Mager hitte katt unge
Min lilla kise Mini Vovva Hittade mina Vovvar när vi var ute o gick kvällsrundan.Hon var mager o halv apatisk.( Vägde 301 gram)Då min syster har katter så fick jag fatt i välling till kattungar. det tog c.a 40 min att få i henne 2ml, i två dygn masserade jag henne o mata henne. Hon fick vätske ersättning 3 dagar i följd hos vet +antibiotika,Fortiflora.vet tror att hon kan vara c.a 3 veckor. Hon gick ner ytterligare till 282gram pga dålig mage.Nu 10 dagar senare äter spinner och leker hon underbart att se .Mini vovva väger nu 435 gram. men jag är nu orolig för vilka skador hon kan ha fått på sina inre organ då hon var helt uttorkad o tom i tarmarna när hon hittades. Man kan ju förebygga vissa problem med rätt mat.
Om hon är så pass liten så vore det bästa om du kan hitta en amma till henne, dels så att hon kan få mjölk och får en bra kattuppfostran från en annan katt.
Det är ju bara att hålla kontakten med de som har hand om amman och hämnta tillbaka henne efter 9-10 veckor om hon nu bara är ca 3 veckor gammal.
Nu är hon om veterinären har rätt 31dagar nu. Men hon var så undernärd att dom inte kunde säga åldern. Hon kan vara äldre. Hon äter kattmat för kattungar nu o vill inte ha så mycket välling (efter att hon fick nötfärs för att få bort dom kraftiga diarrerna fick hon smak på mat). Tequila min tik tvättar henne o värmer henne(tar hand om henne som sin bäbis) Det är först nu som hon är så pass stark att hon klarar sig. Hade aldrig gått med en amma tidigare. Då hon var döende med en mycket liten chans att klara sig. Men ska kolla med några vänner som har katt om dom vet någon amma. Så kan vi pröva o se, för det är alltid bäst att få sin uppfostran av sin egen ras. Men hon måste ha uppsikt hela dygnet (avföring beteende vikt) Hon fick ticks i några dagar efter att hon piggnat till som nästan har försvunnit nu. Med en så kraftig undernäring så kan det uppstå olika problem under dom närmaste 3 månaderna enligt veterinären. Det blir inte lätt att hitta en amma där ägarna ska ha 100% koll o kunna köra akut om det händer något.
Jag har blivit riktigt kär i Mini o vill henne det bästa. så det bästa hade varit om jag hade fått låna en amma till lilla Mini
Kolla om det finns några bra katthem i din närhet vissa av dom har folk som jobbar dygn runt och och har bra övervakning och jourvetrinärer som kan hjälpa när det behövs.
Jag driver www.fb.com/chaplinskatthem och om du skriver och berättar var du bor kanse jag känner nån som kan hjälpa dig.
Var noga så du verkligen hittar en amma som vet vad dom kan och som kan hjälpa på bra sett,det finns många som vill väl men inte riktigt vet vad de talar om och som vill för att kattungar är söta och bör få hjälp men som sen inte förstår ansvaret och jobbet med kontroller,medicin och bra nyttig och magsnäll mat som dessa små som varit nära att svälta ihjäl behöver.
alternatvit är om du är jurhem åt en kattmamma med bebisar så har du ju en anamma där? kanske är. mycket jobb men en tanke bara så har du ju extra koll på mini också
Det låter bra ska prata med veterinären i morgon o höra vad hon säger om att jag kan bli jourhem åt kattmamma med bebisar. Tack för ett bra förslag.
#4 Åh vad smart! Ska komma ihåg det tipset för man ser ju den här frågan om för unga kattungar ganska ofta och man ser även väldigt ofta att katthem söker akuthem till mammor med ungar.
5# ja det tycker jag absolut du kan göra så gör du en god gärning också samtidigt som mini får det myket bättre med en anamma som ger henne mat och uppfostrar henne, så kan du behålla henne sen efter 12 veckor:)