Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1791 ggr
Pinglan00
0

Rädd at bli överkörd

Hj, det är meningen att min nya kattunge ska va både ut och inne. Vi bor vid n väg. Och alla andra katter har blivit överkörda eller nästan all. Jag vill int att denna ska. Vad kan jag göra för att få den att va typ rädd för vägen? Och bilar, bussar m.m? Ellre hur gör jag för att den ska undvika vägen och bilarna. Kan man lära den at den kan dö? Göra att den inte går över om den hör en bil och buss samt traktorer?

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

[trh]
16

Jag hade aldrig, aldrig släppt ut min katt med den vetskapen.

Silvestris
14

Om alla andra katter har blivit överkörda släpper man helt enkelt inte ut den nya katten för miljön är uppenbarligen inte säker.

[Lilyz]
9

Nej det går inte att lära den det, även om den är rädd för vägen kan den ändå springa ut där om den tex blir jagar eller jagar något.

Om nästan alla andra katter där blivit överkörda bör du absolut inte låta den gå fritt där!

Att vara innekatt är inte helt fel det heller 🙂

Pinglan00
1

Mn han är van vid att vara ute…

Sen får jag nt ha han inne mitt på dagen senare. För att han kan inte vara instängd hela tiden tkr mina föräldrar. Sen har vi hunden som är halvt om halvt om katter

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

linda88
13

Då skall ni inte ha katt nu. Hårt men sant.

[trh]
13

Då låter det kanske som att det inte är lämpligt för er/dig att ha katt just nu om inte katten kan erbjudas en trygg och säker miljö. Så resonerar iallafall jag.

linda88
8

Nej precis. Kan man inte erbjuda ett säkert hem för sina djur skall man inte ha dom och eftersom du inte får ha din katt inne men bor vid en trafikerad väg är de inte säkert.

Pinglan00
1

Okej, nytt nu. Pratade med mina föräldrar han kanske kan bli innekatt om han lyckas komma överns md hunden. Men han satt i ett hörn och morrade (habn lät som en riktigt stor hund) när hunden kom för nära började han fräsa och försökte anfalla honom, men det var bra 2 ggr. Och jag fick ta ut hunden, sedan så skulle jag ta upp han igen och då rfäste han i9gen. Hur får jag dem att komma övrens snabbare och lättare?

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

[silkesnosen]
6

Det kommer att ta tid. Se till att hunden respekterar katten och att katten kan komma undan. Sedan behöver ni ju åtminstone ge det en månad.

[Hen]
2

Det du kan göra för att ge katten chans att gå ut, är att vänja katten vid att gå ut i en sele, och göra det på en trygg plats. Eller bygga en kattgård/utebur/inhägnad där du kan ha klätterträd och sånt, så kan han vara ute utan risk! :)

Om du gör en ny tråd där du ber om tips för att skapa en trygg, härlig miljö för katten utomhus, så lovar jag att tipsen kommer regna över dig.

BirmaBaloo
3

Kattungen kommer säkerligen bli van med hunden om du har katten inomhus hela tiden. det kan ta en tid men du ska se att dom vänjer sig vid varandra. 

Är hunden snäll och duktig så går det bra att öva varje dag. Säg åt hunden att ligga och stanna där, och lek försiktigt med kattungen i hundens närhet så att kattungen lär sig att vovven inte är någon fara.

Belimas
2

Har katten något klösträd eller dylikt som den kan klättra upp i och komma undan hunden ? om inte kan det vara en bra idé så den får en frizon.

Att vänja hund och katt vid varandra kan ta tid, mycket beror på hur hunden är mot katten men det går inte att tvinga fram något utan man får skynda långsamt, låt det ta den tid det tar och om hunden blir helt fixerad vid katten så ta bort den därifrån och få den på andra tankar eller platsa den. Katten ska själv få välja när den känner sig redo att hälsa på hunden och inte tvingas till något, det gör bara saken värre.