Metacam efter kastrering?
Vår katt kastrerades igår och då vi kom hem var hon hur pigg som helst, hon var igång mer än vad hon brukat vara på slutet till och med. Sen sov hon med oss hela natten som hon brukar, klev upp med oss och lekte en sväng. Sen gav vi henne metacam enligt veterinärens ordination och en stund efter det la hon sig och sov, och sen fortsatte hon göra det resten av dagen. Hon var upp på toa en sväng men gick varken till maten eller vattnet så vi fick ge henne vatten där hon låg. Så höll det på fram till halvsju ikväll, sen började hon piggna på sig allt eftersom, är inte riktigt sig själv än men hon reagerar åtminstone om man flyttar på henne eller av höga ljud. Samt att hon varit upp och druckit och ätit lite. Min gissning var att det var medicinen som gjorde henne så otroligt slö, men då det inte fanns med som en biverkning pratade jag med veterinären som sa att hon var så slö pga att hon hade ont. Jag har tyvärr svårt att köpa det rakt av då hon var sig själv innan medicinen och nu på kvällen igen, och även om hon har ont borde hon ju reagera om man t.ex flyttar på henne..? Någon fler som upplevt att katten blivit såhär slö av metacam eller är det mest troligt som veterinären sa? Vi ska ge metacam i tre dagar till men det känns inte kul om det skulle vara medicinen som gör henne så otroligt trött och slö..
När min katt fick Metacam blev hon lite nedstämd efter varje matportion som jag gömt medicin i. Som att hon tänkte "detta var skumt". Då gick hon och la sig under sängen en stund och bara tittade in i väggen typ. Efter portioner utan medicin var hon som vanligt. Hoppas din kisse mår tip-tip supersnart!
Behöver du ge metacam då ??
jag tänker eftersom hon va pigg innan..
jag behövde inte ge metacam till min katt när jag kastrerade henne.
Dagen efter va hon pigg och alert matgla och busig så jag hoppade metacamen
#1 Jaha, det låter ju lite som vår katts beteende, om hon inte sov låg hon och stirrade med "ledsna" ögon. Idag är hon sig själv så vi har bestämt att inte ge henne mer metacam, var inte alls roligt att se henne igår. Tack, förutom ringen runt halsen så verkar hon tip-top redan nu:) #2 Nej, jag har ju läst om flera som inte fått med sig metacam efter kastrering ens så jag var tveksam till att ge men tänkte att veterinären hade koll. Men igår då vi ringde och frågade om det inte var bättre att låta bli att ge då hon blev så konstig så fick vi till svar att hon var pigg första dagen för att hon hade fått mycket starkare smärtlindring av dom, och slö dagen efter då metacam va svagare och därför hade hon mycket ondare. Då vi sa att vi inte tyckte att det kändes bra att ge metacam fick vi svaret "ja, det är ju upp till er hur mycket ni vill att hon ska lida". Men nu har hon varit pigg sen igårkväll och springer runt som en galning igen så vi tänkte inte ge mer metacam nu i alla fall och hoppas att vår magkänsla stämmer :)
Smakar medicinen illa, vilket den ofta gör, kan ju katten må lite illa och bli lite nere efteråt.
Jag har bara gett Metacam när jag har sett att katten har varit smärtpåverkad och då har de blivit bättre, men jag ger inte Metacam rutinmässigt efter kastrering.
Men det var jättebra att din veterinär skickade med Metacam efter kastreringen. Det är bättre att ha smärtstillande hemma ifall katten har ont än att sitta utan och försöka få det utskrivet över telefon när det behövs.
#5 Jaha, vi som trodde att medicinen var god så som vår katt slickade i sig medicinen från sprutan, men det kan ju faktiskt vara mycket möjligt, dock känns det inte som det borde sitta i i närmare tio timmar. Ja, jag tyckte det var skönt att få med sig hem, men inte kul att ge då det bara kändes som hon mådde sämre av det. Hade vi fått höra att det var en vid behovs medicin hade jag förstått det, men nu ska jag enligt veterinären känna mig hemsk om jag inte ger henne i fyra dagar. Men vi har bestämt att inte ge mer så länge hon inte visar några tecken på att hon har ont nu, märker vi att hon har ont så får hon såklart medicin.
Är det vanligt att vet ordinerar Metacam efter kastrering? Vi har kastrerat sammanlagt 3 hankatter och 5 honkatter hos olika vet och aldrig har detta varit uppe. Katterna har mått bra och läkningen har gott snabbt och bra. Bara vid ett tillfälle fick vi med tratt, som aldrig behövdes. Vi kanske har haft tur
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Kastration på en hona är en buköppning. Det gör ont efteråt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#7 självklart förstår jag att det gör ont, det jag undrade var om att det gör så ont trots metacam att hon knappt är kontaktbar på en hel dag, eller om det var en biverkning av medicinen. Med tanke på att många inte ens får metacam och ändå är pigga dagen efter en kastrering. Vi valde trots allt att testa med halv dos metacam idag fastän hon var pigg imorse och nu har hon legat och stirrat i väggen sen tio. Fortsätter hon vara såhär resten av dagen drar jag slutsatsen att det är medicinen som gör henne så slö och inte smärta. Men för den skull så menar jag inte att hon inte har ont, för det har hon nog även om hon inte visar det.
Det har blivit allt vanligare att man vid en honkattskastrering får med sig någon form av smärtstillande hem eftersom man vet att god smärtlindring snabbar på läktiden. Jag har fått med mig smärtstillande direkt från veterinären någon gång, en annan gång har jag kunnat ringa in för att få recept men rekommendationen har varit att bara ge om katten verkar smärtpåverkad. Normalt sett får de ju långtidsverkande smärtstillande innan de lämnar kliniken.