Var har de tagit vägen?
Hej!
Två utekatter har försvunnit och varit borta längre än de brukar. Till saken hör att
jag blev sambo för två månader sedan. Jag hade dessa utekatter (två kastrerade hankatter) och min sambo hade två katter (två kastrerade honkatter - innekatter) med sig när hen flyttade hem till mig. Min sambos katter verkar ha tagit över huset och "mina" katter har liksom trängts undan. Nu är de inte varit hemma på flera dagar. Den ene katten har varit borta så länge förr, medan den andra inte brukar vara iväg så länge. Det är bara att vänta och se om de kommer tillbaka.
Nu till min fråga: Hur skall vi göra för att "mina" katter skall trivas bättre? ….om de kommer tillbaka vill säga. Hur skall vi göra för att få honkatterna att acceptera hankatterna?
Finns det några trixs som funkar?
Efterlys katterna och se till att de kommer hem igen så snart som möjligt. Efter det måste ni hålla katterna inomhus tills de accepterat att dela inomhusrviret och känner sig trygga där, trots honkatternas närvaro.
Får hankatterna möjlighet att hålla sig undan kommer de att göra det och försöka skaffa sig ett nytt revir någon annanstans, vilket oftast innebär ett liv i hemlöshet.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Tack för dina råd!
Är det inte konstigt att båda katterna försvinner samtidigt?
#2 Nja, de är ju katter båda två, med samma instinkter och har båda fått sitt revir invaderat av inkräktare. Kanske brukar de även hålla ihop utomhus.
Sajtvärd Katter iFokus
Du kan ju kanske testa med Feliway?
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!