Svarta tänder av blötmat??
Mina katter får blötmat som bas med rått av olika slag några gånger i veckan, mest hjärta eller kycklingvingar. Dock blev jag orolig idag då en person berättade om en katt som fått svarta tänder av kost med enbart blötmat (exakt vad det var vet jag ej för det var i en tråd på fb som togs bort innan jag fick svar men det var inte tandsten). Veterinär och dietist hade sagt att det var blötmaten som var boven till vad det nu än var.
Är det bättre om jag ger dem torrfoder med för tänderna? Hankatten äter ben och gnagar men honkatten gör det inte och äter väldigt lite av det de får utöver blötmaten, hon har dessutom haft tandsten tidigare.
Jag har aldrig hört talas om att någon katt fått svarta tänder, så det låter väldigt märkligt tycker jag.
Tandsten och tandsjukdomar kan dock alla katter drabbas av, och det oavsett vad de äter. Torrfoder hjälper inte mot tandsten vad jag vet.
Sajtvärd Katter iFokus
Kan kanske hända om tänder dör, men inga tänder dör av blötmat utan då handlar det om bakomliggande sjukdom eller skada.
Tandsten och sådana problem får katter, vare sig de äter blötmat eller torrfoder. Att gnaga på råa ben kan hjälpa, men det rekommenderas att tänderna ändå bör borstas. Att tro att torrfoder hjälper att hålla tänder rena är som att tro att våra tänder hålls rena om vi äter knäckebröd.
Att få svarta tänder är omöjligt om det inte är en sorts sjukdom bakom det.
Låter som skrämselpropaganda tycke jag, vanligt från djursjukvårdspersonal som inet har intresse i kattens näringslära utan är ivriga förespråkare av torrfoder
En svart tand har antagligen dött och det gör dem inte av blötmat utan pga sjukdom i eller trauma mot tänderna
I'm only responsible for what I say, not for what you understand