Vad menar min katt?
Tror det är bara att han tycker det är bekvämt 😃
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Det där betyder inget annat än att katten tycker om att ligga lite prydligt och upprätt och värma tassarna. Att katten oftast väljer att ligga just så har med kattens individuella personlighet att göra, men det behöver absolut inte betyda att katten känner sig osäker eller otrygg.
Alla katter brukar ligga så här då och då när de är vakna och vilar, men vill ha koll på omgivningen och iaktta det som händer.
Sajtvärd Katter iFokus
Dom värmer sina tassar helt enkelt :) O sen ser dom ju väldigt ståtliga ut ;) Små sofflejon :D
Katten menar att han har det mysigt och vilar. :)
Mina katter lägger sig så ibland, men då är det rätt tillfälligt. Det är ingen "viloposition" utan en position då de förbereder sig på att röra sig, vill hålla utkik eller är nyfikna på vad som händer. Vad det innebär för din katt vet jag inte :) Mina är lite på spänn om de ligger så i alla fall, då de väl inte är särskilt bekvämt särskilt länge.
Edit: äsch ignorera det jag skrev precis ovan. Din myser med tassarna under sig, inte framför sig (såg fel). Då är det inte en "flyktposition".
Tusen tack för alla bra svar :) jag vill verkligen förstå vår lilla misse här hemma :)
En teori jag har hört talas om inom detta ämne, är att katten helt enkelt väljer sovställning enligt temperatur.
vid svalare klimat ihopkuren, och utsträckt vid varmare.
tror det har med tycke och smak att göra. Min honkatt ligger för det mesta på samma vis som din TS. Min hankatt ligger däremot aldrig med tassarna under sig, har aldrig gjort så vitt jag kunnat se.
Håller med #7. Katter drar ihop sig med tassar och svans när dom sover för att behålla så mycket som möjligt av värmen. När det blir för varmt sträcker dom ut sig.
Jag har fått höra att katter som viker tassarna under sig när de ligger ned trivs också.. jag vet inte om det stämmer?
Jag upplever att katter som har tassarna under sig är trygga. Det tar längre tid att komma iväg om man ligger på sina fötter, så jag har alltid tänkt: Katten är avslappnad och känner att den har koll.
#9 Ja, är det kallt så är det förstås en rent praktisk metod att behålla kroppsvärmen genom att dra in allt som sticker ut.
#10 Ja, det stämmer säkert. Katter som ligger så där brukar kännas lugna och avslappnade och eftersom tassarna är invikta är de ju inte beredda på plötslig flykt.
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Precis min tanke om saken. :) min Oskar ligger ofta med tassarna under sig, ser lite lustigt ut.
Som jag kallar det, "kattlimpa". 😃
#14 Haha, ja, att katten ligger "som en limpa" brukar jag också säga!
Om framtassarna sticker ut, men är vikta ligger katten "som en limpa med kringel-tassar".
Sajtvärd Katter iFokus