Kul aktiveringstips till katt
Jag och min katt älskar att hitta på lekar tillsammans men nu börjar vi båda tröttna på samma gamla lekar som vi kör varje dag, det börjar märkas även på henne att hon vill ha lite variation.
Nu ser ett lekpass ut ungefär såhär:
Först jaga laserpekaren
Sen leker vi med vippan en stund
Sen brukar jag kasta torrfoder över lägenheten som hon springer och jagar, bollar med och äter (skitkul, om ni inte har testat)
Sen brukar jag öva lite inkallning med henne och bland annat gömma mig och ropa så får hon leta reda på mig och få godis som belöning.
Utöver detta så har hon alltid en aktiveringsboll med godis eller liknande framme som hon kan leka med.
Har ni några andra kul lekar att dela med er av? Som du o dina katter kommit på tillsammans kanske? Något ni tycker är kul som äve vi kan prova.

Hon kanske skulle uppskatta koppelpromenader? Annars är Da Bird en väldigt uppskattad leksak för många katter.
#1 det går hon redan, glömde säga det :) Just nu tycker hon det är läskigt med koppelpromenader så räknar det som mer träning än aktivering. Men i framtiden kan det nog bli riktigt bra aktivering för henne!

Da bird ska jag kolla upp förövrigt! Beställa hem nästa gång vi beställer kattmat.

Just nu har min katt de här favorilekarna:
– Kickeroo-leksaken så hon får sparka ordentligt med bakbenen.
– Bygga tunnel, t.ex. genom att luta soffkuddarna, och jaga leksaker i tunneln. Jag brukar även bygga olika katthus och tunnlar av kartonger, så hon får nya upplevelser.
– Klättra. (Bygga nya klättermöjliheter). Tex göra en stege upp till en hylla, eller fästa en trasmatta på väggen så katten kan rejsa upp där efter vippan :)
– Plast-teskedar som hon hittade i en låda har varit favoriter i en vecka nu.
– Min katt älskar att köra ner hela frambenet i olika typer av "hål" och fiska fram godis eller leksak som hon sett mig stoppa/kasta ner där (t.ex. hål jag gjort i locket på en kartong). Hon stoppar ner sakerna själv nu när hon lärt sig.
– Hon älskar även att sitta inuti en kartong och så vispar man med en leksak på snöre utanför kartongens handtag (som är = hål). Hon kör ut tassen genom hålet och fångar leksaken 65465464654 gånger ungefär.
– Klippa av handtagen på papperspåse och kasta in leksaker i påsen så katten får kasta sig efter.
Vill ha meeera!