Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2138 ggr
[Cocomo]
0

kan jag få tillbaka dom?

Heej!

Jag hoppas att ni skulle kunna hjälpa mig med en sak,

Det är så att för några år sedan så tog jag över 4st kattungar från vår förra granne, kattungarna var bara 6 veckor och grannen hade slängt ut dom mitt i samhället då dom tyckte det var för jobbigt med 4 katter. Eftersom vi bodde i lägenhet då så fick vi inte ha några husdjur så därför flyttade katterna provisoriskt hem till min mormor, två av kattungarna såldes sedan till en kompis till mig och två st bor kvar hos min mormor. Nu bor vi i hus sen ungefär 2 år tillbaka och jag har knappt någon kontakt med min mormor längre pga att vi har blivit lite ovänner angående hennes djur och djurhållning. Pga av detta så får jag knappt träffa mina katter och därför vill jag gärna ha hem dom. Kan jag kräva att få tillbaka mina katter från henne eller är det stört omöjligt att göra? Vill så gärna ha hem mina katter igen!

Calcifer
4

Du kan ju prova att kontakta polisen, men tyvärr kommer det nog inte bli så om du inte råkar stå som ägare fortfarande och de är chippade t:ex.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Cocomo]
1

Jag står inte som ägare på dom utan det är min mormor då hon betalar försäkringen men det är jag som betalat chipmärkning, kastrering och vaccinering på bägge katterna. Så det är inte så troligt att jag kan få tillbaka dom då? 😕

Calcifer
3

Om hon står som ägare såklart inte. Alltså, då äger ju hon dom. JAG kan förstå varför du vill ha tillbaka dem, men alltså… om du säljer en bil till mig och jag registrerar mig och försäkrar den osv så är det MIN bil oavsett om du tidigare har besiktigat den eller bytt olja.

Nu är såklart katter en helt annan sak än bilar, men i lagens ögon är katter ändå ägodelar, och äger människa A katten, så är det människa As katt. 

Prova att prata med henne istället.

Och å andra sidan kanske katterna skulle få det bäst av att få stanna i sitt hem? Och din mormor kanske älskar katterna och också skulle bli ledsen om hon inte fick ha kvar dem?

[Cocomo]
1

Vi har hela tiden sagt att det är mina katter och hon vet om att det! Dom skulle bara bo hos henne sålänge! En av anledningarna till att jag vill ha hem dom är för att min mormor har redan 7 katter + mina 2 så hon har 9 katter i sin lägenhet + en stor hund och hon klarar inte av att ta hand om alla djuren. Hennes lägenhet påminner om en samlares hus och skulle länsstyrelsen komma på besök så skulle hon nog inte få behålla djuren iallafall. Det är en ganska stor anledning till att jag vill ha hem mina katter och det är också en stor anledning till att vi är ovänner just nu.  Men jag ska försöka prata med henne idag eller imorgon och se om hon kan tänka sig att ge tillbaka mina katter.

[Emma--]
1

#4 Har du kvitto på allt du betalat som talar för att det är du som äger dom egentligen? 

Eller finns det något skriftligt mellan er? 

För vill hon inte, och står och betalar försäkringen så blir det svårt tyvärr.

[Mustangcab]
3

Vem registrerade ni katterna på då ni chipmärkte dem?

[Cocomo]
2

#6 På mig men det är mormor som står på försäkringen!

jnielsen
5

Om katterna är registrerade på dig så är det du som står som ägare.

[Mustangcab]
4

Står de på dig är du ägare.

Calcifer
4

Ja, står de på dig är du ju ägare.

[Cocomo]
4

Jaha, jag trodde det var den som stod på försäkringen som stod som ägare, men då.ska jag ringa henne imorn och säga att jag ska ha mina katter. Om dom står på mig.så har jag väll lagen på min sida?

linda88
9

Sen kan du väl passa på att ringa till länsstyrelsen då också om din mormor inte kan ta ordentligt hand om sina djur.

bubbelbruden
1

Den som står registrerad är inte alltid säkert ägaren man kan bestrida det.

Lagen säjer att de/den som matar en katt är dess ägare så det kan bli bekymmer men står man som ägare vid chipkontroll och kan visa papper på kastrationer eller andra saker som rä gjorda med katten så är det ett plus men det är ju även ett plus för mormor som matat och förösäkrat katterna men..

enkelt sätt är både den som matar och den som står på märkningen ägare så frågan rä hur mycket koll mormor har på såna lagar.

hoppas du får tillbaka din katter och att du ser till så restrande djur får det bra eller ringer så länsstryrelsen kan komma och hjälpa eller puscha henne att göra bättre.

Mona22
2

Har din mormor haft katterna i flera år känns det ganska taskigt att ta dem ifrån henne, men tar hon inte hand om dem tycker jag du ska anmäla henne.

[Cocomo]
4

#14 Tycker inte det är taskigt när hon inte tar hand om dom som hon ska och hon har dessutom vetat om hela tiden att det är mina katter och att jag skulle ta tillbaka dom när vi bodde där man fick ha husdjur och hade ekonomin lite mer iordning!

Djurälskaren87
2

ja ring henne imorgon och säg att du vill ha tillbaka dom, har hon sju andra katter så borde hon väll tycka att dessa två katterna passar bäst hos dig.. inte så att hon är djurlös…

OberonsMatte
3

Ägarregistrering i ett id-register räcker inte som ägarbevis i juridisk mening. Har inget avtal gjorts upp angående katterna är det vad jag kan förstå din mormor som äger katterna nu eftersom de bor hos henne och det är hon som har tagit hand om dem.

Det enda du därför kan göra är att prata med henne och försöka komma överens om vad som är bäst för katterna.

Sajtvärd Katter iFokus

[Cocomo]
8

Pratade med mormor idag och hon sa att det är inte mina katter längre utan det är hennes katter och jag kunde fetglömma att jag någonsin skulle ens få se dom igen! 💔 Hon sa att om vi nu ville ha en katt så fick vi köpa en kattunge då!

Pratade med en kompis direkt efter jag pratat med mormor och hon ska hjälpa mig att ringa till länsstyrelsen och göra en anmälan!

vinteralvan
3

Bra. Klarar hon inte av att ta hand om sina djur så måste det anmälas.