Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1073 ggr
Allumania
0

Utställningar och vaccin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Jag har 2st underbara kattungar Kaos och Uno. Jag skulle vilja ställa ut båda på huskattutställning som ibland arangeras. :) Killarna är vaccinerade men vid olika tidpunkter. (Der är 2 veckors skillnad mellan dem) Kaos skall få nästa vaccin ca 1.11 och Uno ca.17.11. Jag skulle vilaja undvika att skjussa på dem och vaccinera dem samtidigt. Uppfödaren saa att det inte var så noga med datummen då dom är inne katter. Men jag vill ju ställa ut, och om kraven på vacciners punktlighet är fast vid så lite så e de ju lite snopet.. :( Vet någon hur det fungerar?

Vixxen
4

Det är väl bra om de får träna att åka bil medan de är små? Speciellt om du tänker åka på utställningar med dem!

Vaccinera dem vid deras "rätta" datum och låt båda två följa med till veterinären båda gångerna! Ju mer träning ju bättre!

Silvestris
3

Är det grundvaccinationen som ska slutföras eller är det årlig påfyllning det gäller? Om det är andra sprutan av grundvaccinationen som ska ges får du leva med att åka in två gånger då det är viktigt att sprutorna ges med rätt intervall. Är det årlig påfyllning det gäller spelar det ingen roll. Några veckor hit eller dit gör ingenting. Då är det enda som är viktigt utställningsmässigt karenstiden på 15 dagar (det måste alltså gå 15 dagar mellan vaccination och utställning).

Allumania
1

Killarna är 13 respektive 15 veckor det är deras 3:e vaccin. En skl. "booster" dvs. Förstärkande vaccin.

Silvestris
2

Okej, en "booster" kan diffa på några veckor så du ska kunna ta dem till veterinären samtidigt utan att det påverkar utställningsmöjligheterna.

EddaM
1

Man grundvaccinerar bara två gånger, inte tre. Den tredje vaccineringen skall göras när de är ca ett år.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Silvestris
4

Beror på. Den nyaste forskningen visar att kattungar har kvar maternella antikroppar upp till 16 veckors ålder. Därför är de nyaste rekommendationerna att en spruta ges vid eller straxt efter 16 veckors ålder.

Allumania
0

#4 bra, jag skall ennu ringa vetten o fråga :) Det skulle vara synd att inte ställa ut mina vackra pojkar