Katten knorrar
Tjenare! Har haft min 2,5 åriga katt Theo i en månad ungefär, och jag måste bara fråga varför det låter *quirp quir quirp" när jag visar matburken eller när han ligger i fönsret och "jagar" fåglar?
det låter lite skumt, och jag tolkar det som att han försöker mjaua och lukta samtidigt. han låter ungefär som en mainecoon. jag skickar med en bild, han kanske är maine coon blandning?
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
Det är ett vanligt läte när en katt ser ngt den vill ha. Vissa tror att katter härmar fåglars ljud. Om katten smattrar med läkarna iblad också, så har jag läst att det beror på att den imiterar döds-bettet vid jakt. Kvittrande finns med i denna föreläsning om kattens läten: http://urplay.se/Produkter/176476-UR-Samtiden-Humanist-och-teologdagarna-i-Lund-2013-Vad-sager-katten
ah!:) roligt.
Sajtvärd på Neofinetia Ifokus
Japanska och Asiatiska orkidéer
En ras som brrpar, knorrar och kvittrar mycket när de pratar är också Norsk skogkatt.
Sajtvärd Katter iFokus
Ah, det kan såklart vara ngt rasspecifikt läte också. Själv bor jag granne med en katt som kvackar som en liten anka och skäller som en mkt liren hund. Det är en huskatt men den hoppar ovanligt högt rakt upp i luften plus är en sån stor pratkvarn plus lär sig olika ord väldigt fort. Så många frågar ras.
visste inte det var något rasspecifikt också :o alla mina katter jag haft har kuttrat och kvittrat vid olika tillfällen, typ mat, eller gos, eller främst när man kommer hem eller släpper ut/in missen och dom har varit huskatter =)
Min huskatt gör också olika ljud (: Så alla raser kan nog göra så, tror det beror mer på individen.
//Jessie
#5 Ja, alla katter har ju betydligt fler läten än bara "mjau". I hur stor utsträckning de använder dem i sociala situationer beror både på arv och miljö. Pratar man själv mycket med sin katt uppmuntrar man den att prata tillbaka och utveckla lätet beroende på situation.
Jag har hittills levt med totalt 3 Birmor, 2 Ragdoll, 6 Norska skogkatter och 2 Huskatter. Jag har behandlat dem precis lika, men de Norska skogkatterna har alla utmärkt sig genom att använda brrp-ljud och knorranden oftare och i fler situationer, så därför utgår jag ifrån att det är en egenskap som finns och förs vidare genetiskt i den rasen. Särskilt ett glatt "hälsnings-brrp" tycker jag är typiskt för Norsk skogkatt (även om det såklart finns hos enskilda individer av andra raser också).
Sajtvärd Katter iFokus
Lätet som katter gör när de tittar på fåglar är dock inte ett socialt läte på det sättet, utan ett rent instinktivt.
(Min ragdoll har dock inte riktigt kläm på det beteendet/lätet utan försöker tjata ner fåglarna från trädet med ett gnälligt "Määäääh!")
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Hahahaha… gu va gulligt!