Spy hårbollar - något dåligt?
Hej!
Hittade en uppspydd hårboll på mattan, vilket har hänt förut och som jag inte har tänkt på som något dåligt. Men just idag tänkte jag tanken att det kanske fanns ett sätt att undvika uppspydda hårbollar. Å andra sidan måste väl hårbollarna vara något bra, ett gott tecken, eller?
Hur tänker ni angående uppspydda hårbollar, är det något bra eller dåligt? Är det hälsosamt att katten spyr? Visst förstår jag att det inte ska vara kvar i magen och om det är mycket hår kanske man inte får ut det andra vägen. (jag kanske har svarat på min egen fråga ;))
Berätta gärna om dessa spyhårbollar!
Som jag förstår det så fungerar katters päls lite som fiber i magen och det mesta bajsas ut,det som kommer upp i form av hårbollar är överflöd. Mina kräker upp hårbollar en till två gånger var per år kanske…
Vi tog in och omplacerade en hemlös katt för ca två år sedan nu, hon hade en så stor hårboll i magen att vi var övertygade om att hon var dräktig. Hon kräkte upp den efter en skumpig bilfärd till veterinären.
Hahah jisses! Vad bra att det kom upp då. Här är det bara min håriga somali som spyr hårbollar (har bara sett honom göra det 2-3 gånger på mer än ett halvår dock). Abessiniern har jag inte sett spy upp något, men hennes päls är ju så kort.
Min veterinär rekommenderar blötfoder, kattmalt + kamning av katten för att i möjligaste mån förhindra problem med hårbollar. Det man är rädd för är att det ska bli stopp i tarmen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vad är kattmalt och var hittar man det?
#4 Kattmalt finns som pasta på tub och det kan man köpa i djuraffärer.
Sajtvärd Katter iFokus
Det finns flera olika sorters kattmalt. Mina tjejer gillar Trixies bäst. Köpte först en annan sort hos veterinären men den åt de inte alls… Trixies åt ena katten på en gång. Den andra katten fick jag sätta kattmalt på tassen på några ggr först så att hon fick "slicka sig ren". Därefter började hon tycka att det var gott. Dosering etc brukar stå på tuben/förpackningen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Bör alla katter äta kattmalt? Eller bara om man upplever problem med hårbollar?
#7 Har aldrig hört att det rekommenderas till katter i största allmänhet, utan enbart vid hårbollsproblematik.
Tack för svaren! Förhoppningsvis ska det inte vara några problem för min katt att gå på som vanligt då, eftersom han spyr upp dem? Vad kan symptomen vara om han inte kan spy och det blir ett problem?
#9 Om hårbollen stannar i magsäcken och inte kan kräkas upp ordentligt kan katten få dålig aptit, småkräkningar och kväljningar. Min Ruben fick det en gång lite till och från under flera dagar p.g.a en stor hårboll. Han hade t.o.m. feber och lite svårt att andas(!) ibland när hårbollen satte sig på tvären.
Fastnar hårbollen i tarmen blir katten antingen förstoppad eller bajsar bara jättelöst (sk. förstoppningsdiarré). Dålig aptit, kräkningar och dåligt allmäntillstånd kan också finnas bland symtomen.
För det mesta kräks dock hårbollar upp eller passerar genom tarmen utan problem.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Har du en korthårig eller en semilånghårig/långhårig katt?
#11 Det är en semilånghårig Somali. :)
#8 Vi har inga problem med hårbollar, men ger Trixie's kattmalt som förebyggande. Dock ger vi en ganska liten dos (1-2cm per dygn och katt). Det funkar dessutom jättebra som godis, för att locka i katten avmaskningstabletter osv. Ingen har rekommenderat det, men bara för det betyder det inte att det är dåligt.