. Tyvärr är det många som fortfarande tror att 8 veckor är ok, jag tror att många absolut inte menar illa när de gör såhär fel.
Visa detta från sverak.se:
Fråga: Jag ska skaffa katt och har tittat på en kattunge som är 8 veckor gammal. Den som har katten säger att jag måste vänta flera veckor innan jag kan hämta hem kattungen - hon hänvisar till er. Varför säger ni att kattungen ska vara minst 12 veckor gammal för att flytta hemifrån? Är den yngre är den både sötare och lättare att uppfostra!
Svar: Kattungen blir tidigt präglad av sin mamma och sin uppväxtmiljö. För att klara en så stor omställning som att byta hem, ska kattungen vara minst tolv veckor gammal när den lämnar sin mamma, såvida inte veterinär föreskriver annat. De sista veckorna tillsammans med mamman stimulerar den sociala kontakten och ger ett starkt stöd i den fortsatta utvecklingen av kattungen.
Om kattungen tvingas lämna sin mamma vid för tidig ålder kan detta medföra att katten blir socialt otrygg, får problem med immunförsvar och allmänhälsa, får problem med magen, kanske inte blir rumsren, får ett så kallat ”snuttbeteende” – suger på kläder och annat och kanske får andra beteendeproblem.
Observera! Från den 1 maj 2008 gäller Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om hållande av katt alla kattägare och kattuppfödare i Sverige- och inte bara inom SVERAK! Detta innebär bland annat att kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger.

Ja jag tyckte också det verkade väldigt märkligt. Tyvärr kan jag ju inte ta kontakt med föräldrar då jag inte känner personen i fråga. Har citerat lagen ett flertal gånger och påpekat hur viktiga de veckorna i livet är men hon står fast vid att hennes katter behöver komma därifrån så fort som möjligt.. Nu blev det ju lite bättre då dom är snart 11 veckor. Men en vecka är fortfarande mycket.
Och ja, hon har blockat mig nu så det enda man kan göra nu är att hoppas att ingen vill ha dom förrän nästa helg och att dom hamnar hos bra personer och inte hos någon i den gruppen (alla yngre tonåringar och hon skänker bort katterna). Och hoppas att hon tänker efter lite till nästa kull (för tydligen har dom haft flera kullar innan och lämnat bort alla vid 10 veckor)
#4 Det spelar ingen roll vilken ålder det är på gruppen tycker jag, det är i alla fall viktigt att upplysa om vad som gäller med sakenliga fakta. Och i detta fall även lagen.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

#ja absolut! Brinner för djuren så jag var fort inne och upplyste om hur det är, ett flertal gånger. Men nu går det tyvärr inte att göra mer då personen som säljer katterna har blockerat mig
TS: Så bra gjort av dig. Synd att du blev blockad, vi får hoppas att säljaren ändå lärt sig något. :/
TS Du har all heder 🙂Synd bara med kattägaren, men du har gjort allting rätt!
Låter som en som jag sa ifrån för någon vecka sedan i en lokal säljgrupp på FB, hon la ut en annons om kattungar som var leveransklara strax innan jul enligt henne men då hon även hade skrivit när de var födda så räknade jag snabbt ut att de tidigast skulle vara leveransklara i januari vilket jag skrev. Fick till svar att då kattmamman stöter bort dom vid den åldern så var det bäst för dom att flytta, det var bara grymt att ha dom kvar längre -.-'
Jag och en annan skrev i tråden ett tag och sen kom hon med ursäkten att det inte ens var hennes kattungar vilket jag tog med en nypa salt och sen tog admin bort annonsen då hon inte följde lagen så om hon tog till sig av det eller inte vet jag inte, troligtvis inte =/