Fyrverkeribegränsningar
Hittade detta på facebook idag.
Tanken är att fyrverkerier ska skötas av stat, kommun, föreningar eller klubbar. På särskilda platser och tider.
På så sätt kan vi med djur anpassa oss efter det, och det lär underlätta för många djur, både vilda och tama. Men även för människor som mår dåligt av smällarna.
Och självklart blir det bättre mot naturen om det inte är fritt för vem som helst att använda sig av fyverkerier och pyroteknik.
Läs mer här
http://www.fyrverkeribegransningar.se/
Och skriv under här:
http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar
Dom finns även på facebook
Toppen! Har skrivit på.
Förra nyår när jag var ute med våran yngsta hund så smällde grannarna(eller deras barn som är typ 5-7år) en som lät jättehögt, han blev jätterädd och sen var han rädd resten av kvällen och var rädd att gå ut ett par dagar efteråt. Så jag vet inte om det sitter i och han kommer vara rädd detta år med. Iår kommer vi stoppa hundarna i bilen och fara och köra dit det inte smäller under tolvslaget då dom andra två är smällrädda. Tråkigt att man inte kan se fram emot nyår längre. Men jag är ändå glad att vi bor i en liten by där dom bara smäller på själva nyårsafton(oftast iallafall) och inte flera dagar före och efter.
Katterna har aldrig reagerat så det är skönt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#1 stackarn. :( kan tänka mig att det är värre med hundar då man ändå ska ut. Här kan det smälla i flera veckor både på dagen och kvällen även om det är värst på nyår. Så det är svårt att anpassa sig om man är ut med sina djur kring såna dagar. En av mina katter har varit rädd och det var nog för att första året så smällde det rakt utanför så att rutorna skallrade till t.o.m. Först förra året så verkar hon ha vant sig lite och blir inte lika rädd. Håller med att det är trist att inte kunna se fram emot nyår.
Har skrivit på. Utan tvekan.
Våran familjehund blev rädd när det va några som började alldeles för tidigt, vid tio! Så hon sprang till skogs.. Värsta nyåret ever! 😭
Vill inte att man skjuter raketer alls! ( Och inte bättre med ballongerna i miljösynpunkt då det kan börja brinna varstans. )
Skrev också på, tycker fyrverkerier är vackra men jag bryr mig mer om djuren än att få se såna.
Kan man ha fyrverkerier en bit ifrån de värsta bostadsområdena skulle jag vara glad.
Vi skjuter upp såna där lyktor istället, tyst och fint. :)
Skrivit på. Har varit med om att barn medvetet kastat smällare mot hunden (på tiden jag hade hund) ett par dagar efter sista april.
När människor inte kan hantera fyrverkeripjäser på ett professionellt sätt och dessutom fortsätter att langa till barn/ungdomar tycker jag att det är hög tid att införa fler begränsningar.
Jag ser sällan människor som följer avståndsrekommendationer och lokala förordningar. I staden jag bor i är det exempelvis inom detaljplanerat område endast tillåtet att avfyra fyrverkerier på nyårsafton, påskafton, sista april och fram till 04.00 nästföljande dag vid dessa tillfällen.
Medarbetare - Halloween.ifokus
Himla skönt att i alla fall smällare blivit olagliga! Jäkla otyg!
Förstår inte ens att vem som helst egentligen får införskaffa och använda fyrverkerier, med tanke på de skador som kan orsakas.. Det är olagligt med pepparspray, men fyrverkerier som kan smälla bort både fingrar och vara defekta är okej? :s