Har en sur katt
… här hemma som inte får gå in i hans favoritrum just nu då det renoveras. Pga det så protesterar han genom att slita sönder allt han kommer åt, blommor är de som lever farligast, samt att han försöker riva ner grinden till rummet vid ena ingången och krafsar på dörren vid andra. Något han kan försöka med hela dagarna och nätterna.
Ideer på hur man kan få honom i fokus på annat?
Vill gärna att mina blommor överlever och jag har ingen möjlighet att ställa alla blommor i ett stängt rum då det inte finns ett enda rum att stänga samt att det är så många blommor att de skulle ta upp ett helt rum, vi pratar 20 blommor i storlek XL/XXL.
Han är inte speciellt förtjust i leksaker utom de som innehåller kattmynta vilket han har en leksak som innehåller men den totalignorerar han just nu då han har full fokus på sin favoritplats i hemmet.
Tips?
Feliway kanske funkar? Har aldrig själv testat detta. Men det brukar de ju använda på djursjukhuset för att katter ska bli lugnare och må lite bättre under stressande situationer.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
#1 Finns feliway som halsband? För doftdosorna är värdelösa här hemma då alla kontakter är bakom en möbel iom att hela vardagsrummet står utspritt i hall, kök och sovrummen.
Tror att det finns som "manuell" spray.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Hitta på animail; http://animail.se/feliway-feromonspray-60-ml.html
Men min undran är hur fermonerna ska "följa med honom" från rum till rum, om du förstår hur jag menar.
Om han gillar kattmynta kommer han att älska valeriana. Köp på apotek eller hälsokost och gnid in leksakerna med detta. Här blir de galna i 10-15 minuter sen somnar de. Du kan krossa en tablett också och gnida in leksakerna med.
#5 Tack för tipset. Är det då denna man ska köpa eller? http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=112730
#4 Har inte så stor koll , men jag skulle testa att spraya lite sådant på lite filtar och kuddar och lägga i de olika rummen (och hoppas på att det sitter i ett tag)
#7 Det kan man göra, tack för tipset.
Jag har influensa så kan inte åka och köpa det men har meddelat min man som svänger förbi apoteket och köper feliway när han är tillbaka i stan.
# 6 Just precis, men se till att han inte får en hel tablett bara.
Har nu köpt Feliway och sprutat det där han brukar sova och vistas. Än har han varken krafsat dörr eller varit marodör. Hoppas det är tecken på att han lugnar ner sig. 🙂
Normalt att katter slickar där man sprutat lite feliway? Vår katt blev som besatt och ville sätta i sig feliwayen.