Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8661 ggr
Djurälskaren87
0

ni som har utekatter

hej. ni som har era katter ute hur gör ni på nätterna?

Fridborg
1

Mina jamar och krafsar när de vill in, är bara till att öppna dörren :P

sdm_b
0

Samma gör min, gör han även om han behöver ut och kissa om han är inne.

Wony
0

Vi kollar alltid utanför både altandörr och ytterdörr flera gånger under kvällen, och för det mesta kommer kissen in då. Annars får hon vara ute över natten. Det finns gott om skydd mot både regn och vind, plus att vi oftast ställer ut lite kattmat.

Zofia89
1

Vi ropar in dem till natten =)

MichelleLindh
1

Naomi brukade krafsa på fönstret utanför mitt sovrum och då vaknade jag alltid och släppte in henne. Men jag vågar inte ha henne ute längre, jag är livrädd att hon ska bli påkörd eller att någon ska göra illa henne. Jag bor i ett nybyggt område men lite längre bort finns ett område där det stått i tidningen flera gånger om katter som blir ihjälslagna och jag har själv sett flera st sparka på katter. Därför är jag rädd för det. Men om man bodde bra så är det nog ingen fara förutom om dom springer bort. 🙂

/ Michelle 

Whirlie
0

Min katt är bara ute när vi är på lantstället, innekatt i lägenheten.

På sommaren ger jag henne näst sista måltiden 4-5 timmar innan "läggdags". Sedan är hon ganska lätt att ropa in, eller kommer självmant.

På vinterhalvåret är hon endast ute kortare svängar, och sedan låter vi helt enkelt bli att släppa ut henne om det bara är någon timme kvar till "läggdags". Då lantstället ligger i utkanten av ett samhälle vid skogsgränsen brukar jag ta in henne någon timme innan skymningen för att skydda henne mot ev. rovdjur (främst lo men jag är också lite rädd för räven trots att hon är stor katt).

[Annamaja27]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har balkong o bor på första våningen. I balkongdörren sitter en kattlucka så katterna kan gå ut o in som de vill. Från balkongen finns en liten kattstege för katten som inte kan gå ner baklänges och en "klöspelare" för katten som bara kan gå ner baklänges 🙂.

[Mustangcab]
0

När mina fick vandra fritt så var det när jag var hemma. De kom när jag ropade på dem och innan det blev mörkt skulle alla vara inne. Inga problem då en katt sover 2/3 av sitt liv. Numera har de en rastgård.

MichelleLindh
0

#7 vad gullig!!

/ Michelle 

[nettaahs]
0

Min vet ungefär när vi lägger oss och kommer in kring då om hon är ute.
Kommer hon inte in då så sover hon på altan :P

Djurälskaren87
3

tänkte att det bärjar ju bli kallt ute nu och kan ju bli kallt att sova ute en hel natt för dom som inte kommer in:(

jag ser en katt ute jämt här, jag hoppas den har ägare då den är tam och fin i hullet, dock inget halsband?

såg katten sent igår kväll och även imorse utanför min bostad..

Mathilda-S
1

Våra katter är ute dygnet runt, året om. Dom har alltid tillgång till torrfoder och blir det blåsigt eller regnigt kan dom gå in i stallet där det finns ett litet katthus med lite filtar och så. Dom tycker det är väldigt mysigt att få komma in och gosa lite ibland dock, men dom har alltid klarat sej bra ute, även på vintern 🙂

Fridaaaa
0

Honkatten brukar alltid sova inne.
Hankatten brukar vara ute vissa nätter om han vill, jaga möss.
Han kommer till sovrumsfönstret och säger till att han vill in 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

SofiaLoow
0

Vi kör kattlucka. Helt fantastiskt! Även fast damen helst vill ha service med dörröppning så vet vi att hon alltid kan gå ut och in som hon vill :)

Djurälskaren87
3

ja jag tycker fler skall köra kattlucka! tummen upp för de!

Fridaaaa
0

Vi hyr, så kan inte bara sätta dit en, samt att vi vill inte ha in grannkatter (tror inte ens de vågar), vi passar även en liten hund och ska ev själva skaffa en liten hund, så kattlucka fungerar inte här 😛

Djurälskaren87
2

finns kattluckor som märker av om det är rätt katt genom ett speciellt halsband..

Idunvallen
0

Har kattlucka till mina så de kommer och går som de vill, väldigt smidigt. Innan jag skaffade den så väckte de mig ofta på natten för att de ville ut. Dock börjar de vara inne mer och mer nu när hösten är här, börjar bli ena riktiga soffpotatisar…

Medarbetare på Utekatter iFokus

pv60
0

Kattlucka till våra fyra vildingar. Kommer och går som de vill. Jätteskönt.

Allumania
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade kattlucka åt min Ru. Det var skönt han gick och han kom som han ville :) Men jag kallade in honom som sällskap efter jobbet och till natten om jag tyckte att det behövdes. Jag älskade att gosa med honom innan läggdags.

AnnaFagerell
1

Mina kommer för det mesta hem på kvällen. Den ena är ibland ute på natten men jag fodrar dem alltid inne för då vet jag att de kommer. Fodrar jag dem ute har man lite sämre koll tycker jag. Den ena kissen kom hem för några veckor sedan, skadad. Bra att veta att de tar sig hem även då.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Fridaaaa
1

#17 Ja det finns det, men kan inte ha det oavsett eftersom vi hyr, de där luckorna kostar dessutom en del och fungerar bra för oss ändå 🙂 De kommer ut och in ändå om de vill så 😛
Och tappar katten halsbandet är ju inte det så bra 😉

Wony
3

Jag skulle hellre föreslå en kattlucka som läser av mikrochip, dvs ID-chippet hos katten. För chippet lär katten inte tappa, däremot tappas halsband konstant här. För man SKA ha säkerhetsspänne som löser ut, och då kan katten tappa halsbandet lite nu och då. Vore ju synd om den då tappade möjlighet att gå in.

[Mustangcab]
9

Själv skulle jag inte sova en blund om mina katter var utomhus en natt😕

Djurälskaren87
1

23# jo visst de hade varit en smart lösning! självklart kan katter tappa halsbandet. 

24# ne samma här.. men jag ser väldigt ofta katter strosa runt här sent på kvällar/nätter…och dom flesta har halsband på sig.. hoppas dom är kastrerade iallfall…

Fridaaaa
1

#23 Visste inte ens att de fanns? Men kostar inte det väldigt mycket?
Ja såna halsband har vi på våra, med säkerhetsknäppe.
Nä katter ska självklart kunna gå in, kan vara ändå. Men smart lösning! Visste inte ens att det finns med sådan 😛

Wony
0

Det finns! Har för mig jag sett det på animail eller zooplus, men är inte säker. I längden blir det dyrare att skaffa nya halsband och nyckelbrickor. Katten kan ju tappa det kanske en gång i månaden (vår gör det i snitt så ofta) och det är inte alltid man hittar det igen. Tänk då på att katten kan leva tjugo år… ;) Vi har ingen sån lucka än dock så kan inte uttala mig om pris.

AnnaFagerell
2

Katterna har det bättre ute på natten än på dagen. Å så är katten ett nattdjur…

Djurälskaren87
4

28# tänkte mer på att de bärjar bli kallt ute nu och jag hade iallfall sovit oroligt om jag vet att mina katter är ute på nätterna.. hellre inne hos mig där jag vet vart dom är.

[Mustangcab]
4

# 28 Inte mina katter. Här finns rovdjur som kan ta dem så de ska vara inne och hålla min säng varm.

Fridaaaa
1

#27 Om du syftade på mitt inlägg, så sa jag inte att de inte finns heller 😉

Ja dock finns det flera sätt, så att ens katter kan komma in, självklart ska man inte låsa dem ute 🙂 Så man får se vad som fungerar bäst för en själv och ens katter 

Jag har dock inte katterna ute på vintern på natten, eftersom det kan bli så himla kallt osv

Wony
0

#31 Jag riktade mitt inlägg till de som inte visste att det finns. alltså inte någon särskild.

Fridaaaa
1

#32 Ok, frågade just därför att finns flera som inte skriver vem dem talar till, så brukar bli så förvirrat 😉 Därav frågan.

EmelieSofia
2

Under sommaren har vi haft ett fönster öppet, men nu sen ena katten var borta i flera dagar så får de inte gå ut efter kvällsmaten. Finns lo, varg, räv och björn i skogarna här. Lo och varg väldigt nära så vill inte ha dem ute på natten…

AnnaFagerell
0

#30 rovdjuren tar dem lika lätt på dagen som på natten.

[Mustangcab]
6

# 35 De rovdjur vi har här är nattaktiva. Dessuomt så är jag vaken och kan vara ute tillsammans med mina katter. Betvivlar att några rovdjur  kommer fram då.

Djurälskaren87
2

35# man har ju mer koll på dagen än på nätterna… och eftersom dom flesta foll sover på nätterna passar väll rovdjuren på då…

silversol35
1

Min ena jamar när hon vill ut, hankatten krafsar på sängen eller sätter sig vid dörren. När de vill in sätter sig honkatten på fönsterkarmen vid terassdörren (bor i markplan) och hankatten gör samma och om jag inte upptcäker honom hoppar han på ytterdörrens handtag. Det hörs! Men de får gärna vara ute på natten om de vill, men oftast är de inne på kvällen och vill gå ut tidigt på morgonen. bara att släppa ut dem då.

AnnaFagerell
0

#37 Sover på nätterna? Katten är ju ett rovdjur, och dessa jagar på nätterna. Tamkatter brukar vilja vara inne och sova på dagarna och jaga som andra rovdjur på nätterna…

På dagen har jag ingen koll, då jobbar jag.

Fridaaaa
1

#39 Mina katter sover oftast på nätterna, hankatten är ibland ute på nätterna och jagar men när han är inne sover han, precis som honkatten.

Jag tror att våra katter anpassar sig ganska mycket efter hur vi lever också. Känns som det ialla fall. Min hankatt t.ex fångar mycket på dagen.

Thaeri
2

#39, alla rovdjur jagar inte på nätterna, de anpassar sig till den tid deras bytesdjur är vakna helt enkelt😉

Katter skulle jag säga hör till gruppen skymnings- och gryningsaktiva djur i första hand, för det är då deras bytesdjur är vakna. Men katter är fenomenalt bra på att anpassa sig, så om de får mat på lite andra tider funkar det också. Däremot har alla katter jag haft hand om helst lekt runt just gryning och skymning.

Wony
0

#41 Det har jag också upplevt, mest aktivitet kring gryning och skymning. Men de är rätt aktiva däremellan också, bara det att de tar fler tupplurar under dagen och nätterna än morgon och kväll.

[Mustangcab]
0

I gryning och skymning sover mina som stockar😃

AnnaFagerell
0

#40 Precis så är det. Katter som är inne sover säkert på natten. Men skulle en katt vilja gå ut på natten, vilket många vill, så jagar de och går inte ut och sover.

Fridaaaa
2

#44 De jagar ju inte hela nätterna, och alla katter är inte ute hela nätterna heller. Det är så olika helt enkelt. De sover inte ute kanske, men de vilar säkert på trygga ställen.

[Mustangcab]
2

# 44 En katt sover 2/3 av sitt liv. De vill inte gå ut på natten om de varit vakna under dagen och fått sina behov tillfredställda.

silversol35
0

#46, min ena katt sover definitivt inte 2/3 av tiden, i så fall sover han ute (tror jag inte). Han är ute från mitt i natten nån gång (brukar inte kolla klockan när jag släpper ut honom mitt i natten, tillbaka till sängen så fort som möjligt liksom… ;-)), är ute hela dagen och kommer vid 19-tiden och vill vara inne en stund. Den andra är ibland inne lite på dahgen och sover, men inte 2/3 av tiden. Det måste vara olika med ute- och innekatter (innekatter sover nog mer, sklle jag tro), och mellan olika katter.

[Mustangcab]
2

# 47 Antingen så har din att hittat ett ställe att sova på utomhús eller så är den onormal. Katter sover faktiskst 2/3 av sitt liv. Det är ett faktum. Flera kattbeteendevetare har fastlagit detta.

silversol35
0

#48 Finns alltid undantag från regler. Det är olika helt enkelt. Andra katter jag haft har inte heller sovit så mycket.

Djurälskaren87
0

49 hur kan du veta att din katt inte sover utedå?

silversol35
0

#50 Kan jag inte veta, det skriver jag inte heller. Men jag sklle tro att en katt som är utomhus kanske hittar ett ställe att vila på, men är alert ifall det skulle komma rovdjur/människor el andra katter. Så jag tror som #45, att katten kanske vilar, men inte sover ute.

tlover
0

Vill hon vara ute får hon det annars säger hon till om hon vill vara inne.

Hon har ett isolerat katthus ute om hon vill sova ute i smällkalla vintern dessutom med möjlighet att sätta på värmen där.

edit: hon har förövrigt bott ute i sin kattlåda en hel vinter och mått bra ändå jag tror hon tycker om den då den har kattlucka så hon kan gå in och ut som hon vill, den har till och med ett fönster så att hon kan se ut på oss tex.

l'm back

AnnaFagerell
0

mina katter sover som stockar på dagen efter de varit ute en natt

[Mustangcab]
1

# 53 Vilket nöje har du då av dina katter undrar jag?

VildaVittra
0

#54 Man kanske inte har katterna bara för att fylla ett tomrum i sitt liv, utan för kattens skull?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
0

#55 eller som ohyrebekämpning…. men jag ser inget hemskt med en söt sovande katt 😊

l'm back

Wony
0

#56 Precis! Ohyrebekämpning som är söt är inte helt tokigt! 😃

Vår vuxna katt jagar sork (och fåglar…), och kattungen älskar att "jaga" Lillans död, hemsläpade byten över hela köket för att sedan äta upp dem. Så det är lovande inför framtiden! Men båda två är charmtroll som bjuder oss på både sovstunder, brottningamatcher och underbara mysstunder. 👍

[Mustangcab]
0

# 55 Vilka tomrum fyller du med dina katter? Mitt liv är inte helt utan att få ha katt. Min man har varit allergisk mot katter så vi kunde inte ha katt här hemma utan jag hade i mitt föräldrahem.

Numera så har vi 5 katter så jag tar igen det jag förlorat. Och de är inomhus på natten och sover i min säng. De är helt enkelt familjemedlemmar som jag bryr mig om.

VildaVittra
0

#58 Uppenbarligen hade ju du ett tomrum i och med att du har katterna för att roa dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
0

# 59 Om du menar att roa sig med katter är att ha dem som familjemedlemmar så är svaret ja. Hade jag älskat hundar lika mycket som katter så hade jag skaffat en eller ett par sådana istället.

De flesta medlemmar på katter i fokus älskar sina katter och har dem som familjemedlemmar.

VildaVittra
0

#60 Det var du själv som valde dom orden Mustangcab. Inte mitt fel om du uttryckte dig felaktigt.

[Mustangcab]
0

# 61 Ordet tomrom använde du först inte jag.

"#54 Man kanske inte har katterna bara för att fylla ett tomrum i sitt liv, utan för kattens skull?"

VildaVittra
0

#62 Ta och läs det jag frågade om i ditt inlägg #53.

[Mustangcab]
0

"mina katter sover som stockar på dagen efter de varit ute en natt" skrev AnnaFagerell i inlägg # 53 

# 63 Har du 2 alias här på fokus?

"Ta och läs det jag frågade om i ditt inlägg #53" skrev VildaVittra i inlägg # 63

Denna kommentar har tagits bort.
[Mustangcab]
0

# 65 Men jag har inte skrivit att de fyller något tomrum jag undrar vilket nöje personen har av sina katter. Mitt nöje är att de är vakna när jag är det och att de sover hos mig i min säng. Precis som vilken familjemedlem som helst.

VildaVittra
0

#66 Ja, om man vill ha nöje av sina djur som enda kriterium, så fyller de ett tomrum (tomrum=att sakna något, som i detta fall nöje).

[Mustangcab]
0

# 67 Om du menar att mitt intresse för katter fyller ett tomrum vad menar du då att datorn och TV:n gör? Det enda jag kräver av mina katter är att jag ska ha nöje av dem ja. Det är vad de allra flesta kräver som har katt och som är medemmar på detta forum. Men som jag säger de är familjmedlemmar.

Idag har jag varit hos vetten med en av dem för att kolla upp tänderna och så lämnade jag ett kissprov på en annan som förmodligen har fått ideopatisk cystit efter att ha haft en UVI. Är det något fel med detta?

VildaVittra
2

#68 Var har jag överhuvudtaget påstått något om huruvida du tar dina djur till veterinären? 😮

Jag kräver inte att mina djur ska ge mig nöje, är det någon som ska roa någon är det jag som ska roa djuren i så fall.

[Mustangcab]
0

# 69 Du påstår att jag har ett tomrum i mitt liv och jag fyller det med mina katter. Det är fel. Jag har haft katt i hela mitt liv så jag vet inte hur det är att leva utan. Det är en naturlig del av det hela.

För mig är det ett nöje att ha katt och jag är är beredd att offra både pengar och tid på detta, det var därför jag skrev om veterinärbesöket.

VildaVittra
0

#70 Snälla du. Du skrev typ "men vad har du för nöje av dom då?" till en som skrev att katten sov som en stock när dom kom hem. Då är alltså du den du sätter först, inte katten, katten är där för din skull, inte för sin egen.

Jag har haft en katt som enbart såg mig som en mattant, hon ville inte kelas, kom bara hem för att äta.

Skulle jag slängt ut henne? Eller bara låta henne må bra som den unika individ hon var?

[Mustangcab]
0

# 71 Ja jordbrukssamhället har försvunnit om du inte märkt detta. Folk försörjer sig på annat istället. Då kan man har husdjur - katter för sitt eget höga nöjes skull. Dock måste man se till att katterna får den stimulans de behöver.

Vill du leva som du lär så står det dig fritt att göra detta. Men jag tänker inte följa efter.

Angående katten som inte ville kela så är det upp till katten. Jag tycker att alla katter ska få leva, även förvildade, så jag stödjer ett katthem ekonomiskt. Jag har även varit joruhem åt katter.

Jag förstår att jag borde skämmas med 5 katter enbart för mitt höga nöjes skull i dina ögon men det gör jag inte. Jag njuter av att ha dem hos mig, i synnerhet inomhus på nätterna.😃

tlover
0

#72 vad är det för fel med djur som arbetar för maten? Det är ju nått krav om att alla människor (utom barn) ska göra det så varför inte våra husdjur.

Jag själv skulle inte kunna ha på mitt samvete att jag har en köttätare i familjen bara för min skull (är det för kattens skull är det lite annars)

Min katt jagar ohyra, mina kaniner ger gödsel och mina höns ger ägg men det gör inte så att jag älskar dom mindre för det.

l'm back

[Emma--]
3

Ni är välkomna att starta en ny tråd om det ämnet :) Eller ta det privat.

AnnaFagerell
0

#54 Jag jobbar! Kan inte vara hemma med katter en hel dag. De ligger hos mig på kvällen när jag är hemma. De gör som de själva vill. De är ute då de vill, sover då de vill och kelas när de vill. Men jag är inte hemma en dag med katterna om det är det du vill att man ska vara. Ska man ta ut vård av katt kanske?

#64 Jag har ETT alias! Den du menar är någon anna… Å så jobbar jag på dagen och har inte tid sitta här då

#71 Alla katter är ju inte likadana, inte alla människor heller och det får man verkligen se här inne… =)