Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1519 ggr
Milka
0

Litet sår och kal fläck?

Hej!

Vi har haft vår katt hemma hos oss i cirka 2½ vecka, han är omplacerad från ett hem där han antagligen inte haft det väldigt bra.

Nu ikväll upptäckte jag att kissen har en kal fläck i nacken och att det är ett sår som varat något. Han äter, leker, går på toa och kelar som vanligt. Min sambo har inte heller lagt märke till såret eller den kala fläcken innan.

Han har varit hos veterinären två gånger under tiden han bott här - en gång för vaccinering, kastrering och chip-/öronmärkning och en gång för tandvård. Jag tänker att veterinären borde kunna ha upptäckt vissa tänkbara fel under besöken.

Har ni några förslag på vad som kan vara fel och vad vi kan göra?

Tack så mycket på förhand.

Milka
0

Kan tillägga att såret och kala fläcken är beläget så att det inte syns särskilt tydligt varken när han går runt upprätt eller ligger i knät och gosar. Därför vet jag inte exakt hur länge det funnits där.

sagan
0

Kan det vara någon form av allergi? Så att katten kliat sig så det blivit sår och varar? Har du fler katter som kan ha bitit, rivit kissen? Något vasst framme som han kan ha skadat sig på?

OberonsMatte
1

Reaktion efter spruta i samband med vaccination eller sövning kanske?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
5

På frågan vad ni ska göra skulle jag tvätta med koksaltlösning och avvakta och se om det läker av sig själv. Blir det värre bör ni förstås uppsöka veterinär.

Sajtvärd Katter iFokus