Katter bråkar om sängen??
Hej alla!
Min sambo har två katter och de är underbara.
Men! Varje gång vi ska gå och lägga oss och den äldsta katten lägger sig så kommer de yngsta och ''parar'' sig med honom.
Hoppar den äldsta ner och försöker komma upp igen så knuffat den yngsta ner honom :(
Detta händer bara uppe i sovrummet! Inte någon annanstans… så jag undrar vad man kan göra åt detta? Tycker så synd om den äldsta katten som alltid har fått ligga i sängen och sova med husse.
Är båda kastrerade? Är de vänner i övrigt? Har det alltid varit såhär eller börjat nyligen? Har ni testat med Feliway i sovrummet (det kan ha en lugnande effekt på katt-konflikter).
Bara den äldsta är kastrerad… men snart blir nog den yngsta de också..
Ja kan ju ligga bredvid varandra och sova i soffan utan problem osv.
De har inte alltid varit så … de har liksom blivit värre :(
#2 Hur gammal är den yngre? Kan det vara så att han börjar/har blivit könsmogen? Oavsett: Att okasterade katter håller på med dominansbeteenden är väldigt vanligt!
Har han åldern inne för kasterering, så se till att han blir kastrerad snarast.
(Detta vet du säkert men: Dels är det ofta väldigt frustrerande för en katt att vara okastrerad, dels kan det skapa konflikter mellan katterna. Och om han går ute ibland så kan han bli pappa till en massa hemlösa kattungar. Medellivslängden för okastrerade ute-hankatter är 2 år pga att de är mer riskbenägna…)
#3 De är inne katter båda två :-) men ja jag tycker de är jobbigt att han inte kasterad. Så får nog prata med sambon om de hela… Men tack för svaret :-) misstänkte att de var pga detta.
Ja, jag tyckte väl att det var ovanligt rangmässigt att den yngre utförde dominansbeteende mot den äldre, men är den yngre fertil är det förstås könshormonerna som ställer till det. Kastrera för alla inblandades skull.
Sajtvärd Katter iFokus