Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 6236 ggr
Askungen
1

KATTEN ÄR BORTA - När ska jag börja oroa mig???

Hej,

Min katt har nu varit borta från hemmet i ca 16 timmar. Försvann vid 17-tiden igår och varit borta hela natten, fram tills nu då jag känner hur paniken börjar smyga sig på.

Det är första gången hon varit borta så länge, hon är lite mer än 2 år och kastrerad, jättesocial och tyvärr inte särskilt rädd för bilar och trafik.

Här är en lugnt trevligt område, ( som jag skrivit om förut), men bilarna kör ju på gatorna oavsett.

Funderar nu hur länge till som jag ska vänta innan jag gör vidare åtgärder som att sätta ut lappar, knacka dörr, be folk öppna garage osv.

Har varit ute nu en sväng runt i kvarteret o ropat, samma i går kväll. Hon brukar alltid förr eller senare komma när jag ropat en stund, nu förstår jag att hon antingen är långt bort, eller troligtvis sitter inlåst nånstans.

Hon är chippad med id-märkning  och har en liten metallhylsa på sitt halsband med adress o tel.  Finns detta att kolla upp i polisens register, går märkningen automatiskt in till dem när den gjordes. Fick den när hon kastrerades för 2 år sedan.  Har inte själv lagt in henne i nåt register , hur tar jag reda på om hon finns med? Är det Sverak? Polisen?

Ja, skäll på mig att jag inte kollat upp detta tidigare, men kalla mig inte oansvarig för det finns INGEN här som har lika koll som jag på min katt.

Hon går ALDRIG annars längre bort än att vi har connection, är ofta ute tillsammans o leker o promenerar, och går aldrig hemifrån utan att jag tagit in henne först.

Älskar henne över allt annat, och skulle bli förkrossad om något hänt henne.

😢

[nettaahs]
5

Känner med dig!
Det är inte roligt, det hände samma sak med min ena katt för någon vecka sen bara.
Hon låg ute på altan (som hon brukar göra vissa nätter) och det var svalt och skönt ute och hon ville inte in.
Då stängde jag dörren och gick och lade mig, på morgonen när jag går ut och röker brukar hon alltid komma då hon reagerar på altandörren och känner igen ljudet.
Men det kom aldrig någon katt, och ingen katt syntes till på hela dagen förrän vid 17-18, då kom hon skuttandes på parkeringen.
Så jag förstår din oro, men hon kommer säkert hem alldeles snart :)
Är hon inte tillbaka innan imorgon kan du ju börja fråga grannarna om dom sett henne iallafall..
Lycka till och hoppas att din ögonsten kommer hem!

Askungen
2

Tack snälla för dina fina ord!

Värmer i stunden , och låter lite lugnande att jag kan vänta några timmar till framåt dagen innan jag slår på stortrumman.

Låter mysigt med din kisse som njuter på altanen! 😘

Askungen
1

Nu är klockan 17.00 och katten är fortfarande borta!

Jag har skrivit en efterlysning som ska kopieras o sättas upp i morgon,

har ringt Svenska Kennelklubben  o kollat om hennes registrering finns där och det gjorde den.

Det har gått ett dygn nu, så vad skulle ni ha gjort om det är något jag missat? Varit runt o letat igen o ropat, känns så meningslöst eftersom hon ju kan vara var som helst…….

OberonsMatte
3

Är hon en van utekatt känns det troligaste att hon råkat bli instängd någonstans. Ropa och locka vid låsta dörrar och försök att få tillgång till att söka igenom alla stängda och låsta utrymmen i närheten.

Sajtvärd Katter iFokus

Askungen
2

Hej!🙂

Nu kom hon in som om inget hänt!!

Luktade i pälsen, och mycket riktigt , doftar gamla gummistövlar, och tidningar! Säkert varit inne i något förråd/garage källare och när folk kommit hem från jobbet har de hittat henne. Tack och LOOOV!!!

Dock verkar hon ha en pseudolöpning eftersom hon direkt vill gå ut igen och gnäller vid dörren nu! Men det blir inget mer med det idag

Tack!

[nettaahs]
0

Åh vad skönt att allting löste sig!!
Är en obeskrivlig känsla när dom kommer hem igen efter att ha vart så orolig! :)

sagan
0

Är katten kastrerad?

Hanna
0

#7 "hon är lite mer än 2 år och kastrerad" :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Mustangcab]
1

Du kan registerar henne i SVERAKs register och detta kostar inget men du måste själv kolla upp att hon finns med. Och så kan du också regga henne i djur-id. Det kostar 130 kr i engångssumma och då får du också veta att hon finns reggad på dig och så får hem en cd men lite matnyttig information. Själv har jag mina katter reggade i bägge registrer.

sagan
1

#8 Tänkte annars att det kanske kunde vara orsaken till att hon vandrade iväg. Men bra att hon är kastrerad 😉

Askungen
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen!

Jodå, jag hade henne registrerad i SVERAK, och hos djur id!! Ringde nämligen runt o kollade under tiden jag våndades o väntade, och det kändes skönt att det var gjort fast jag glömt bort det!

Gjorde allt på en gång när hon var 7 mån efter jag hämtade henne hos familjen hon växte upp med😍Kastrerade och chippade. Väl använda pengar visar det sig, då jag nu sett flera efterlysningar av katter i mitt område som visat sig både löpa och inte vara id - märkta. En katt som varit på sommarvistelse här där den inte bor i vnliga fall, så har katten kommit tillbaka? Nej, såklart inte…. Stackaren!!!

Såhär ser min skatt ut förresten!!

Hanna
2

#11 Söt katt. Låter som du har bra koll på kissen. 🙂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Askungen
0

Hej igen,

en månad sen som kissen var borta ca ett dygn o kom välbehållen hem igen, NU ÄR HON BORTA IGEN!!!!😓

FY va jobbigt, nu har det gått precis ett dygn igen, o inte sett skymten av henne. Oroar mig mest för att nu är det ju rejält kallt ute och undrar lite hur de klarar sig, ute om natten nu, utan mat eller vatten?

Är hon ute o är borta måste något hänt, eftersom hon alltid kommer in på kvällen, är hon inne så måste hon vara inlåst nånstans som jag förmodade sist. Detta är så sjukt jobbigt, kan inte koncentrera mig på något annant än att vänta o tänka på henne😭

Ni som är vana utekattsägare, hur ska man tänka när detta händer?

Känns som ett lotteri att antingen kommer katten tillbaka eller så inte.

Imasy
7

Du kan inte ha henne som innekatt med innätad altan/balkong? Då slipper man ju denna oro bland mycket annat.

Jag hoppas att hon kommer tillbaka välbehållen iallafall :)

Askungen
0

Tack snälla du för omtanken! Det är så att jag bor på nb i gatuplan, så hon är så himla van att gå som hon vill ut och in.

Dilemmat är ju att jag vill hon ska få sitt välbehövliga kattliv och vara fri, men så vet man ju aldrig 100% var de går o vad de gör!!

Har funderat på gps sändare, och om hon kommer hem igen efter denna gång, så ska jag nog kolla upp detta mera😕☝️

sagan
8

Håll katten inne och ge henne en innätad uteplats. Du kan ge henne ett fullgott liv inne om du ser till att ge henne allt hon får ute. Trädstam i form av något att klättra upp på, klösmöbel från golv till tak. Jakt i form av lek och så vidare. Tillgodoser du bara kattens behov inne så får hon ett bra kattliv som dessutom blir längre. En utekatt lever i snitt bara två år. Beror lite på vart man bor också.

[Mustangcab]
1

# 16 Det gäller en okastrerad hankatt det du säger.

sagan
1

#17 ?

Sarah-S
1

#18 "En utekatt lever i snitt bara två år. Beror lite på vart man bor också. "
Gäller okastrerade hankatter

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Mustangcab]
0

# 18 Exakt!

jnielsen
1

Är hon hemma ännu??

sagan
0

#19 Det gäller nog alla som bor ute där det finns trafik. Då blir även kastrerade inte långlivade.

[Mustangcab]
1

# 22 Nej siffran 2 år gäller okastreade hankatter. Detta är dokumenterat!

Askungen
4

Hej igen!

#21 JAA! Hon kom hem igår morse, vid niotiden hörde jag skrapningar

på ytterdörren. Märkbart att hon suttit instängd , visade en del frustration o sprang omkring en stund, men efter några vändor ute o in igen, käk o vatten så är hon idag sig själv igen.

Ligger o myser nu, så som vi alltid gör på kvällen.
🙂

Hoppas det får vara lugnt länge till, skaffar pejlare så småningom. 

Tack stöttare här!

Mjauuu! från oss

jnielsen
0

#24 Så skönt att höra! Jag har nämligen följt den här tråden och förstår verkligen din oro.

sagan
0

#23 Kan du länka till detta? Vore intressant att läsa.

[Mustangcab]
0

# 26 Det stor någonstans på Agrias hemsida. De blir nämligen ihjälslagna av folk som blir f-rb-de på dem då de pinkar på deras saker.

jollycox
3

#27 Snarare att dom blir skadade av andra djur eller påkörda. Har aldrig hört att det är för att dom skulle bli ihjälslagna..

Tex på bergslagskattens katthems hemsida kan man läsa detta
"Okastrerade hanar lever i regel inte så länge eftersom de gärna ger sig av på utflykter och ofta råkar i slagsmål med andra hankatter. En hankatt kan gå långa sträckor för att hitta en löpande hona och kan då lättare råka ut för olyckor, t ex bli påkörd av en bil."

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sarah-S
0

#27 Den orsak jag läst till hankatternas korta medellivslängd är den som #28 presenterar

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Mustangcab]
0

Det jag hörde var en som sa i ett TV-program.

sagan
0

Oavsett bör det gälla för alla som lever där det finns trafik. Inte specifikt för okastrerade. Dock går dem längre, men alla som vistas i närheten av trafik lever kortare.

[Mustangcab]
0

När jag växte upp på 60-talet så hade vi ofta en hankatt som försvann då han blev könsmogen. Vi  hade också en man med bössa som sköt katter för "skojs" skull. Jag växte upp ute på landsbygden. Min honkatt blev 18 år.