Vilken ras, bengal möjligen??
Hej!
Jag har köpt två katter (syskon) som är helt fantastiska. De är födda den 22 maj och denna kille och tjej är oskiljaktiga. De är verkligen underbara att se på. Nu är jag bara nyfiken på deras ursprung då uppfödaren inte visste alls. De hade en hona som kom hem och "var på smällen" 🙂(Hoppas de steriliserar henne nu.) Bland allt "kattfolk" här inne kanske finns någon som kan ge förslag/tipsa om ras. De föddes nästan vita och tecknen kom fram efterhand. Jag funderar på om det är Bengal i dem då de båda har fläckar och hannen har vad jag tycker en fin marble teckning. Vad tror ni? Jag har ingen erfarenhet av Bengalen men en vän till mamma har 3 stycken och så som hon beskriver dem skulle jag kunna tro att mina också är delvis av detta ursprung, de är otroligt sällskapliga, vill vara där vi är, älska att klättra ( har köpt ett megastort klätterträd som går ända upp till taket som de älskar)
Kom gärna med tips. Jag älskar ju dem oavsett, så egentligen spelar det ingen roll, men jag är nyfiken! Får nog bli en renrasig Bengal nästa gång om denna ras är så rolig!! 😃 Vet inte hur/om man kan lägga upp fler bilder men se nedan!

Har mamman stamtavla? Annars vet du ju ingenting alls om vad som finns i dom. Är inte mamman bengal så lär ungarna inte ha bengal i sig. Det är inte så troligt att någon låter en bengal springa lös ute.
Skynda långsamt så går det fortare.
Nej #2, det är ju det som är problemet. Mamman har ingen stamtavla, de visste inte mycket om henne. Hon är ljusgrå med tydliga spottar (snöbengal kanske) sen finns det ju faktiskt folk som har "icke registrerade" Bengaler ( ser ju såna på Blocket ibland, tyvärr!) som inte är kastrerade. Men jag bara spekulerar. Här leker de i sitt träd.🤪
Tiger är bruntabby vilket är en vanlig färg och ett vanligt mönster hos huskatter (och även bland många raser, t.ex. Europé, Norsk skogkatt, perser och brittiskt korthår). Att magen är prickig hör till tabby-mönstret.
Att ungarna var ljusa vid födseln tror jag berodde på att de var "frostade" / "hade feberpäls" vilket ungarna kan få ifall mamman haft en infektion under dräktigheten.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Jaha, det har jag aldrig hört talas om, och jag har sett många bruntabby förut, men aldrig med detta mönster. Jag tyckte han ser mer ut som Bengalens marble. Men du kan ha rätt!
#4 En så kallad "snöbengal" är inte silver utan har vit bakgrund och brun/beige färgade spottar 😃 Har själv 2 bengaler (en lynx"snö"spotted & en brunspotted) så jag bifogar 2 bilder så kan du ju jämföra.. De bilder du visar upp och de färger du nämner är mycket vanligt bland bondkatter och behöver inte tyda på en eventuell ras (bengal skulle vara mycket ovanligt i detta fall)…
Här har du en tidigare bra tråd med färger på bondkatt 😉
http://katter.ifokus.se/discussions/5015a75e88f47237d902f5bf-vad-heter-din-katts-farg-har-du-koll
På bild: Kenai som är brunspotted
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#7 Jaha, tack! Vad fin han var. Jag hade också en Norsk skogskatt för några år sedan. Men Han blev lite svartsjuk på min nyfödda tjej så nu bor han hos min farfar (som blev jätteglad för sällskapet då farmor nyss gått bort)
Det var väl bara lite önsketänkande från min sida att det fanns lite Bengal i dem, för jag tycker den rasen verkar underbar. Jag skulle gärna köpa en Bengal om jag fick bestämma, men tyvärr kan det nog leda till stora bråk här hemma då min sambo inte är en kattmänniska och idiotförklarar mig när jag ens tänker tanken att lägga 8-9000 på en katt.😕
Har funderat på att försöka hitta en omplacering, men nu har jag ju dessa båda. Får väl räcka så länge tills jag lyckats övertala honom😉
Han gillar ju dessa två och protesterar inte när det gäller försäkring, veterinärbesök, chipmärkning och så vidare ( har väl insett att det blir dyrare utan dessa åtgärder)
#10 Ja, nu har du dessa två, och deras finhet och egenvärde som sällskapskatter är såklart inte mindre utan rasinslag eller stamtavlor. Bra att du (och även din sambo!) förstår att värdesätta dem och att ni kostar på dem det de behöver.
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Ja för mig är de värda lika mycket som om de kostat 9000, stamtavla eller ej är de underbara själar. Roligare katter får man leta efter🤪
#8 Dina Bengaler är jättefina, jag var inne på Kungsgardencats hemsida för ett tag sedan och drömde mig bort, de har ju väldigt fina (och STORA) bengaler!

#4 Om du hittar raskatter på blocket som inte är registrerade så anmäl annonsen, enligt deras regler får man inte annonsera ut renrasiga katter utan stamtavla. Ingen stamtavla/registrering = huskatt.
Huskatter är inte mindre värda, tyvärr verkar dom vara det för många då man prompt måste ha dom till att vara den ena eller andra rasen när dom säljs..
Din katt är jättefin fast den inte är någon ras!
#15 Tyvärr ser man väldigt ofta annonser på Blocket som är ganska tvivelaktiga.
Du kan gå in och söka på Bengal idag och få upp sådana annonser.
Sedan kan jag tycka att det är bättre att ta rejält betalt för katter även utan stamtavla, då minimerar vi risken att idioter skaffar sig katt som de sedan slänger ut när det inte är roligt mer. Då är man kanske i de flesta fall mer rädd om katten och kasterar/ steriliserar den.
Tyvärr kan ju inte uppfödarna få garanti av köparna, att katten kommer till att seriöst hem. Jag har sett annonser där man gjort sig av med sin Bengal pga. div anledningar. Säljs de då vidare för ett par tusen (det står inte sällan; "hem viktigare än priset") så har man helt plötsligt en renrasig, icke kastrerad Bengal som springer omkring fritt och kan tjuvbetäcka en fritt springande hona. ( Var väl något sådant jag spekulerade i, om så var fallet med mina katter)
Jag har inte velat ha mina katter till att vara det ena eller det andra, tyckte bara med tanke på deras utseende att det vore kul om Det fanns inslag av Bengal då den rasen som sagt är vacker.
Sedan tycker jag att det är fel att säga att mina katter inte är någon ras, bara för att den inte har stamtavla. Alla katter har samma ursprung och de flesta "raskatter" idag har väl avlats fram med inblandning av olika andra raser och då även med inslag av Europén som härstammar från den vanliga "huskatten."
Vad gäller överflödet av huskatter så tror jag inte att vi kommer få till någon lösning på detta innan det kommer en lag som förbjuder att fritt avla hej vilt på katter och sälja dem för under, förslagsvis 4000 kr. Så länge det finns ruttna människor där ute som anser att katter inte är något värda och "huskatt" eller "bondkatt" inte är lika fint som en "raskatt" så kommer det finnas djur som lider! Tyvärr!!

#16 Jag menade inte att du tvunget ville ha en ras i din katt men att otroligt många som lägger annons på tex blocket gör det.
Enligt de regler som finns gällande de flesta husdjur så är djuret inte renrasigt om det inte har stamtavla, för hur kan du bevisa att den är renrasig eller har en viss del av en ras i sig?
En ras är inte bara ett utseende, avlar man renrasigt gör man också hälsokontroller, sjukdomstester mm. Detta är också anledningen till att jag klagar på att huskatter är "dyra" på tex blocket. Vad dessa "uppfödare" inte har förstått så är det inte katten i sig som kostar 8.000 kr. Det är allt förarbete - sjukdomstester på föräldrarna, hitta en hane som inte är för nära släkt med honan, vacc, id-märkning med mycket mera av ungarna. Det är bara så att uppfödning av hundar, katter, hästar mfl djur sällan är en god inkomstkälla, om man gör det enligt konstens alla regler.
Om man däremot släpper ut sin okastrerade (enligt vissa är det för dyrt att kastrera ju) honkatt och hon "råkar" para sig med en hane (vilken? sjuk eller frisk?) och sen kanske man vacc ungarna. Kanske. Sen har man mage att ta nästan lika mycket betalt som för en renrasig. Ovanpå allt detta kallar man dom skogisblanding eller birma/ragdoll bara för att dom råkar vara långhåriga. Ibland är tom ungar i samma kul olika raser pga färg och hårlag!!
#17 Visst har du rätt, det tycker jag också.
Jag vet att det inte rör sig om stora vinster inom kattaveln, utan mer om ett dyrt intresse/hobby.
Men så länge det tyvärr föds en massa kattungar där ute med tvivelaktig härkomst, så tycker jag ändå att det är bättre att ta rejält betalt, än att ge bort dem.
Har man betalt mycket för något, är man ju i regel mer rädd om det, eller hur? Många fungerar ju så i alla fall. Jag är lika rädd om mina katter även om de kostade 500 kr, men det kanske skulle minska antalet folk som skaffar sig sommarkatt t.ex. Om den kostade 4000 kr är det ju inget man lämnar kvar när man åker hem från Torpet.

#18 Det är en rätt svår fråga, det bästa hade varit om folk slutade köpa dessa katter och köpt en renras eller tagit katt från katthem. Enda anledningen för många att ta kattungar är för att dom är söta och så kan man tjäna en hacka också. Ingen tanke på djuren alltså.
Och varför köpa renras när man kan köpa "blandras" till halva priset? Folk tror ju verkligen att det där med rasinblanding är sant.. Ibland är dom renrasiga men ej reggade.. jaha men varför då? Antigen har dom avelsförbud eller så har dom ingen stamtavla (ej renrasig).
Har själv en spotted huskatt med en fantastisk guldfärgad prickig mage. Och en jäkla studs i tassarna, hoppar och far. Hon är alltså inte en bengal och jag har aldrig tänkt tanken att hon skulle ha det i sig. Många har frågat, det verkar som att folk gärna vill tro att min katt ska vara en bengal. Men jag svarar som alltid att nä detta är en 100 % äkta huskatt. ;) Men däremot skojar vi om henne att hon "är som en bengal" när hon studsar omkring i två meters-studs. :) Oavsett så är dina katter fullständigt bedårande, TS. Och mamman (om det är hon som är på bild i #8) otroligt vacker och (i mina inte superproffsiga ögon) ovanlig i teckningen. Superkatter allihopa. <3
Folk bör ta betalt för sina kattungar och inte ge bort dom som gratiskatter, men problemet med att ta "rejält betalt" idag är att folk tjänar pengar och därmed fortsätter att avla fram nya "X utan stamtavla" (huskatt) eller oftast påstådda blandraser (huskatt), och så rullar kattfabriken på, utan att lägga ned ett dyft på kattungarna och sälja dom för 3000-4000kr per kattunge om inte mer. Folk är inte medvetna om att raskatter kostar det dom gör för att mycket arbete och pengar har lagts ned på uppfödningen, och inte för "fina raskattsgener".
Däremot ska folk lägga ned mer arbete på sina kattungar och sätta pris efter utgifterna och omsorgen de har lagt ned på kullen. Vaccination och ID-chippning borde vara den minsta standarden innan man säljer kattungar. Dina katter är jättefina huskatter, och hoppas du visar fler bilder!🙂 Älskar katter med sådant mönster!
Vad jag kan se i #0 är den katten svartsköldpaddsspotted vilket kan förklara hennes varma ton
Och Tiger är svartsilvertabby
I'm only responsible for what I say, not for what you understand