Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 633 ggr
Aizza
0

hur får jag ihop dom?

Tog hem en sommarkatt för ca 1 månad sedan. Har en katthona på 1 år hemma sedan tidigare och veterinären tror att katten jag tog hem inte är mer än 1 år. Försöker få dessa att gå ihio nu, men med ett så stort hus så undviker de varandra lätt. Min första katt Mini är mer framåt medan sommarkatten Kiwi riktigt fräser ifrån så fort Mini närmar sig. Ska jag bara låta dom vara? Har feliway i huset med märker ingen skillnad. Kanske stänga in dom tillsammans i sovrummet ett tag med mat och kattlåda samt feliway så de inte bara kan undvika varandra? Båda är kastrerade. Förslag någom?

rumpenstiltzkin
0

jag tror bara att du ska ge dom den tid dom behöver, absolut inte tvinga ihop dom i ett litet rum.

även om du bor stort och dom undviker varandra får dom ju lukten av varandra och vänjer sej nog snart, men finns säkert de med bättre tips såklart, men min första känsla var iaf att inte tvinga ihop dom.

[Hen]
0

Stäng INTE in dem tillsammans i ett litet rum! Bättre att ge dem tid. :) Många brukar låta en ny katt vänja sig vid platsen avskiljd från den katt som bott där längre. T.ex. genom att man delar av vilka rum de två katterna är i. Sen kan man sätta t.ex. kompostgaller i en dörröppning mellan de två rummen och låta katterna nosa på varandra först. och sedan låta dem mötas i samma rum osv. Tänk på att det tar flera veckor för en liten katt att vänja sig vid en plats, så släpp inte ut katten utomhus den första månaden (ifall dina katter är utekatter).

LinaLj
0

Håller med #1. Låt dem vara så länge de inte blir aggressiva. Det kan även vara bra att inse att de kanske aldrig kommer att bli bästa vänner. Så länge de respekterar varandra och kan leva under samma tak så är det bara att acceptera.

Katter har, precis som människor, olika personligheter när det kommer till det här med hur sociala de vill vara och med vem. Vissa katter älskar alla andra katter, andra gillar bara vissa speciella katter och andra avskyr alla andra katter.