Vad ska jag göra?
Igår kväll blev det massa bus med de 3 kattflickorna vi har här hemma, ska lyfta upp min pärla då märker jag en liten knöl på magen, trodde det var bröstvårtan eller en fästing.
Ser sedan att det är något annat, trycker mycket mycket mycket försiktigt på det och det kommer ut som en gigantisk "pormask" liknande sak, säkert halv cm bred och 1 cm lång. Därefter blir det bara ett stort hål, men ej rött och irriterat runt om. Tvättade och sen gick vi och lade oss.
På morgonen kollade jag det igen och det kom lite till (vill poängtera att jag inte trycker hårt utan mer nuddar och det kommer av sig själv, vill ej pilla så det blir värre)
Nu när jag tittade på det för en liten stund sedan så ser jag att det är en bröstvårta, den har lixom "ploppat" ut, var endast ett hål innan?
Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag använda något speciellt medel, tvätta rent mm, eller behöver jag ringa en veterinär och kolla upp det, eller är det inget?
Hon fyller 5år och har aldrig varit dålig, därför känns det lite otäckt
MVH Sara
MVH Sara
Är du säker på att det inte är talg? typ sånt som kan komma ur finnar och inflammerade pormasker på oss. En vän till mig åkte urakut till djursjukhuset med sin katt då han hade maskar som bosatt sig i bröstkorgen. Visade sig vara just inflammerade hårsäckar och tjocka strängar talg😃
Det låter som att du fått hål på en liten fettknöl. Om inte katten har ont och du lyckas tömma och hålla rent är det ingen fara på taket.
Jag har haft en fettknöl på huvudet ungefär hela mitt liv och så sprack den för ett par år sedan och det är just en fet jäkla pormask man får ut. Äckligt värre, men inte farligt.
Ah, då var det säkert samma med min väns katt, jag hade för mig att det gällde inflammerade hårsäckar, emn det låter väldigt troligt med det nr #3 säger..
Min katt på 8 år har likadant och till och från hela livet och enligt vet. är det ingen fara. Har gjort som dig, försiktigt tagit bort.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter