Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2071 ggr
Caifig
0

Bajsar på mattan

Mina 5 månaders katter har varit dåliga/lösa i magen i en vecka nu, ända sedan de fick varsin rå kycklingvinge att äta på. Ringde vet igår och fick rådet att köpa Hill's I/D (de äter vanligen Bozita/Mjau/Applaws) och Pro-Kolin och de har nu fått detta i 1½ dygn. Imorse var min ena herre ännu värre i magen. Han hade först varit på lådan och gjort sitt sen precis som om han inte kunde hålla sig satte han sig direkt på vardagsrumsmattan gjorde en lika stor klethög. Bajset är nu även slemmigt och luktar verkligen PYTON!!!! Nu på em när jag låg och slumrade i soffan vaknade jag av att han satt och kraffsade på mattan och hade igen bajsat där men utan att först gå på lådan.

Han har aldrig bajsat utanför lådan tidigare så tänkte om han hade ont i magen men han säger inget när jag klämmer. Ringde vet tidigare men de tyckte jag skulle fortsätta med maten och de såg inget fel i att han hade lagt en kabel på mattan? Bör man väl göra om det inte är normalt beteende?

Fortsätter han att bajsa på mattan för han känner sin gamla doft? (Det var ungefär på samma ställe båda gångerna) Finns risken att han kommer fortsätta även när han blir bra?

Vet inte vad jag ska göra! Han är pigg, äter och dricker som vanligt. För tillfället har jag bara en låda då det inte har varit något problem tidigare. Men tänkt skaffa en till då de inte får plats tillsammans i en låda längre.

annzoo
0

har du uteslutit samonella?

[sorbel]
1

Man måste byta maten långsamt över flera dagar (ca en vecka). Man börjar med 3/4 vanlig maten som man brukar använda och 1/4 den nya och över tid blir den nya 3/4 och den gamla 1/4 och sedan kan man byta helt. De blir sjuka annars. Man måste använde bara en typ (till exempel; bara Applaws eller bara Hills) av mat.

Städa matten med speciell spray (det finns på djuraffär) som blir av med lukten (speciellt ammonia) annars kommer det försätta. 

Hur många lådor har du? Det rekommenderas 1 per katt plus 1. 

Hoppas att han mår bättre snart! Stackaren.

Caifig
1

#1 Berättade för skötaren när jag ringde att de hade ätit rå kyckling men hon trodde inte det var salmonella eftersom det ger också andra symtom som kräkningar, feber, aptitlöshet etc. Misstänkte det först också men avfärdade det rätt snabbt med tanke på hur pigg han är samt att han både äter och dricker bra. Hon trodde det var att deras magar inte tålde rå kyckling särskilt bra. Kan hända att de fick för mycket på en gång, men tycker inte det borde sitta i en vecka!

Även om det är salmonella så gör man inget åt det. Kroppen måste läka ut det själv. 😕 Bara dropp om katten är riktigt dålig.

[sorbel]
0

Finns ju parasiter i rå kött också.

Caifig
0

#2 Jag fick rådet att byta denna maten direkt eftersom den är speciellt utvecklad vid diarréer. Det är bara tillfälligt de står på maten. De äter bara Hill's I/D just nu och ingenting annat. När magarna väl är bra så tänker jag fasa tillbaka den gamla maten långsamt.

Skrev också att jag bara har en låda för tillfället då det har räckt. De har aldrig kissat/bajsat utanför innan. Planerar att köpa en till men eftersom jag använder Peewee tar det ett tag att få hem då jag köper på nätet.

Har städat mattan med vanlig rengöringsspray och sen ättika… Tänkte se om detta hjälper innan jag köper sån dyr spray. 😕

[sorbel]
0

Jaha! Då så. Man måste ju lyssna på veterinären. :) Konstigt att de sa att byta direkt tycker jag eftersom det gör problemet bara värre ett tag.

Och ursäkta mig, jag missade att du skrev om lådorna. 

Hoppas att allting går bra. Men det borde ta över en vecka för problemet att bli bättre. Så försätt bara och det kommer gå bra. :)

Caifig
0

#6 Oj förlåt det var inte meningen att låta spydig eller så

Aldrig haft katt innan så dessa är mina första men haft några hundar. Det är ofta jag ifrågasätter veterinärernas råd och beslut när det gäller dem, men eftersom jag inte är van vid katt så blir man lite mesig :(

Men de sa att de brukar göra såhär med katter och hundar som de får in med diarréer och enligt dem så ska det fungera. Så man får väl lita för en gångs skull på dem 🙂

Ja jag hoppas verkligen det blir bättre… Är så trött på att tvätta golvet och mina sängkläder dagligen :( även om de inte kan rå för det så blir det lite tröttsamt…

[sorbel]
0

#7 Det förstår jag helt. De är ju professionella, högt utbildad individer så man borde kunna lita på det dem. Om hon sa att byta direkt då gjorde du rätt tycker jag. 

Jag har inte haft katter i jättelänge nu. Jag hade dem när jag var ca 8-12 och är nu 25. Jag har ansökt till en Katthem den här veckan eftersom jag vill adoptera två kattungar (valde ungar specifikt för att jag vill de att växa upp runt min hund). Det är svårt att vänta men värt det!

Och ja, jag vet vad du menar. Vår hund är 11 nu och hon har precis gått genom mage problem. Bajsade på golvet och matten men nu är allting bättre och hon bajsar inte i lägenheten (hon gjorde det på mitten av natt när vi sov och kunde inte höra om hon ville ute). Det tog nästan två veckor! Det är så jobbigt men jag kunde se att hon verkligen mådde dåligt. Stackaren.

Caifig
0

#8 Usch fy..Finns inget värre när de små stackarna är dåliga! Man känner sig som en dålig matte när man inte kan hjälpa till :( Han försökte nu bajsa i sängen men hann tack och lov springa in med honom på toaletten…. Han mår ju uppenbarligen inte bra! Får nog ta och ringa vettis imorgon igen..Suck!!

AgnetaB
0

Om han har diareé så har han säkert ont i magen också som vi kan ha. Även om han ej reagerar på att du klämmer så känner han sig olustig. Då sammankopplar de ofta lådan med obehag o går någon annanstans som din gjort.

Jag skulle ge många små mål med mat/dygn så magen ej blir så upprörd o har lite o jobba med, typ en tesked till att börja med o försiktigt öka kanske dag 2 el så. Skulle även ge vatten försiktigt med spruta i munnen (spruta ej rakt in så han får i lungorna) för förlorar mycket vätska om han har diareé o blir matt o trött. då vill de ej äta/dricka o allt går runt  liksom.

Finns också  tarmparasiter som triggas igång av stress, flytt, foderbyten, utställningar mm. De går att skicka avföringsprov till www.sva.se o testa.

Caifig
0

#10 Ah okej låter rätt rimligt…Stackarn… Han får bara lite blötmat morgon och kväll för att jag ska få in honom Pro-kolinet samt att jag blandar i extra vatten så det blir mer som en gröt. Torrfodret står framme hela tiden och han äter lite då och då, men det är kanske ingen bra idé? Annars dricker han jättebra och är pigg och busig.

Han är avmaskad med Milbemax för 2-3 veckor sedan fast den tar nog inte alla parasiter. Märkte också att han har börjat tappa tänder och katter kan väl bli dåliga i magen då? Men känns verkligen extremt att bli så kass pga tänderna? Eller så är det kanske en kombination av allt. För mycket kyckling, tänderna, mer stress för magen etc.

Blir han inte bättre imorgon så ringer jag till vet igen men som sagt så vill de ju inte ta in och kolla på honom om han fortfarande är som han brukar. 😕

[Lilyz]
1

Uscha låter inge kul det där 😕

Ville bara skriva att min väns katt fick salmonella och det var riktigt allvarligt, hon kräktes upp allt hon fick i sig och var kraftigt allmänpåverkad så hon fick läggas in ett par dagar för att återhämta sig… Så detta verkar vara något annat.

Angående lådorna kanske du kan prova att byta till en vanlig, öppen låda med fin sand istället för PeeWee? Åtminstone tills de blir bra i magen igen då det finns risk att de förknippar lådan med obehag och de flesta katter föredrar sand framför träpellets.

Caifig
2

#12 Usch fy, nej tack och lov så är han pigg!

Har funderat på det också men i början när jag hade sand så fastnade den alltid mellan deras tår. Provade flera olika men alla fastnade och de slet så mycket i pälsen så små tussar lossnade 😕.

Nu över natten har det faktiskt, peppar peppar, bara varit en klump i lådan och den var faktiskt mestadels fast!!! Tjohoooo! Så utan att ta ut segern i förskott verkar det värsta vara över!!

Men tack för alla fina svar, hjälpte verkligen en orolig och trött matte!