Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3177 ggr
nitisen
0

HÖFTLEDSDYSPLASI (HD) grad 3.

Min lilla kisse fick "diagnosen" höftledsdysplasi (HD) grad 3 för någon vecka sedan. Vi tror dock att det är en missbedömning pga. lite olika anledningar och en omröntgen är inplanerad.

Det jag funderar över är om det går att operera så höfterna hamnar i ett normalt läge? Självklart kommer han inte gå i avel vilket som men jag vill ändå veta om det blir aktuellt, om han får ont eller problem med höften.
Någon som har koll?

Jax <3

Silvestris
1

Vad jag vet kan man inte korrigera så att höftkulorna hamnar i rätt läge. Däremot kan man när höftkulorna blivit utslitna helt operera bort dem utan att det egentligen påverkar katternas livskvalité. På stora hundar kan man ersätta höftkulan med en i metall, men små hundar och katter klarar sig bra utan själva höftkulan så då brukar man helt sonika bara ta bort den.

Men katter kan leva långa fina liv trots HD så det är absolut inte säkert att katten kommer få problem. I synnerhet inte om ni börjar att behandla för inflammationen nu med kombinationspreparat som tex. Seraquin. Jag har också en katt med HD (visserligen bara en 1a på ena höften) och enligt veterinären bör jag öht inte vänta mig några problem med det så länge hon hålls i bra vikt och inflammationen behandlas.

annzoo
0

Lite nyfiken (om du vill berätta) om varför du tror att det är en missbedömning? Har Lars Audell kollat på plåtarna?

nitisen
0

#2 Ja, Audell har kollat på plåtarna. Han låg inte rakt på dem och han var helt sövd vilket kan påverka. Sedan stod det även i bedömningen att det kan bero på omognad och växa till sig. Därav misstänker vi att det kan vara felbedömt eftersom katten helst inte ska vara sövd. :)

#1 1:or får man ju avla på så vore ju konstigt egentligen om man får avla på en katt som kan få problem… Men är inte så insatt i det där och varför det är si och så.
Enda problem min katt har är att han skjuter upp ryggen lite lätt vid gång ibland. Ska kolla ryggen på han också för han ramlade från balkongen i förra lägenheten.
Behandla inflammationen? Inte hört om något sånt.
Vi har en stor hane med 1:a på ena och 2:a på andra höften. Går med mycket uppskjuten rygg och är lite lätt överviktigt (får i sig fel mat då mamma har kattungar som behöver sin mat). Inga problem utöver det, inte ont eller så men aldrig hört något om att behandla inflammation, blir lite nyfiken.

Jax <3

nitisen
1

Det är mamma som vill göra om röntgen om ett halvår och på en annan klinik. Här fick han så hög dos av lugnande så han var helt borta och ändå fick han inte i sig allt och de ville även ge honom mer….

Hört om katter med 3:or och 2:or som på omröngen fick u.a.. Alltså missbedömt vid första röntgen. Vågar inte hoppas på bättre resultat i vårt fall men det vore ju underbart med ett bättre resultat. Så rädd att hundvalpen jag får hem snart ska vara en stor risk för honom men katten håller så högt tempo så valpen verkar seg i jämförelse…

Jax <3

Mymlan
2

Men kan de ej sätta in höftproteser på katt o hund? eller är jag ute o cyklar för tror jag sett det på ngt veterinärprogram men det var nog från USA..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Silvestris
0

En katt med HD har alltid en inflammation i leden och den bör man behandla även om katten inte uppvisar några symptom, man kan då förebygga eller skjuta fram problem. Höftproteser kan sättas men enligt min veterinär brukar man inte göra det på katter eller små hundar eftersom de klarar sig lika bra utan höftkula så man tar bort den istället.

nitisen
0

#6 Okej. Har aldrig hört något om inflammation men ska rådfråga min veterinär. Dock inte samma som vi gick till för röntgen (den lokala) då jag tappat förtroende för dem efter deras miss med för mycket lugnande. Ska höra med dem där vi ska göra omröntgen, dit mamma går med alla sina katter. Se vad de säger och såna grejer. Men ändå skönt att få bra svar här. :)

Min lilla Jax betyder allt för mig och han är bara 11mån (på ons) så han har ju många år framför sig. :)

Jax <3