Fräsch sand länge?
Kan någon ge förslag på en Kattsand som håller sig fräsch riktigt länge, minst 6 månader. Våra katter gör för det mesta sina behov ute, men vill ändå ha en låda inne om de behöver gå på natten eller om de blir inne under dagen.
Det får helt enkelt inte lukta alls. Ena katten är kräsen så det måste vara sand. Kristaller eller pellets går inte tyvärr.
Förslag?
Nej.. har inga bra förslag på sand alls!
Inte kan du ha samma sand i lådan i hela 6 månader heller!!! Ingen sand i världen håller sig fri från bakterietillväxt från avföring så länge! Hur noggrant du än plockar bort avföring varje gång det kommer ner i så blir det alltid bakterier kvar! SNUSK!
Tänk om! :)
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Everclean tillhör i alla fall de som håller sig fräschast längst.
#1 Så jag ska slänga sand som inte ens är använd? Nähe du.
#2 Everclean var det jag funderade på också. Tänkte om det fanns något annat med.
Ja du efter en månad bör du nog göra det minst, om det legat i lådan och lådan varit använd någongång sedan senaste byte…
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#3 Nja men du… Absolut inte illa menat men: Bakterier kommer att frodas i lådan så fort katten kissat eller bajsat där, även om du plockar bort bajset. Jag tror inte din kräsna katter kommer att acceptera en låda med 6 månader gammal sand. För inte ens okräsna katter gör det.
Jag tycker att Catrine är bättre än Everclean, för Catrine är motsvarande i utseende (luktfri, finkornig sand) men bättre: Det klumpar lika bra men dammar mycket mindre enligt mig.
Mitt tips om du vill spara pengar är kanske att prova en lite mindre låda, men absolut inte dra ner på tjockleken på sanden för ju mer som hamnar i botten desto surare kommer kräsna katten bli :)
Jag skulle säga Best Friends sand Cattia. Men precis som de andra säger så måste kattlådan göras rent regelbundet inkl byte av all sand. Visst kan jag förstå känslan av att slänga "oanvänd" sand, men köp hellre en ny, mindre kattlåda och ha ett ordentligt lager..
Cattia är i mina ögon bättre än de andra sorterna jag provat (inkl EverClean) - dammfri, luktfri, finkornig, rimligt pris och att den är vit gör att den får ett väldigt trevligt utseende (enligt mig).
Har katten provat att gå på torv? Då slänger man ju inte torven, utan man återanvänder den i rabatterna, så då känns det ju inte lika surt att tömma ofta. Billigt också om man köper en stor förpackning.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Katter är ett av dom renligaste djur som finns.
Du kan absolut inte ha samma sand i lådan i 6 månader och tro att den ska hålla sig fräsch.
Lådan ska tömmas ur helt på sand med jämna mellanrum, oavsett hur ren eller icke ren den än är. Den ska skrubbas och göras ren ordentligt, och fyllas på med ny sand. Det frodas bakterier i en kattlåda och har du samma sand i ett halvår utan att byta kan jag garantera dig att ingen av dina katter kommer att gå på lådan.
Jag älskar Eldorado Kattsand 5 kg (inte 8 kg!!)! Eller Katty Kattströ!
Om Eldorado bara står hur länge som helst så tror jag att det börjar damma, annars luktar det inget när katten kissat/bajsat och man är noga att rensa efter katten.
Sanden luktar självklart men det luktar mest lera och vanlig sanddoft, inget sådär märkvärdigt och om man vädrar ofta så luktar det absolut ingenting. Med tanke på att det är gjort på riktig "lera" så är det självklart att det luktar lite. 🙂
Den säcken med Katty kattströ som jag köpte hade "väldigt" grova korn. Mina okräsna katter ville inte gå på det om jag inte hade minst 1 cm finkornig sand över typ EverClean/Cattia. Jag har svårt att tro att TS kräsna katt skulle acceptera det..
Möjligt att jag fick en dålig säck, men jag köper iaf inte mer Katty kattströ..

Torr välrensad Kattsand är ingen gynnsam miljö för bakterier alls, så nej de kommer inte frodas där.
Jovisst, bakterier från avföring kommer att finnas där, och leva på de små bajsrester som finns kvar, men de kommer knappast föröka sig i några mängder då dessa bajsrester dels är små som sagt, och dessutom är miljön torr.
Faktum är att torkan nog är värst, folk har gjort experiment där de lämnat en vanlig hamnburgare från MacDonald's (den lilla man kan få för en tia) ute i månader utan att de ruttnat (ruttnar gör mat på grund av bakterier), enbart för att den torkat rätt fort. Så massor med mat men avsaknaden av vätska gör att bakterietillväxten uteblir.
Sen finns det en väldigt viktig sak man ska veta om smittor: man blir inte sjuk för att en enda bakterie hamnar där den inte ska vara, det krävs att de är så många att ens immunförsvar inte klarar av dem.
Så återigen: en välrensad kattlåda är ingen bakteriehärd.
Ja, lådan är hemma är extremt välrensad och används sällan. Lite mer nu när jag tvingar katterna att vara inne under dagarna när jag jobbar.
Köpte 6 kg everclean som fått godkänt av både mig och mina kräsna lilla dam. De andra två skiter(höhö) fullständigt i vilken sand som är i lådan.

6 kg är för lite dock… Eller ja, man bör tänka i höjd snarare än kg, så sandlagret i bör aldrig gå under 10 cm, oavsett hur lite katterna använder lådan.
Och en låda som ger katten manöverutrymme och där kisset inte går ner till botten innehåller minst 10 kg (och det är verkligen på gränsen), men hellre runt 20 kg sand.