Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2439 ggr
Quihnn
0

AKUT boende, Eskilstuna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Nu är det så att det inte gäller mig utan min pojkvän. Han bor ihop med sin mamma och de har två katter. Men det är så att hyresvärden har sagt åt dom att dom måste bli av med ena katten på grund utav att den kissar inomhus (det är en innekatt, som skulle passa bättre som utekatt).

Jag själv kan inte ta emot henne då jag är allergisk och vi båda känner ingen annan som kan ta henne.

Min pojkvän har tydligen tre dagar på sig att bli av med henne, men vi har inte hittat någon än :/ Så just nu ligger det på avlivning, katthemmet ville inte ta emot henne då det är fullt.

Så det är därför jag skriver här, om någon nära Eskilstuna kan ta emot en ung honkatt. Jätte fin o rar.

Jag kan betala om ni måste resa hit utifrån Eskilstuna. Känna bara väldigt akut nu!

// Elin.

Stop climate change, before it changes you

Quihnn
0

Inga hat kommentarer nu, förstår om detta är provocerande men dom behöver hjälp med katten. :c

OberonsMatte
3

Men varför kissar katten på andra ställen än i lådorna?

Är hon frisk?

Är hon kastrerad?

Hur ser den befintliga lådsituationen ut? (antal lådor, typ av lådor, sandsort, sandmängd och rensning?)

Sajtvärd Katter iFokus

Imasy
7

Jag har återpublicerat denna tråd, trots att avlivningshot inte är tillåtet. Dock räknas väl detta in i den mer extrema kategorin, för jag kan tänka mig att hela familjen står på tur att bli vräkt om inte katten flyttar.

Däremot så undrar jag lite om hyresvärden har rät att kräva detta? Vet inte om de hyr privat eller av bostadsbolag, men man har ju faktiskt en del rättigheter också. 

Har katten kissat och förstört golv/väggar eller händer det bara ibland, utan att någon skada är skedd? Eller är det så att lukt går ut i trapphuset och stör andra?

Jag undrar samma sak som #2, men frågan är väl om hyresvärden är villig att rubba sig om tiden så man hinner göra en utredning på vad som felas katten?

Jag undrar också om hyresgästföreningen är kontaktad? Jag är inte expert på hyreslagarna, men jag tycker det låter befängt att kräva att katten ska ut så länge den inte gör skada på lägenheten eller stör grannar (genom lukt).

Rafflan
1

Om någon kan ta emot den men inte hämta den inom 3 dagar kan den få bo i mitt badrum i några få dagar, bor nära E-tuna men kan inte ta den själv tyvärr då jag har fullt :(

carlas
4

Tycker du gör alldeles rätt i att återpublicera Imasy!

Samtliga undringar/synpunkter i #3 är mkt viktiga. Det låter helt rättsvidrigt från hyresvärdens sida. Hyresgästföreningen som sagt? Vissa rättigheter har hyresgäster faktiskt, även om inte katter har det.

Och därefter är vi tillbaka till frågor i #2. Liten misse, klart att hon inte ska behöva kissa fel. Det går att åtgärda.

Stå på er! För kattens skull.

[fint erbjudande #4, hoppas och tror att det inte ska behövas]

EDIT. TILLÄGG. Ser nu att tråd om samma sak på huskatter.ifokus, här http://huskatter.ifokus.se/discussions/524450c7ce12c4184a003645-akut-boende-i-eskilstuna. Framgår där att katten inte är kastrerad. Så det är naturligtvis första åtgärd. Före ev försäljning! Lycka till, jättefin katt.

OberonsMatte
3

#3 Anledningen till att hyresvärden vill få bort katten måste ju rimligen bero på att det luktar väldigt illa från/i lägenheten och att hyresgästerna skyllt på den felkissande katten.

Att låta två okastrerade katter (varav den ena kissar fel) dela på endast en kattlåda är rena vansinnet. Vad lådan innehåller för sorts kattströ eller hur ofta (sällan?) den rensas framgår inte, men det är uppenbart att kattens nuvarande ägare inte har gjort något alls hittills för att få ett stopp på felkissandet. Om det beror på okunskap eller något annat vet jag inte, men jag beklagar verkligen att det har behövt gå så pass långt att kattens liv behövt hotas.

Sajtvärd Katter iFokus

Imasy
1

Ja är det så att det är lukt som stör grannar eller att kissandet orsakar skador på lägenheten så blir det nog svårt att gå emot hyresvärden.

OM det är så, att det luktar/blivit skada, så skulle man ju kunna försöka få till en deal med värden. Berätta att katten ska kastreras, fler lådor med annan sand kanske också behöver införskaffas.

Helt omöjligt kanske det inte är bara man för en dialog?

Mantissa
1

Hur har hyresvärden fått reda på att katten pinkar utanför lådan om det är en innekatt? Måste vara väldigt extremt om lukt sprider sig så det stör andra boende, har svårt att se hur familjen kan leva normalt under såna omständigheter..
Jag hoppas naturligtvis att det löser sig, det låtar bara så himla konstigt i mina öron.

OberonsMatte
1

#8 Ja, det är därför man kan undra hur lådsituationen egentligen är. En låda som inte sköts ordentligt kan, förutom att orsaka felkissande, även stinka otroligt mycket.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
3

En hyresvärd får INTE vräka någon utan att först utfärdat varningar och div andra åtgärder. 

Kontakta hyresgästföreningen och ta sen reda på vad som är fel i kattens värld, som gör att den kissar utanför.

Quihnn
0

Oj så många svar! Var inte beredd på att inlägget skulle komma upp igen, tackar! Vet att det är en ganska extrem tråd.

Hur som helst, ni kan se lite svar på den andra tråden som länkades här, men hyresvärden var inne i lägenheten då dom ska gör ett stambyte. Så jag antog att dom såg att katten hade kissat inomhus. Jag själv anser inte att det luktar illa och så vidare. D: Det kom bara så plötsligt!

Imasy
2

Det kan inte faktiskt vara så att katten helt enkelt inte vågade gå på lådan då det kanske väsnades pga stambytet?

Mina katter går inte på lådan om det inte är lugn och ro runt lådan.

Quihnn
0

Dom har inte haft stambyte än D: dom ska ha det vid januari… vilket gör att man inte kan vara i lägenheten. Jätte konstig hyrevärd.

[ElisabethYL]
1

Hur går det med katten? Har det löst sig?

Någon kanske kan ta den på foder för att omplacera?

Kanske ni kan be katthemmet att få annonsera på deras hemsida? (Det skadar aldrig att fråga)

Djurälskaren87
1

putt"

Clariiz
0

Har det löst sig? Livbojen i Eskilstuna brukar kunna hjälpa till, djurskyddet där emot säger oftast nej.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Quihnn
1

Förlåt om jag har varit inaktiv här, och det går bra. Vi har hört av oss till Livbojen men dom ville inte ta emot katten då det är fullt. Vilket är jätte synd :c Djurskyddet har vi inte provat att ringa dock, tack för tipset!

Varför det går bra är för att dom har fått längre tid på sig att bli av med katten, som tur c=

Clariiz
1

Hör med dem! Värt ett försök :) 
Jag bor i Eskilstuna men har 2 katter redan tyvärr, ev. i absolut värsta fall kanske jag eller min syster kan ställa upp som akuthem. Men somsagt så har vi båda redan katter :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

OberonsMatte
4

Var har ni annonserat?

Har de ändrat/förbättrat lådsituationen något, på vilket sätt i så fall?

Kissar katten fortfarande fel?

Sajtvärd Katter iFokus

Quihnn
0

Hm jag vet inte vad dom planerar att göra nu. Tyvärr D: båda är ju inställda på att avliva katten, dom har inte pengar till att kastrera den (vilket borde vara billigare men operationer kanske kostar mera)

Inte så mycket jag kan göra, då det inte är min katt. Äger trotts allt inte den. Vet att jag kan tjata på dom men vad hjälper det om inget händer?

Men som sagt, dom har fått längre tid på sig nu, så ska försöka prata med pojken o se vad han tycker. 

Annonserat: Här och på ett annat iFokus forum. Har hittat en kattägare som var intresserad av en sköldpaddsfärgad katt på blocket, men hon ville inte ha den (säkert för att denna hona är 6 år gammal, fick jag redo på nu haha)

Låda: Nej inte vad jag vet, tror inte hyresvärden skulle tro att det hjälpte, han eller hon ville ha ut katten då den förstörde i lägenheten.

Kissandet: Katten har inte kissat fel på ett tag vad jag har hört.

OberonsMatte
5

#20 Vi som skriver här på i fokus har förmodligen redan de katter vi vill ha och har plats för. Annonsera själva åtminstone på Sveriges största annonssida, dvs Blocket! Det är främst där de som vill ha ny katt letar.

Att inget har gjorts för att förbättra lådsituationen gör mig beklämd…

Sajtvärd Katter iFokus

Djurälskaren87
4

20# mkt tragiskt att avliva en frisk katt som inte ens är kastrerad, vilket störta sannolikheten är de osm är problemet?! plus lådsituationen… mycket beklagligt. jag hade aldrig pratat med min svärmor om hon gjorde en sån hemsk sak!!!! 

annonsera på blocket! jag omplacerade precis en okastrerad honkatt på fem år åt min vän och fick napp redan efter en timme efter jag satt ut annonsen plus fem st till har hört av sig!

[ElisabethYL]
1

Köpte själv mina två på Blocket-annons.. Hon hade fått ett antal flera svar men valde mig då jag bor inte långt ifrån där hon bor + att jag var den som hade det bästa "helhets-boendet" att erbjuda…

Att det annonseras så få katter här beror nog på som #21 skriver att vi har redan katter/tingat katt och det är nog rätt så få av oss som tittar efter en ny…

Det första jag hade tittat åt vore lådsituationen, därefter sterilisering och efter det sett om det fanns någon annan orsak till problemet..

Quihnn
1

Okej jag har hört att man helst ska höra efter folk här, då de flesta är seriösa kattägare. Men hm, jah varför inte. Kan nog be pojkvännen att slänga ut en annons på blocket. Skadar inte c=

OberonsMatte
6

#24 När det gäller kattens liv och man är under tidspress måste man göra ALLT man kan. Tänk på hur ni formulerar annonsen och att avlivningshot är inte tillåtna på annonssajter.

Sajtvärd Katter iFokus

Quihnn
1

Nä jag vet, tänkte inte nämna avlivningen. Tänkte inte på det när jag la upp detta inlägg. Men man lär sig något varje dag! Som tur har jag fått napp här på iFokus faktiskt. Ska se hur det blir c=

[Emma--]
2

Men om en kastrering hjälper mot problemet så kan dom inte spara ihop pengar till det? Avlivning kostar också en del när det gäller katt. 

Kolla bland olika veterinärer. Här kostar kastrering av honkatt ca 700-1500. Så det varierar en del i pris.