Biverkningar av vaccin? Muskelryckningar!
Min vän skrev här om en katt som började få ryckningar vid vila, sen trodde vi det hade gått ner och att det varit pga anspänning (veterinärbesök). Men det har trots allt inte blivit bättre. Katten rycker nu var 30:e sekund ungefär då hon ligger i mattes famn eller vilar nån annanstans. Detta sker alltså bara då hon är avslappnad vad vi kan se.
Veterinär är tillfrågad (och villrådig), katten ska in för tester osv på djurklinik.
Status: Katten vaccinerades i slutet av förra veckan. Efter det: Feber som dock gick ner snabbt. Hon var även lite loj ett par dagar. På helgen: Ryckningar i tassarna började synas vid vila. Detta tycks ha eskalerat något (vid vila alltså). Hon äter, går på lådan, leker ungefär lika mkt som vanligt (men har vid två tillfällen varit lite klumpig, trillat ner från möbler under leken. Men i övrigt pigg, träffsäker, hoppar högt).
Hon är inte febrig men lite snorig tror vi. Hon har nyst några ggr också.
Nu till frågan: Vaccin uppges av Läkemedelsverket vara det läkemedel som ger flest/oftast biverkningar hos katt. Muskelryckningar står med i listan på biverkningar, snuva också. Har någon här varit med om biverkning från vaccin hos katt?
Vingelsjuka har vi också googlat på, liksom epelepsi såklart.
(Har sett på andra forum att många sett såna här symtom hos nykastrerade katter… Och i samband med kastrering sker ju ofta just en vaccinering… ). Hoppas på biverkning då sådana ju bör vara övergående.
En kull som en av mina britter var med i fick diarré efter första sprutan. Jag känner också till huskatter som finns på katthem där kattungarna har blivit våldsamt sjuka vid vaccinering. Vilket vaccin var det som kattungen fick?
#1 Tack för svar! Det är en ung katt men inte kattunge, de tippar på 2-3 år gammal. Det är en jourhemskatt så katthemmet har hand om vaccin och sånt. Grunvaccination… kattsnuva + ngt mer (det vanliga liksom) tror jag? Hon fick andra omgången i slutet av förra veckan.
Vet ej om detta är relevant men: Vid besöket så fick katten bara i sig halva dosen först, hon hoppade iväg och slank ur famnen på veterinären. Sen fick hon lugna sig lite och sen en ny spruta (jag antar 1/2 dos till).
Det kan ha betydelse vad det är för något vaccin då det finns olika sorter och jag menar inte då för kattpest och kattsnuva utan fabrikat.
#3 Tack, då föstår jag. Jag har skickat frågan vidare.
#3 Nobivac Tricat heter vaccinet.
# 5 OK Det är vad min katter får också och hade den inte reagerat på den första omgången så borde den inte ha gjort det på den andra heller. Detta att katten sprang iväg kan ha och göra med att vetten kanske stack fel så att vaccinet inte kom där det skulle.
Min lilla Gizmo kräktes flera gånger en kort stund efter sin vaccination. Sedan gick det över och han har inte kräkts mer efter det.
Tack för era svar. Detta kom ju så plötsligt efter vaccinationen/besöket hos veterinär så vi tänkte alla att det nog var spänning eller biverkning, men vi får se.
Katten är kelig som tusan och kontaktsökande och så, men går undan ibland och liksom sitter och bara tittar framför sig under en soffa/bakom ett draperi. Om man då lockar på henne så kommer hon fram. detta beteende verkar ha dykt upp efter veteinärbesöket (kanske trauma bara?).
Min katt fick allergisk reaktion av nobivac tricat. Svullnade upp i ansiktet, alldeles röd på trampdynor och öron, blodsprängda ögon, klåda och ryckningar. Fick cortison spruta och sen cortisonkur efter det. Jag kommer aldrig vaccinera min katt med nobivac tricat igen.
Det är förresten inte förrän vid andra sprutan av samma vaccin som biverkningar uppstår. Min veterinär förklarade att första gången känner inte kroppen igen ämnet och reagerar inte, andra gången sätter reaktioner igång eftersom kroppen känner igen ämnet.
#10 TACK för ditt svar. Vad skönt att höra att någon mer upplevt samma sak. Denna katt har också haft lite klåda faktiskt, främst i ansikte/öron. Vi får se vad testerna visar på kliniken. Hur kom ni fram till att det var vaccinet som var boven, och hur länge/mkt ryckningar hade din katt – gick det över fort med kortison?
# 10 Det stämmer inte då kullen med min mellanbritt reagerade med diarre vid den första sprutan precis som kattungen på katthemmet gjorde.
#12 Kanske kan det vara olika? Min kompis katt var febrig, loj och ledsen efter första sprutan också, men muskelryckningarna kom efter andra (vad vi vet… kan ju ha kommit redan då men mkt mer subtilt och blivit värre = mer synligt/tydligt nu).
I samband med första sprutan sövdes hon/fick lugnande och sov (pga rädsla).. så efter det kopplades alla reaktioner till det lugnande. Och katten är en fd hemlösing som höll på att lära känna sitt nya hem i samma veva. Svårt att veta vad som är "hon" och vad som är "symtom". Tex ang att katten verkar klumpig ibland.
# 13 Det gör det hela knepigare. Då det gäller min britt så är det en uppfödd katt av en van uppfödare så hon såg att hela kullen fick diarré efter första sprutan. efter dne andra så var det ingen som reagerade och nu är han snart 7år och han har vaccineerats regelbundet och aldrig reagerat mot sprutan.
Eftersom jag nu vet namnet på vaccinet så har jag googlat en stund och det verkar som att många katter faktiskt har fått biverkningar som liknar denna katts. Hälta, kramper, snuva. Sett flera blogginlägg om att katter fått reaktioner som inte står med i FASS till och med. Men vi får se vad testerna visar.
#14 Ang. andra eller första sprutan så ser jag i flera trådar på olika forum att folk har fått höra av veterinärer att katten reagerar först vid andra kontakten. Sen stämmer ju inte det med dina katter. Så kanske är det lite olika ändå. Själv har jag skitdålig koll på allt sånt kemiskt. :/
Här en gammal tråd i ämnet, mer fokus på svullnad men:
http://ragdoll.ifokus.se/discussions/4da6b3c088f47235c50011bd-reaktion-pa-vaccination
Just den allergiska reaktionen som ger klåda, svullnad i andningsvägar, nässelfeber är inte samma som om katten får snuva eller taskig mage. Min katt blev frisk efter ett par dagar med cortison. Att det hade med just nobivac tricat att göra är ganska lätt att koppla ihop med det faktum att hon fick vaccinet, andra gången hon fick just det vaccinet, fyra timmar tidigare.
#16 Kan du beskriva din katts rycknigar lite mer. Var det många/ofta, hur länge hade hon det och så? (tack för hjälpen!)
Svårt att beskriva men det var som skälvningar över ryggen. Hon fick liknande ryck när hon hade ont i magen pga hårboll som fastnat. Tror ryckningar är mer ett symptom på ont eller obehag. Vid vaccineringen gick det över på ett par tre dagar. Ledsen att jag inte kan hjälpa er men hoppas verkligen veterinären kommer fram till vad som är orsaken och allt blir bra! Skriv gärna igen när ni varit och kollat upp katten!
Det kan vara så att vaccinet har gått fel dvs kommit i närheten av hjärnan också det kan man inte frångå.
Önskar att någon kunnig kunde komma in här och förklara skillnaderna mellan de olika vaccinen. Det finns som har avdödat virus i sig istället för levande.
Men det är inte "vanligt" med biverkningar vill jag inte påstå. Jag har 5 katter och har haft katt tidigare och den äldsta är nu 13 år och ingen av dessa har reagerat på vaccinet och inte heller katter som jag haft hand om. Samtliga är vaccinerade enligt de intervall som anges av tillverkaren.
#19 Tack för att du påminner om att vaccinet kan ha hamnat fel, ska tipsa dem att kolla det. Och ja, du har så rätt i att det är ovanligt, jag skrev lite slarvigt. Jag hade heller inte hört om det förrän vi googlade, och jag har själv haft 6 katter genom åren. :) Men när man söker ser man att ett stort antal (inte stor andel av alla) katter har fått knas. Hmm.
Vi får se vad resultaten visar, nu när katten undersöks på klinik.
# 0 Om det hade tillhört vanligheten att katter fått biverkningar hade vaccinet inte varit tillåtet.
#21 Nej, precis. :)