kastrering, sys med ståltråd
Tänkte bara höra om några här inne har erfarenhet av detta? Fick en liten chock då vi fick höra vad vår veterinär skulle sy med. Men de sa att det var bra för de flesta katterna lät tydligen bli såret då.
Min katt syddes ihop med det, men det var 9 år sedan.
Jag får också en känsla av att det är lite..förlegat..? Min honkatt syddes med mjuka stygn,en liten öppning och märkte nästan ingenting av sitt sår, förutom att hon gärna ville pilla bort stygnen.
Men jag är ingen veterinär, så jag vet inte.
Det är lite efter tycke och smak. En del veterinärer använder gärna ståltråd då deras erfarenhet är att katterna låter bli att slicka på såret (det sticks). Min erfarenhet är att ståltråden irriterar katten vilken får den att vilja dit och slicka. Jag föredrar självupplösande sutur med stygnen på insidan alla gånger. Har aldrig haft problem med katter som blivit irriterade av den tråden.

Det är de inre stygnen som av vissa sys med ståltråd. De yttre är fortfarande mjuk tråd.
En del lägger även ståltråd som yttre sutur. Just för att hålla katten borta från att slicka, det gör ont att slicka på vassa trådar.
Min ena katt syddes med ståltråd och hon fick ingen krage för att katter skulle låta bli att tvätta såret pga ståltråden.
men redan första kvällen var hon där och tvättade och t.o.m försökte slita i tråden.
#6 som vår katt med andra ord.. vi hämtade henne klockan två och hon har bitit och slickat på stygnen sen vi hämtade henne. Och tratten var alldeles för stor och klumpig för henne så det gick inte alls..
Ja, ståltråd är skit enligt min erfarenhet.
# 4 Knappast då dessa blir kvar i kroppen utan det är de yttre. Jag har själv haft en honkatt som fick detta (1979)och som inte lät bli att slicka och slita i dem för det. Men det är gammalmodigt.
Tänkte bara tillägga att min katt hade inga som helst problem med ståltråden och var inte där och slicka, så jag har bara positiv erfarenhet men som sagt var det ju en 8-9 år sedan och det är möjligt att det finns bättre metoder :). Jag för min del tror det är en fråga av tycke och smak, av den som genomför operationen precis som att läkare på sjukhuset har olika metoder ^^
#11 skönt att höra att nån har positiva erfarenheter av det i alla fall, känns bättre då, även om vår katt inte vill låta bli stygnen. Jo, antagligen är det väl så, den yngre veterinären använder aldrig ståltråd medan den äldre använder ståltråd, olika generationer helt enkelt. Sen vi fick på henne tröjan(ett ben från ett par leggings) har hon inte brytt sig alls i alla fall, varken om såret eller tröjan, så det känns bra i alla fall. Får väl försöka ha tratt på då hon är trött så såret får luftas lite varje dag åtminstone..
Vad fick du för typ av tratt av veterinären? Min veterinär har gröna genomskinliga trattar med mjuka kanter och som fästs med tryckknappar. Skitbra!
#13 den lät mycket bättre än den här! Den vi fick var genomskinlig och hård med tre "öglor" vid halsen med ett vitt band igenom som man skulle knyta. Problemet var att tratten var för stor, även fast vi knöt åt bandet så var öppningen i tratten lika stor ju, så hennes öron åkte ut mellan öglorna hela tiden. Vi bytte bandet mot hennes halsband dock, vilket gjorde att den satt lite bättre men fortfarande inte bra. Och sen var hon tvungen att tippa huvudet bakåt för att tratten inte skulle stupa i golvet då hon gick, vi klippte ner den en bit men fortfarande är ju problemet med att den är för stor kring halsen kvar. Den funkar då hon är lugn, men det har hon bara varit i tio minuter sen vi kom hem. Nästan så jag tror hon har blivit hög av smärtlindringen eller nåt, aldrig sett henne såhär busig och galen tidigare..
Det finns uppblåsbara trattar som är bra att köpa i djuraffären där finns även vanliga små trattar att köpa.
Förstår att det kan vara svårt nu kolla annars om nån bekant har en hemma.
Bor du i närheten av Linköping finns det flera olika varinter här..
#15 Tack så mycket för tipset! Såg att supercat hade uppblåsbara kragar och deras lager är ju här uppe(bor i Umeå), så vi får nog ta en tur förbi dem imorgon om det inte finns på djurmagazinet. Hoppas det fungerar lite bättre för henne med en sån :)
De uppblåsbara är mycket bättre. Använder bara sådana numera. Katterna störs knappt alls av dem.
#16 På djurmagazinet i city(i umeå) har dom en uppblåsbar krage i kattstorlek. (har just frågat min syster som jobbar där) :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#18 Åh tack så jättemycket, vad snällt av dig att kolla det!!:D då slipper vi fara runt en massa i onödan imorgon!
Menar du att du kastrerade henne idag och hon är busig och full av liv? Jag kastrerade min idag också och hon var påverkad när jag hämtade henne och är trött och sitter, ligger och slumrar till…
#20 Ja precis, vi fick ju höra att hon skulle vara trött och hängig precis som din katt var men vi har inte märkt av något sånt alls. Vi hämtade henne som sagt klockan två och så fort vi släppte ut henne hemma sprang hon raka vägen till sina leksaker och sen var hon igång till halvfem, sen sov hon några timmar och sen körde hon igång igen tills vi la oss vid tio. Sen har hon sovit hela natten. Vi var orolig att hon skulle slita upp såret eller nåt när hon for omkring men det verkar ha gått bra. Hur är din katt idag då?:)
Idag är hon sin "vanliga jag". Blev jätte glad och lättad av det. Trodde att hon ändå skulle vara påverkad. Får se hur det blir imorgon när smärtstillande medicinen gått ur kroppen. Hon blev syd med sutur inifrån och är inte alls på tråden, än så länge. Vi fick ingen krage med oss så hoppas att hon inte börjar slicka sig efter smärtstillande gått ur kroppen o hon börjar känna av såret.
#22 Men vad skönt för dig, förstår att du blev lättad! Jag känner inte alls igen vår katt, hon är busigare än hon brukar, sover djupare och är nästan för kelig.. Jaha, ni fick inte med nån medicin hem? Vi fick metcam som vår ska ta i fyra dagar nu så vi får väl se om hon kommer känna av så mycket. Det var såna stygn vi trodde att vår katt skulle få men tyvärr inte, ståltråden sticks dessutom rätt bra då hon kommer och ska ligga över halsen. Men vi håller tummarna att hon låter bli såret, du får gärna uppdatera om hur det går:)
Hon fick ingen medicin med sig hem. Hon blev rejält bedövar igår istället. Det var väl därför hon var så påverkad o mådde dåligt igår. Men så tål ju olika katter olika mycket med mediciner och bedövningar, precis som människor. Hon skulle vara bedövad i 2 dgr, o inte känna någon smärta efter det, enligt vet. Så, nej ingen medicin hem!
#24 Då var det nog därför, vår var bara bedövad för ett dygn, men igår var hon inte alls pigg, vet inte om du såg min andra tråd. Förutom en timmes lek innan hon fick metacam och en sväng på lådan så sov hon(eller låg och stirrade framför sig) 20 timmar i sträck, ville varken äta eller dricka, nu är hon sig själv igen så det blir inte metacam något mer. Och precis som enligt er veterinär och många andras så ska det ju vara lugnt utan smärtlindring nu så känns bara onödigt att ge henne i tre dagar till.
Hon skulle ju vara bedövad i 2 dagar o sedan inte känna något enligt vet. Jag var ändå skeptisk. Klart man måste känna efter ett stort ingrepp, operation, sår o sånt. Men hon är hur pigg o glad o gosig som helst idag. Jag vet inte, men om du inte skulle ge henne metacam då? Vad har andra för erfarenhet? Jag är ingen veterinär, så dumt att säga så. Men kanske kan du höra med annan veterinär o inte där du var. Så här hade det nog varit för min katt också om inte en väninna ifrågasatta varför jag skulle till den veterinären som jag skulle. Instinkten sa mig ändå att jag ville inte att den gamle veterinären skulle operera min katt, så jag frågade efter en kvinnlig istället. Han måste tyckt jag var knäpp:) Han sa att det var bara han som utförde kastrering. Jag kunde inte säga direkt i hans ansikte att jag ville inte ha honom, så jag ringde senare och avbokade. Som tur var så var det annan som svarade i telefon den gången. Sedan bytte jag veterinär. Det var andra saker också som hade hänt tidigare så jag kände mig inte bekväm med den förra veterinären, men då jag läst o hört så mycket negativt allmänt om veterinärer så trodde jag att det var ingen idé att byta. Ursäkta långt inlägg!
#26 Ja, jag tror absolut att de fortfarande känner av det två dagar efter, men kanske inte så pass att det hindrar dem från att vara sig själva. Sen är ju katter svåra att se på när de har ont ibland, men det verkar som de flesta veterinärer inte skickar med metacam så rimligtvis borde de inte känna av ingreppet alltför mycket några dagar efteråt. Vi valde att ge halv dos metacam idag fastän hon var pigg imorse och nu ligger hon bara igen, får se hur länge det håller i sig, men börjar känna mig rätt säker på att trött-/slöheten är en biverkning nu.. Vad skönt att du ändrade då, oftast har magkänslan rätt! Vi trodde att det var den andra veterinären på kliniken som skulle kastrera vår hona och fick veta först på plats att det inte var så och då var det ju lite sent att komma med några invändningar. Hädanefter ska vi dock gå till den andra veterinären då både jag och min sambo har fått ett väldigt positivt intryck av honom. Inget att be om ursäkt för, bara kul när folk är engagerade!:)