Mindre/mer omtyckt ras?
Har ni någon ras ni tycker mindre om? :)
Vilken ras tycker ni mest om?
(utseendemässigt.)
Jag tycker mindre om: exotic och perser p.g.a nosen.
Jag tycker om: ragdoll för dem helt enkelt är så otroligt vackra, birma för de är lika vackra och bengal för att de ser så stiliga ut med sina mönster.
Ingen diskussionstråd(!!) bara två enkla frågor att svara på.
Jag tycker om:
- Bengal
- Ragdoll
- Birma
- Turkisk van
- Russian blue
- Huskatter (sådan stor variation, vet att det inte är en ras men tillhör favorit ändå)
Tycker mindre om:
- Perser & Exotic
- Sphynx
- En ras med konstiga öron, minns tyvärr inte namnet
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 ja, jag tycker inte heller om en del personer, men nu var det väl kattraser det skulle handla om.😃
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Ipaden som ändrade det till fel, men ändrat till rätt nu 😉
Useendemässigt altså?
(Väljer bara bland dom som finns på sverak)
Gillar:
Cornish rex, La perm, Sphynx, Orientalisk korthår, Somali. Gillar fler raser men dessa mest.
Gillar inte:
Perser och semilånghåriga raser, katter utan svans, Exotic, American curl.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag älskar hela Kategori 4 av ganska mycket samma anledningar, jag älskar dom stora, låga öronen och dom långa slanka kropparna och den eleganta raka och långa profilen, så:
Siameser
Orientaliskt Korthår
Balines
Orientaliskt långhår
Seychellois
Peterbald (är nog högst på toplistan just nu)
enda från kategori 4 jag inte är så jätteförtjust i är Foreign White, den helvita färgen upplever jag som konstig.
Raser jag inte gillar:
- Scottish fold (hemska öron)
- Brittiskt kårthår ( ser arg och bufflig ut)
- Exotic (ser ännu argare och buffligare ut, perser är dock ganska söta)
- Cornish Rex (jag vet inte… tycker huvudet ser lite konstgt ut bara.. upplever dom som ganska stirriga)
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Utseendemässigt? Mina två absoluta favoriter: Ragdoll & Birma. Raser jag är mindre förtjust i: Scottish fold, cornish rex samt exotic/perser med väldigt trubbig nos.
# 9 Och däribland hittar jag min egen cremefärgade britt som inte heller ser sur. Ut rasstandarden säger inget om att en britt ska se sur ut. Den jag visadep åfoto har fått pris och ett rött band där det står "Domarens bästa" på.
#8 tycker att det puffiga korta ansiktet och dom stora runda ögonen gör att dom ser arga ut, men det är min åsikt :p vet att ras-standarden säger "sött och öppet uttryck" men där en ser det ser en annan något annat, och dom ska ju vara ganska robusta och för en som är van vid siameser så ser det "buffligt" ut. Men bara för att det är en av dom raser jag gillar minst betyder det inte att det inte är världens vackraste katter i dina och många andras ögon ;)
Medarbetare på Datorspel I Fokus

Tycker om cornish, devon, Maine coon och skogis. Tycker inte om perser (pga all pälsvård) ,siames/oriental ( allafall de som har öronen rakt ut, det ser inte friskt ut, det har gått för långt) Extremavlade oavsett ras gillar jag inte.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag tycker att alla katter (raser) har sin egen charm 😍 Kan inte favorisera nån efter utseéndet.
För mig är det snarare så att alla katter är vackra, fina & söta & alla kackerlackor är fula 🤪
#12 Jag har siames och jag måste hålla med, tycker inte om när öronen sitter på sidorna. Min har tur nog rätt så högsittande öron.
Jag gillar de kattraserna ifrån Thailand, dvs. siames, burma, korat, khao manee osv. Sen ogillar jag inte direkt någon ras men perser/exotic faller mig inte i smaken och gillar inte idén att avla på defekter som kan leda till smärta, såsom scottish fold t.ex.
De jag gillar mest och skulle kunna tänka mig är Lykoi, Sphynx, Turkisk van, Burma, Snowshoe och La Perm 😃
Finns nog ingen ras jag egentligen inte gillar, jag gillar dem bara olika mycket.
Jag gillar: katter med fin personlighet och ogillar: när katter får lida pga aveln, tex när dom avlar på vikta öron. Men det betyder inte jag inte gillar kattindivider med vikta öron. :)
Gillar:
Bengal
Abessinier
Ragdoll
Gillar inte:
Perser
:)
Gillar bäst: Birma Ragdoll Neva masq… Ogillar: Perser med platt nos. Nakna katter Katter utan svans Katter med nedvikta öron
Gillar såklart devon rex allra mest. Sen är det egentligen alla rexraserna jag gillar. Brittisk korthår ligger rätt högt på min lista också.
Egentligen kan jag nog sitta och räkna upp hur många raser som helst ;P
Sen gillar jag väl inte direkt perser och exotic pga nosen, även om många kan vara söta ändå.
Sen gillar jag heller inte raser med korta ben, utan svans eller vikta öron, då jag är tveksam till att avla på såna defekter.
Håller med #13. Jag är en så oerhört simpel människa att jag tycker katt=söt och kackerlacka=ful. En katt som är ens egen blir automagiskt världens sötaste. 😃
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
#20 Men de flesta har väl raser de tycker är finare än de andra och raser de tycker är mindre smickrande i utseendet. :)
#21 Det kanske de har, men jag har inga sådana preferenser alls. :)
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Raser jag gillar är Perser, norsk skogskatt, Birma och Brittisk Korthår.
Dem jag ogillar är cornish rex och Sphynx
De fem raser jag gillar mest: perser, helig birma, devon rex, singapura och sokoke.
De fem raser jag gillar minst: maine coon, norsk skogkatt, siames, ragdoll, cornish rex
Tycker om
- Maine Coon
- Norsk Skogkatt
- Siamese
- Balines
- Turkisk Angora
- Perser
- Oriantaliskt LH & KH
- Sibirisk Katt
Tycker mindre om
- Cornish Rex
- La Perm
- Sphynx
- Scottish Fold
- Manx
- Devon Rex
Favoritrasen hos mig är är Siames, rent generellt är jag svag för ljusa katter med maskning 😃
Tätt efter kommer Bengal, dom är ju det närmsta man kan komma att ha en leopard som husdjur 😃
Och mindre omtyckta raser är Perser, och andra raser som ser ut som om dom sprungit in i en vägg i 190 knyck =/ Sedan kommer de raser som ser amputerade ut, så som Scottish fold och Manx.
# 8 Om du anser att nallebjörnar ser ut så är det din ensak. Så här säger man i standarden enligt SVERAK. Den är den mest populära korthårsrasen
"Om rasen BRITTISKT KORTHÅR
Brittiskt korthår, britt, är en stillsam och tystlåten katt, med ett nallebjörnsliknande utseende.
Den är medelstor till stor, med muskulös och knubbig (cobby) kropp med korta, kraftiga ben och runda och fasta tassar. Svansen är kort och tjock med rundad svanstipp. Pälsen är kort och tjock med underull.
Huvudet är brett och runt med fylliga kinder, särskilt hos hanar. Hakan är välutvecklad och nosen kort och bred. Öronen är små och rundade och sitter brett isär. Ögonen är stora, runda och brett placerade.
Brittens korta och täta päls och knubbiga kropp gör att den ofta liknas vid en nallebjörn och den kan ha en mängd olika färger och mönster.
Britten är ganska stor och tung och utvecklas därför långsamt. Den är färdigutvecklad först vid 3 - 4 års ålder."
Kan ni respektera TS? Var ingen diskussion i tråden, utan raka svar på frågan.
Tycker om:
Cornish Rex
Sphynx
Egyptisk Mau
Russian Blue
Tycker mindre om:
Perser
Exotic
Men mina huskatter är finare än alla raskatter i världen 😃
Bara utseendemässigt nu
Tycker om:
Sphynx
Devon rex
Maine coon
Norsk skogkatt
Sibirisk katt
Brittisk korthår
Tycker inte om:
Cornish rex
Perser
Exotic
Siames
Tycker om Brittisk korthår Perser Devon rex Maine coon Sibirier Ragdoll Inte riktigt förstått mig på än Manx Scottish fold Och faktiskt Burman
#31 Vad är det du inte förstått dig på 😃?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Manx och scottish fold och det försvarbara med att avla på defekter. Burma tror jag nog att jag måste träffa en irl då jag tycker att de ser lite elaka ut och att jag inte tycker att ansiktet går ihop med öron och ögon. Dock tycker jag ju om både perser och devon som är annorlunda i jämförelse med vanlig bondkatt så burman är nog inte ristad i sten.
Sibiriska och Neva masquerade hör till favoriten och var egentligen nån av dessa raser som vi skulle skaffa. Jag såg en bild på S* Altaicas Sarafina på Google och föll direkt för rasen, något med utseendet tilltalar hos den sibiriska, och deras lite hundlika sätt att vara. Lite samma med Neva masquerade. Sen blev det en huskatt för oss ändå då det var kärlek vid första ögonkastet både för mig och min sambo då vi såg vår lilla tjej, så huskatter gillar jag också även om det inte är en ras. Dessa då det inte finns några som helst standarder för hur dessa "ska" se ut. Finns väl ingen ras jag ogillar men utseendemässigt har jag lite svårt för perser, exotic samt devon- och cornish rex. Men skulle jag träffa en katt som jag verkligen klickade med skulle jag nog ändå kunna tänka mig någon av dessa raser.
Raser jag är svag för:
Devon rex, siames, burmilla, sphynx och huskatt.
Raser jag ännu inte begripit mig på:
Norsk skogkatt, perser, birma, ragdoll.
Raser jag absolut inte vill ha:
Munchkin, scottish fold, bambino.
Sammanfattningsvis gillar jag väl lite extremare kattutseenden, men attributen får inte gå ut över deras hälsa eller fysiska förmåga. Huskatter gillar jag pga att de känns som ett lotteri. :) Samtliga raser jag inte förstår mig på är långhåriga tydligen, haha. :)
Jag gillar Neva Masquerade (som min katt är), Birma, ragdoll. Gillar de blå ögonen, maskningen och pälsen. Gillar även huskatter.
Gillar inte Siames

raser jag älskar
Perser/exotic
Sphynx
Bambino
Brittiskt kort & långhår
Raser jag är mindre förtjust i
- Birma
- Bengal
- ocicat
- scottish fold
- pixi bob
- manx
You can't spell Bitchy without Itchy
Raser jag älskar/gillar:
Norsk Skogkatt (Lite partisk, men jag älskar också utseendet med den raka profilen och stora öronen. Sen gillar jag också att det är en så kallad naturlig ras som ska ha funnits sedan vikingatiden.
Maine Coon (Gillar att de ser så vilda ut på något sätt. Ogillar hälsoproblemen)
Kurilian Bobtail (Gillar inte bob-katter i vanliga fall. Men eftersom den här ska vara naturlig och den ska ha alla nervtrådar och allt kvar så känns det okej. Älskar att den ser så "stabbig" ut i kroppen!
Bengal (Gillar att den ser ut som en liten Leopard. ^^)
Orientalisk korthår (Grymt vacker katt)
Somali (Tycker att de har så söta ansikten och lagom mycket päls)
Raser jag är mindre förtjust i:
- Perser (Jag kan inget om dem, men det ska ju tydligen vara den populäraste rasen i världen. Jag har dock svårt för nosen och ögonen tyvärr.
- American curl (Gillar inte öronen)
- Scottish fold (samma anledning som ovanstående)
- Pixi-bob (Ser bara väldigt inavlad ut i mina ögon)
- Minskin (Utan päls och korta mini-ben. Känns lite som att man vill att katten ska få problem)