Djurens dag idag
Det är djurens dag idag men något snille har istället gjort denna till kanelbullens dag.
Läste en insändare i dagens lokaltidning där en företrädare för Djurens rätt ondgjorde sig över folk som köpte katter och hundar som är uppfödda dvs raskatter och rashundar när det finns andra som behöver ett hem.
Jag blir så irriterad på detta. Varför ska inte jag få skaffa den katt eller de katter som jag vill ha för att andra inte kan sköta sig? Jag har 5 katter varav 3 är raskatter och 2 är huskatter. De två senare har jag räddat.
Jag ska fira alla djur (inklusive mina raskatter) genom att äta en kanelbulle idag! Katterna ska också få något extra smarrigt.
Djurens rätt förstår inte hur saker och ting hänger ihop om de motsätter sig ansvarsfull avel.
Sajtvärd Katter iFokus
Djurens rätt är inte emot ansvarsfull avel. De vill bara sätta fokus på de hundratusentals hemlösa djuren just idag, och påminna folk om att samtidigt som du skaffar ett gulligt husdjur, kan du rädda ett djur som sitter i en bur på ett katthem + ge plats där åt ett som ännu är hemlöst ute nu när kylan faller på. Jag tycker de hemlösa djuren förtjänar att lyftas fram. Det behöver ingen ta som personlig kritik tycker jag. Djurens rätt gillar djurälskare så räkna med att de gillar er även om era katter är raskatter :)
#2 Ja, de hemlösa djuren förtjänar att uppmärksammas, men fokus bör ligga på vilken sorts avel och brist på ägaransvar och omsorger som gjort dem hemlösa. Registrerad raskattavel leder inte till hemlösa katter och bör snarare användas som förebild, istället för att ses som en lyx som inga sanna djurvänner uppmuntrar.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag känner folk i Djurens rätt och de har då aldrig pratat illa om den ansvarsfulla raskattaveln.. Att uppmuntra folk att välja hemlösa katter är inte att hata raskatter. Jag har en fd hemlös katt och valde att ta emot henne just för att känna att jag gjorde nytta. Dom som avlar glada raskatter gör nytta på sitt sätt och jag på mitt :). Jag tycker det blir fel att påstå att Djurens rätt som organisation är ute och cyklar bara för att 1 person skrivit en insändare som jag inte ens läst pga ingen länk :)
Här är Djurens rätts officiella uttalande kring denna dag och hemlösa katter. Som ni ser står det inte ett ord om att raskatt är fel. Alla är vi ju överens! Vi vill inte ha fler hemlösa katter, och den som skaffar katt väljer själv hur/vilken katt.
Att adoptera är 1 (av flera) alternativ som just idag fick lite extra fokus.
http://www.djurensratt.se/adoptera
Och här är Djurens rätts oficiella sida om att ha katt. Som du ser #3 så skriver dom redan i första stycket att man måste kastrera.
http://www.djurensratt.se/katte
<3 (kortade ner kommentaren lite så ni orkar läsa :)
Även om just Djurens Rätt inte säger att det är fel så finns det människor som gör det. Säger att de som har raskatter och rashundar ska skämmas. Påstår att man är en sämre djurägare om man valt att skaffa sitt djur någon annanstans än t ex katthem. Att om man ska skaffa katt så är det ens plikt (ja, just det, plikt!) att skaffa en hemlösing.
Ska man säga samma sak om att skaffa barn då? Det finns så många som lever i barnhem i utsatta länder, det finns så många som behöver bättre levnadsvillkor, ska alla sluta att skaffa barn och adoptera istället eftersom man annars är en självisk idiot? När man frågar det brukar man mötas av tystnad.
Dessutom ser jag inget problem i att det är BÅDE kanelbullens dag och djurens dag. Dubbel anledning att fira, menar jag! 👍
Hej
Läste troligvis precis samma insändare som TS och jag förstår hennes upprördhet. För i Piteå Tidningen står det klart och tydligt att man inte bör stödja avel av något djur så länge det finns hemlösa djur att ta hand. Det är skrivet i ungefär samma anda som att man inte borde skaffa barn så länge det finns föräldralösa barn utan hem.
Insändaren är undertecknad med ett namn och sedan djurens rätt. Nu kanske inte detta är djurens rätts offeciella ståndpunkt men finns inget som säger det i den insändaren.
Det står faktiskt namn under insändaren och Djurens rätt så jag utgår från att det är deras åsikt. Nu känner jag iofs folk som är medlemmar i denna organisation och som har raskatter men jag känner också de som aldrig skulle köpa en raskatt pga det finns hemlösa katter.
Bla så står det att "Det är så fruktansvärt att mängder av hundar och raskatter föds upp för att säljas dyrt när det är ett stort problem med alla som saknar hem."
Personen ifråga har ingen aning om att det är mindre än 15% av landets katter som är raskatter. Och ingen av dem hemlös. Varför ska just vi som vill ha en katt ta en hemsös katt när vi vill ha något annat. Det är inte vi som är skulden till att de finns. Och att de säljs dyrt har vederbörande heller ingen aning om varför.
Ja, nu har ju inte jag läst insändaren, men jag tycker inte att hjälpa hemlösingar ska ställas mot att skaffa raskatt/rashund…
Isf - är jag en dålig djurägare som köpte två som omplacerades p.g.a. allergi när det är bondkatter och det finns 6-siffrigt med bondkatter utan hem?
Mina djur är något jag gör allt jag kan för att de ska få det bra, men ibland hittar man det man söker utan att det är hemlösingar.. Jag drar mitt strå till stacken på annat sätt.. Bl.a. genom att skänka grejer och pengar till flera katthem och har även varit helgpassare och köpt ett tidigare djur från Djurskyddet.. Skulle aldrig godkänna att få höra att rasdjur är sämre eller bättre än mina, enskillda individer är en sak men samtliga rasdjur.. 😡
Idag har VI firat djurens dag med kyckling och godis! 🙂
#6 och #7 Det är synd att en person drar ner Djurens rätts varumärke genom en ogenomtänkt retorik. Förstår att ni blir upprörda, jag försvarar inte den personen. Fick ju ingen länk så kunde inte avgöra.
#8 nej det är inte Djurens rätts åsikt, utan personens. Precis som Jan Björklund kan ha en åsikt och statsministern en annan. Som medlem i Djurens rätt blir jag paff över att hen har skrivit så. Läs texterna jag länkat till lite längre upp, DÄR ser ni vad Djuresn rätt som helhet står för:)
Att ta hand om en katthemskatt är otroligt givande och vi är många som föredrar det MEN som aldrig nånsin skulle döma en raskattägare. :) Det är som att vara arg för att nån gillar en annan hobby än en själv. Mina vänner har Rex, Perser, alla möjliga raskatter och är medlemmar i Djurens rätt.
Men just idag tycker jag att det är fint om vi alla – oavsett ras på våra katter – kan hjälpa till att sprida budskapet om alla hemlösa djur som längtar efter ett hem. Insändaren var dålig, men kampanjen är ju bra.
#9 Jag håller med, det är lite som att jämföra äpplen och päron…
Sedan undrar jag, är jag en dålig djurägare för att min första katt köptes via en blocket-annons istället för att gå till katthemmet? Eller är jag kanske hemsk som har en kattunge jag köpte för ett par hundralappar från en gård mitt ute i ingenstans där kattmamman gick på p-piller och hux flux fick en kull? 🤔
Jag hade mått väldigt dåligt över det om jag inte hade tagit honom därifrån.
Jag tycker att det är viktigare att man tar hand om de djur man har, oavsett hur eller var man fick tag på dem, än att man ska känna sig tvingad att ta på sig fler. Dessutom så kan det vara så att man har en raskatt för att den passar bättre in i ens liv, eller har rätt egenskaper, är mer allergivänlig eller vad det nu kan vara.
Sedan så är ju djuren individer. Alla är unika. Och att uppfödare tjänar pengar på sin uppfödning verkar vara en seglivad myt.
Det är många inom Djurens rätt som har dessa åsikter och de tycker inte om raskatter eller rashundar då de inte anser att man ska föda upp några djur öht.
Nej det finns ingen länk då materialet i tidning är skyddat så man måste ha en kod för att komma in. Men det är dagens Blekinge Läns tidning som det står i.
Sen kan jag tala om att jag har också två huskatter som jag räddat och jag har tidigare varit aktiv inom en verksamhet som är knuten till Djurens rätt och haft stödkatter därifrån. Numera hjälper jag ett annat katthem med mat och pengar.
Jag kan ju förstå varför det finns dom som inte tycker någon avel alls ska finnas. Även om jag inte håller med.
#12 jag har varken kritiserat dig eller tvivlat på att du är en fantastisk djurvän. Jag håller även med om att de individer som tycker illa om raskattuppfödning borde hålla de åsikterna för sig själva. Mina bästa vänner har bara raskatter men är de största djurvänner jag vet. Men djurens rätt kämpar för att alla ska kastrera sina huskatter och idag ha de en jättefin kampanj för hemlösa katter. Oavsett vad nån dummer i Piteå skrivit i deras namn.
# 14 Det var i I Bleinge läns tidning det stod skrev jag, hur du kan få detta till Piteå förstår jag inte. Dessutom så kallar jag mig inte djurvän. Det är så många konstiga människor som gör det.
#14 ok jag lämnar denna diskussion nu. Piteå tidning står det i #7. Trodde du läste hela tråden? Blekinge står det ingenstans vad jag kan se? jag vet inte var du bor, du får ursäkta mig för det :)
Här är vad Djurens rätt säger om huskatter:
http://www.djurensratt.se/katter
http://www.djurensratt.se/adoptera
Inget hat mot raskatter där. Därför tycker jag man kan sprida deras kampanj oavsett vad några idioter i föreningen tycker om raskatter.
Så intressant att samma insändare var i i Piteåtidningen. Det är cirka 140 mil härifrån. Detta säger mig att det är just precis Djurens rätts åsikt. Men där jag läste var det i Blekinge läns tidning och det var mig du avåg då du skrev # 12, så skrev du fel då jag inte läser Piteå-tidningen.
Djurens rätt har minskat sitt medlemsantal till hälften efter att de bytte namn och blev veganer.
#17. OK en sista kommentar: Eftersom Piteå var den enda ort som nämndes i tråden och hen som skrev Piteå skrev att ni läst samma, så tycker jag det är lite fånigt att tjata vidare om att jag "skrev fel". Trodde du bodde i piteå. Usch vad trist stämning här. Jag ville bara berätta om en bra kampanj för hemlösa katter så fler kunde sprida den.
Om du ogillar vad djurens rätt står för förstår jag att du inte vill kalla dig djurvän. Men en kattvän verkar du vara i alla fall, och det respekerar jag! :)
TREVLIG HELG! :D
http://dagbladet.se/insandare/1.6342423-bullar-viktigare-an-djur-
Här är en länk. Vederbörande har skrivit i flertal lokala tidningar.
#19 Uppenbart att personen utger sig för att uttrycka Djurens rätts åsikt och om det inte är den officiella åsikten bör föreningen gå ut offentligt med det snarast möjligt… (Nej, jag är inte medlem, helt enkelt för att jag inte delar deras åsikter)
Att benämna chiahuahundar som unga tjejers assesoarer.. Känner bara en som har chiahuahundar och hon är över 60 och hundarnas temperament ska jag tala tyst om… Ett hemlöst djur vet man ingenting om.. - Det kan omöjligt passa alla i alla livets skeenden. Och det är inte min plikt att rädda djur som andra dumpat, däremot gör jag någonting bra om jag gör det…
Om man googlar på namnet så får man många träffar. Tittade in på hemsidan till Djurens rätt men lyckades inte hitta någon styrelse.
Det låter inte som ett typiskt uttalande från djurens rätt dock. Ser inte ut att vara en genomtänkt text, delvis för att det skrivs om hundar och raskatter som säljs dyrt. Som om det spelade någon roll, och det gäller ju all uppfödning inte bara raser. Sen att personen också benämner dessa som utställningsföremål och accessoarer visar ju bara på personens egna fördomar. Ett uttalande från djurens rätt brukar vara mer neutralt. Eller så upplever jag det i alla fall.
Jag har för mig att jag hörde något sådant uttalande i Ring P1 i morse, men jag blev avbruten i mitt lyssnande av en kollega. Lika glad var jag för det… Jag står helt enkelt inte ut med att lyssna på sådant ogenomtänkt dravel som det var där då. Har för mig att man tyckte att folk skulle sluta upp med sådant "lyx" som raskatter.
#22 Just därför jag skrev "utger sig" 😉
#23 En bondkatt är inte billigare… Det är bara det att man får göra det själv eller förhandla sig till att det är gjort i förväg.. (Eller kanske lite billigare, men inte så att det är lyx med raskatt)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför går det inte att fokusera på djuren på deras dag?
Vad kan vi göra för dem?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#24 Lillan fick vi för 300kr tror jag, kastrerad och grundvaccinerad. Men hon var ju förvisso tre år gammal också. Huskatt, och världens underbaraste. Chili för samma summa, dock inte något gjort. Huskatt, han också. Men de pengarna lägger vi gärna ner själva.
Visst, inköpet kan vara billigare, men det är ju själva sanden, maten, leksakerna, vaccinationer, ev. avmaskningar, skabbmediciner, kastreringar, försäkringar och annat som kostar, något jag gladeligen betalar.
Jag skulle lika gärna kunna ha en raskatt, skulle inte se den som mer exotisk eller lyxig än mina huskatter. Det är helt enkelt så att någon annan lagt ner en massa jobb, som jag annars skulle få göra själv.
Vi lägger nog ner åtminstone 500kr i månaden bara för sand och mat, för våra två katter. Det blir 6000kr på ett år, plus ca 1000kr per år för vaccinationerna. Sedan tillkommer ju kattgodis, bajspåsar, leksaker, selar, koppel, halsband och annat smått som kan behövas. Klösmöbler kan behöva bytas, det går åt filter till vattenfontänen, osv.Det är precis samma utgifter som för raskatter!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kanske den här dokumentären kommer till Sverige också
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
# 26 Det är inköpspriset som skiljer. Het riktigt.
Men min brors utställningshundar är precis lika fina som mina katter för mig, precis som hunden morbror hade som var (kommer inte ihåg om det var svensk eller internationell) champion med flera fina kullar. Den hundens valpar var inte gratis kan jag säga… Men de är älskade djur och behandlas utifrån det…
#28 Och ofta vad som ingår…
#29 Det man inte betalar för till en uppfödare får man betala för själv, så på det stora hela kostar katten lika mycket. Det är bara vad själva katten kostar som skiljer ju. 🙂
Ja, och huskatter är ju sällan hälsotestade. Men i övrigt är ju alla katter "lika dyra" att ha. Och eftersom de kan leva i 20 år blir det dyrt. Skulle våra leva i bara tio år till (kort räknat) så skulle vi ändå ha lagt ner minst 80 000kr under den tiden för de båda.
Wony - vi kan nog komma överens om att vi är överens… Bara uttrycker det på lite olika sätt 😉(Tror bara det är lite glappkontakt i kommunikationen)
#31 Då kommer vi överens om det tycker jag! 👍
Jag gissade att vi nog var överens, men ville ändå lägga in att katter är dyra. Om nu någon härinne mot förmodan har missat det faktumet. 😉
Jag ska pussa på 3 av våra katter lite extra idag/ikväll, har även skrivit ett blogginlägg om djurens dag och att det är viktigare än en bulle. :)
Det är ju tok att man inte ska avla renrasigt - det är huskatter man inte ska avla fram och man får ha vilken slags katt man vill. Men man kanske kan ha både sin kära raskatt och en hittekatt?😊
Har tre hittekatter :) och två andra huskatter.
Skrev och frågade djurens rätt och det är inte deras officiella uttalande. Det är en medlem i djurens rätt som gjort insändaren men det är inte djurens rätt formulering.
# 34 Nej inte officeilla inställning men en väldigt aktiv persom som deltar debatter för Djurens rätt och som är mycket välkänd i deras kretsar fick jag veta. Fast det var inte den officiella verisonen kan jag säga.
#35 okej. Kan ju också nämna att dom inte svarat rakt på sak angående om dom stödjer eller ej. Utan bara sagt att deras officiella finns att läsa på deras hemsida.
#36 😃
#37 Skickat ett mail till där jag ställt frågan igen. Dansar dom runt frågan igen och låter bli att säga att dom inte stödjer så gissar jag att dom stödjer uttalandet. 😛Vilket tyvärr i såna fall skulle göra mig mer negativ mot djurens rätt. Deras officiella formulering har jag inget emot, men det ska inte vara en massa fördomar mot en viss sorts katt eller hund. Eller för den delen fördomar kring människor.
Väntar på att höra vad de säger… 🤪
Fick svar och det står kort och gott att insändaren är från en medlem och inte någon anställd på riksorganisationen.
Inget svar på delen om dom stödjer uttalandet eller inte.
Med andra ord tar de inte heller avstånd från uttalandet… 😉
Hade de inte stött uttalandet så hade de sagt ifrån på skarpen och undanbett denne person att uttala sig i deras namn. För det är vad han gör.
Precis. 😛