Rött och svullet öga?
Hej!
Jag såg nu för ca 5 minuter sen att katthane på 4,5 månader har ett rött och svullet öga.
Jag vet inte om det är riktigt svullet, men det ser ut att vara liite tjockare under ögat än på andra sidan.
Linjerna runt ögat är också rödare och han liksom ''tittblundar'' hela tiden (om någon kan förstå vad jag menar? Precis som att vi får nånting i ögat och försöker blinka bort det)
Han var helt normal för ca 15 minuter sedan.
Vad kan detta bero på?
Kan han ha fått någonting i ögat?
Det rinner ingenting ur det vad jag kan se, jag vill inte pilla så mycket.
Eller kan han vara sjuk?
Ska jag ringa och rådfråga veterinär eller ska jag avvakta?
Tack på förhand för svar.
Jag skulle gissa att han fått nåt skräp eller nåt annat som irriterar i ögat. Här du städat med rengöringsmedel senaste stunden? I så fall kan han kanske fått in litegrann i ögat. Det kan även vara ett skräp. Eller början till ögoninflammation. Om katten är pigg i övrigt skulle jag ha avvaktat och se hur det ser ut imorgon. Är han fortfarande irriterad i ögat imorgon borde du rådfråga en veterinär. Lycka till, håller tummarna för killen

vanliga ögondroppar kan hjälpa för att tvätta ur ögat, i fall det är en infektion påväg eller om det är skräp som irriterar
Nej, dock så skurade jag golven igår.. Jag är inte säker men jag tror faktiskt att det lagt sig! :) Den andra katten har ju dragit in en massa smuts och skit och när man har en kille som älskar att busa och glida efter golvet så är det nog inte helt omöjligt att han fått nå skit i ögat :) Han är pigg och glad förövrigt. Så det var nog inget allvarligt, men jag håller ett extra öga på honom ifall det blir värre :) Tack för svar!! :)