Matvrak som behöver balans!
Vi har två (tyvärr) enbart innekatter på två år, en pimpinett liten tös och en bulldozer till herre. Min kära bulldozer är en enormt hög och lång katt med en maxvikt på 7,5 kg enligt min veterinär. Han är ett matvrak, han äter allt! Frukt, vällingpulver, vår mat, kattjejens mat, bebisens mat, våra gästers mat, renset i vasken, skrapet i grytan, osv osv. Han går upp i vikt lätt som tusan! Vi har t.o.m ett lås på skafferiet då han annars öppnar och äter allt som går att tugga i sig. Just nu är han en liten tjockis pga att han inte rört sig så mycket då vår lägenhet är mycket varm på sommaren och vi gjorde ett foderbyte, så jag hade svårt att hitta vilken fodermängd han skulle ha.
Fri tillgång på foder (torrfoder) fungerar inte alls, han hade det som liten och blev en tjockis, han åt som en häst! Vi har testat att ge fri tillgång igen men han äter och äter och äter.
Jag tror att båda våra katter skulle må bättre på BARF eller liknande, men jag känner mig alldeles överväldigad av all info när jag försöker läsa på om det, jag förstår inte hur jag ska börja! Har sett här lite om färskfoder och undrar om det är samma sak eller en gyllene medelväg?
Dessutom har jag sett att många här förespråkar blötfoder, så nu tänkte jag börja med att ge dem det varvat med torrfoder, men hur mycket är då en dags portion blötfoder? Hur räknar jag ut det?
Vad sägewr ni om det här beteendet? Tror ni att BARF kan ge honom en mer hållbar vikt och mindre mathysteri?
Kan tillägga att jag häromdagen glömde låsa skafferiet och han åt minst ett halvkilo torrfoder innan han lämnade skafferiet.
Barf brukar ge en bättre mättnadskänsla för katter. Det kan kännas lite överväldigande när man börjar läsa på BARF men det blir lättare när man väl får grepp om det.
Färskfoder är en färdigkomponerad blandning av rått kött och djurdelar som man kan köpa. Jag har inte hört talas om något färskfoder som är speciellt tillverkat för katt, de brukar vara baserade för hund. Men de går att använda till katt om man kompletterar dem.
Så länge är blötmat en bra kompromiss. Hur mycket man ska ge står på burken. Vill man ge tex 50/50 blötmat, torrfoder så tar man bara och halverar givan. Det är dock viktigt att man fasar in blötmaten försiktigt under en lång period så man undviker magproblem.
Om du vill ge enbart blötfoder i form av Mjau tetra så är hans dagsbehov, beräknat på 5 kg vikt (han bör inte väga mer tycker jag, sällan huskatter är så stora som 7,5kg), 300gr per dag
Det är nästan en hel tetra. Hoppas att han blir mätt på det, du kan ju fördela det på 4-5 mattillfällen om dagen
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Man kan inte räkna rakt av på 5kg om katten ska bantas. Allt beror på ur mycket katten väger idag.
En katt ska inte gå ner mer än 1% max 2% av sin vikt i veckan. En bantning som tar tid och bör ske långsamt. Risken för att katten utvecklar fettlever finns om det går för fort.
#3 Den dagsgiva som jag skrev ovan är för en normalviktig katt på 5kg
Skulle katten banta till en idealvikt på 5 kg skulle den istället äta 240gr/dag uträknat på kaloriebehovet
Jag är väl medveten om hur man bantar katter och hur man räknar ut deras energibehov samt översätter det i fodermängd
#2 hur kan du veta att katten är normalviktig vid 5 kg?
#5 Det kan jag inte veta men de flesta huskatter ligger mellan 3-6kg
Och att äta 300gr blötmat om dagen är på inget sätt LITE mat som riskerar att en katt drabbas av fettlever pga för snabb viktminskning
#4 Om katten väger 10 kg och ska bantas ner med den mängden är det ju inte bra. Så först måste man ju veta vilken vikt katten har idag. Du vet säkert hur du ska räkna ut rätt giv i förhållande till kilo katten bör väga, men du kan inte rakt av säga att katten i fråga ska börja på 240 gram utifrån en idealvikt. Är det bara ett kilos nergång går det men inte om katten bär på flera kilo övervikt.
Dagsgiva och bantning är två skilda saker. Och man bör vara väldigt försiktigt vid bantning.
#7 Katten i tråden väger runt 7,5kg
#7 Hade man istället bantat katten med veterinärmedicinskt foder från Royal Canin "Obesity Management" så hade kattens dagsgiva av torrfoder varit 50(!)gram. Vid normalvikt 66gr/dag
Av RC's blötfoder Obesity Management hade katten istället haft en dagsgiva vid bantning på 306gr, och vid normalvikt 410gr/dag
I alla dessa alternativ äter katten lika mycket kalorier
Är du intreserad av barfa katterna så är det helt klart det bästa man kan ge sin katt. Jag ger själv mjau mjukmat till katten + något kött dagligen ofta får han kycklingvinge/klubba.
Mjau blötmat är bra mat, sen kan du ju prova och se hur stor mängd som blir bra. Om du väger honom varje vecka så ser du hur mycket han går ner. Går han ner väldigt mycket, så ge lite mer och går han inte ner alls så ge lite mindre. Sen är det bra att försöka få honom att leka och röra på sig (: Koppelpromenader kanske?
Vill du så kan du ju även ge ett bra torrfoder i aktivitetsleksaker, då måste han kämpa för maten. Bra både för hjärnan och för vikten (; Ge maten i mindre portioner och oftare också.
Vad jag vet finns inget färskfoder som funkar till katt, pga av för låg taurinhalt, men det går säkert att fixa till om man ger extra hjärta. Har du varit in på barf.ifokus.se och kikat? Är det något specifikt du undrar så är dom väldigt hjälpsamma där.
Vilket foder ger du i nuläget? Många katter blir tjocka pga av för mycket spannmål. (Vilket gör att det är smått ironiskt att diet-foder från veterinären oftast innehåller dubbelt så mycket spannmål)
Glöm inte att fasa in blötmaten långsamt, om du väljer att ge blötmat. En matsked blötmat i några dagar, är magen fortfarande fin så öka med en till matsked osv. Blir magen dålig, backa ett steg och öka ännu långsammare. Sen finns det katter som klarar att äta vad som helst, men det är bättre att ta det försiktigt.
//Jessie
Tack för alla svar!
#1 #10 #11 Jag ska prova mig fram lite här, idag köpte vi hem mjau tetrapack. Nu är värsta sommarvärmen är över så blir det såklart mer aktivitet då, bla ut och gå. Just nu går de på Arden Grange. Tidigare har de haft Four Friends, men vi ville ha något som liknade James Wellbeloved, men det fodret äter inte den kräsna lilla tösen.
#2 Vikten 7,5 är det min veterinär vägde honom till sist vi var där för vaccination i december, hon tyckte att han var ok i hullet då men att den vikten är max. Vi har ingen våg ( vilket vi ska låna hem nu när det ska bantas) så jag har med ögonmått korrigerat i maten beroende på hans utseende och aktivitet. Vi vet att med hans aktivitetsnivå i vårt lilla hem (där dåligt med tid funnits sedan bebisen föddes, vilket blir bättre allt eftersom nu) så har vi gett foder för ca 5 kg katt, då har han bibehållit sin vikt. Nu i sommar har det ju varit foderbyten och extremvärme, det är då jag inte hunnit med i hans Viktuppgång. Vi började ge ett viktreducerat foder från arden grange för att jag ville att han skulle kunna få mer mat/dag men utan att gå upp i vikt.
Vad han väger nu vet jag inte än, men jag ser tydligt att han lagt på sig och tappat i kondition. Vill även tillägga att han inte beter sig som en hungrig katt, han r matbesatt kanske pga av att vi flaskmatade hela den kullen då modern försvann, alla i kullen har den här problematiken.
#7 Missade att kissen inte vägde mer än 7,5 kg. Men en giv på 240 gram är för lite om den väger så pass. En katt på 4 kg ges normalt en giv på 240-250 gram (Mjau) om den inte är för aktiv mindre om den är stilla. Gällande Royal Canin´s rekommendationer är det väl lika som Mjaus där det står att en katt på 4 kg bör äta 400 gram om dagen. Det vill säga inte alls bra! Så det litar jag inte på alls. Utan en egen uträkning utifrån energi innehåll är alltid bäst. Samt att man väger katten och korrigerar utifrån viktminskningen.
#15 7,5 är hans normalvikt, vad han enligt vår veterinär kan väga. nu väger han mer, eftersom han lagt på sig i sommar, hur mycket vet jag ju inte ännu..
#16 Jag tycker att 7,5 kg låter otroligt mycket för en kastrerad huskatt, jag tror att han skulle må bättre av en vikt på 5-6 kg
För att banta en katt så krävs det att man ger dem ett kaloriunderskott, för att lyckas bäst med bantning är det bra om katten trots viktminskning kan få äta sig mätt
Mjautetra innehåller 2,9kJ/gr vilket innebär att katten kan äta en realtivt stor mängd mat trots att den ligger på kalorieunderskott för viktminskning
Att ge ett torrfoder för att få en katt att gå ner i vikt är ofta kontraproduktivt, ffa för att det innehåller för stor del kolhydrater som bidrar till att katten lägger på sig underhudsfett
Tänk LCHF så är du på rätt spår, en katt är gjord för en diet på smågnagare rika på fett och protein och i princip inga kolhydrater alls
Denna sammansättning av kosten är vad man rekommenderar till bl.a diabeteskatter för att minska blodsockernivåerna som höjs av kolhydrater.
Samma kost har visat sig mycket effektiv att banta katt på, för att katten kan inte på samma sätt spara energi från fett och proteiner som den gör från kolhydrater (som underhudsfett)
Fördelen med blötmat är också det höga innehållet av vatten vilket ger en ökad genomströmning i njurar och urinvägar, förebygger både njursvikt och urinsten. Samtidigt håller den låga kolhydrathalten nere insulinutsöndringen och förebygger på så sätt även diabetes som blir allt vanligare hos överviktiga katter som utfodras med kolhydratrika torrfoder.
Att räkna ut din katts kaloriebehov över ett dygn och sedan se vad som blir dagsgivan av de olika fodren är viktigt för att kunna hålla koll på hullet
Äter de ett energitätt foder så blir det en mindre mängd mat per dag än om de äter tex blötfoder
Mättnadskänslan är viktig för katten och gör dem tillfreds och det är lättare att banta en katt som inte tigger eller snor mat
Mina viktpatienter får en individuell dagsranson av blötmat eller torrfoder, den följs sedan noga upp ca var 3-4 v för att se att viktminskningen går i lagom takt
Mest nöjda brukar kattägare vara vars katter får en diet av blötmat. Där är katten mätt och nöjd och viktminskningen går i lagom takt
Torrfoderdieterna brukar bli extremt små mängder och katterna är hungriga och tigger mat, eller snor mat från övriga katter vid utfodring. Compliance (dvs hur väl en djurägare följer instruktioner) brukar vara lägre hos torrfoderkatterna.
Din katts energibehov är ca 1230kJ/dag om han är normalaktiv, normalviktig och väger 7,5 kg. Han kan äta 420gr Mjautetra om dagen
Skulle vi däremot utgå från att han är överviktig och ska ner till 7,5kg så blir hans kaloribehov 1035kJ/dag och han får äta 360gr Mjautetra per dag
Detta under förutsättning att han INTE äter något annat, tex Arden Grange som jag såg var väldigt fullproppat med KOLHYDRATER vilket kommer att öka på hans övervikt
#17 Tack så mycket för att du engagerat dig ända sen jag la upp tråden! Förstår nu varför både han och min mammas hundar haft viktuppgångar på sistone, de får också arden grange. Du tycker alltså att jag bör fasa ut torrfodret mot en tetra blötfoder om jag förstår det rätt? Hur blir det då med tänderna? Jag har alltid fått höra att de tar skada av blötfoder.
Vad tycker du i övrigt om hur han ser ut på bilderna? Själv har jag svårt att se vad som blir för mycket på en katt och utgår bara från hur han såg ut när han vägde 7,5..
#18 Ja jag tycker att du ska ge din katt enbart Mjautetra i slutänden
Svårt att säga utan att känna med fingrarna på honom, men jag skulle vilja ha honom slankare, mindre hull över revbenen och mer midja sett uppifrån.
Ja att ge ett kolhydratrikt foder ger ganska säker Viktuppgång på katt, hundar är inte lika känsliga då de inte är lika strikta köttätare som katter. Där är det nog så enkelt att det är mer energi än hunden behöver
På katt är det viktigt varifrån energin kommer, den ska komma från fett och protein, inte kolhydrater
Det finns endast ett torrfoder som har bevisade effekt mot uppbyggnaden av tandsten och det är det veterinärmedicinska fodret Hill's t/d
I övrigt ger torrfoder ungefär samma tandmotion som när vi äter kex 😉Men det är ett bra säljargument för att skrämma kunder till att köpa torrfoder.
Ge din katt tuggmotstånd genom att ge tex råa kycklingvingar, naturligt och ger garanterat tandmotion och förebygger tandsten
Imorgon köper jag råa kycklingvingar! Blir ju myspys att ha dem släpandes omkring med det i hela lägenheten men vad gör man (som strikt vegetarian) inte för sina små ögonstenar! Misstänker att min lilla hittetös inte kommer vilja röra kycklingen, hon äter enbart vissa torrfoder, såsen i blötfoder(aldrig bitarna), vit fisk, tonfisk och ibland lite blötfoder i moussekonsistens. Kräsen tös det där!😃
Pojken (som mitt matvrak heter) han kommer att älska att få rått kött!
Tur att det finns folk som vet mer än jag, kissemissarna är ju våra ögonstenar, vi har räddat livet på dem båda två när vi tog in dem och vi vill verkligen att de ska ha det bästa!
#20 Knyt fast vingen i något så slipper du ha det överallt. Om kissen inte äter kan du prova att klippa lite i vingen samt hälla på något gott. Det är oftast att dem har svårt för konsistensen av rått kött. Du kan även rulla i torrofoderspill eller om du smular det med hjälp av en mortel. Hälla på tonfisk så det luktar gott kan även hjälpa. Ha fantasi och använd det du vet att katterna gillar extra mycket för att få dem att äta 😉När väl konsistensen är bekant kan man minska ner på det du väljer att marinera dem i 🙂
#21 smart, smart, smart!
Hur har det gått?
Uppdatering!
Vi håller på att vänja in lilla tjockisen på blötfoder nu, vi fick ta ett steg tillbaka då det gick lite för fort. Nu är tre av hans fyra mål om dagen utbytta mot blötfoder.
Hans vikt var skrämmande 8,1 kg, 600 g hade han gått upp nu i sommar!
Hursomhelst så tror jag att han gått ner lite, sådär 100-200g kanske, mycket är det inte iaf för vågen visar lite allt möjligt beroende på när vi väger oss. Men jag tycker att det är ok, det får och ska ta tid. När han är nere på sin vikt 7,5 så tror jag att vi tar honom till veterinär eller annat kunnigt folk för att veta om han verkligen bör gå ner mer och i så fall hur mycket till.
Vi har även gett kycklingvinge två gånger, det älskar han!
Vad roligt att det går framåt 🙂 Tänk på att kissen inte bör gå ner mer än 1% av sin kroppsvikt i veckan. Då fettlever kan uppstå. Det tar tid att banta ner en katt och det ska göra det. 200 g på kort tid är inte bra.
jag tänker mycket på det med fettlever, men har räknat lite; (rätta mig om jag räknat fel:
han vägde 8100g när vi började banta vilket var samtidigt som den här tråden startades, snart 3v sedan väl?
Jag läste visserligen att de kan gå ner 1-2% av sin vikt
men 8100x0.01=81 dvs på två veckor får han gå ner 160, och jag tror att han ligger någonstans mellan en nergång på 100-200g på denna tid.
Du bör räkna på ny vikt för varje vecka. Så första veckan ska han ha gått ner 81 gram hamnar då på 8,019 kg. Kommande vecka är det 80,19 han bör gå ner, tredje veckan är då 1% av vikten 79,38 och så vidare. Men då dem kan gå ner med upp till 2% utan fara så är det inte något du behöver oroa dig över. Men försök om möjligt hålla det på 1%.
Om han minskat i vikt med 100-200 gram på två veckor är det ingen fara. Trodde det var kortare tid.
Tänk på att en kyckling vinge motsvarar ett mål mat 🙂
Jag ska absolut tänka på det där med att räkna om var vecka! Att kycklingvingen är en måltid visste jag inte, han har fått en på kvällen efter sina vanliga mål mat.
Det är mycket mat på en vinge 😉 Så du kan utan problem ge det som ett mål och ta bort det han brukar få. Ge inte vinge allt för ofta med tanke på att ben kan göra avföringen hård.
En katt som Barfas äter kanske runt 120 gram kött om dagen inklusive ben. En vinge väger runt 50 gram. Så då kanske det är mer förståeligt hur mycket mat han får i sig via ett ben. 🙂
#29 Tack! Idag fick han en kycklingvinge istället för sista kvällsmålet, han älskar det verkligen! Han brukar få en vinge/vecka än så länge.. Är det för sällan?
Vi köpte även kycklinghjärta idag som han fick prova, vi tänkte ge honom lite av det då och då, jag blir ju faktiskt mer och mer sugen på att BARFa katterna så tänkte att ju mer blötfoder jag kan ersätta med rå mat desto bättre.
Så just nu sitter jag och letar info på BARF i fokus för att hitta hur mycket och ofta jag kan ge hjärta.
Fortfarande är det så att lilltjejen ratar allt utom sitt torrfoder och såsen i blötfodret, så planen är att vänja in henne när allt fallit på plats med vår tjockis, annars blir det för mycket att hålla i huvudet för mig. Med henne kommer det att behövas mycket knep och övertalning.
#29 Vill bara tillägga lite, vikten på en kycklingvinge kan variera väldigt, hade vingar förut som vägde ca 50g men dom jag har nu väger 90-100g.
#30 En-två vingar per vecka brukar vara lagom.
Alla säger olika om hur mycket man kan ge rått kött. Men ger du mer än 10-20% rått kött av dagsbehovet under en längre tid så måste det vara komponerad barf.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#31 Tack!
Jag ska läsa mer om barf, samt skaffa en bra hushållsvåg till att kunna väga upp mat för att veta vad han får i sig. Läste att de ska ha 2-3% av kroppsvikten/dag när de barfar, och har jag fattat det rätt ska den dagsgivan vara en blandning av inälvor, kött och ben i någon proportion som jag inte hittat ännu…
#31 Så sant! Har inte tänkt på det. ☝️
#30 Ta lilltjejen när du fått ordning på stora. Finns tips och trix på hur du kan göra läs filen😎
#33 Tack för filen! Jag hittade även en fil på BARF i fokus om hur man räknar ut deras mängd mat, har inte tittat på den ännu då jag hittade den sent igårkväll men ska göra det i eftermiddag!
#34 Barf tabellen är enkel och lätt att förstå. Men läs ändå igenom så mycket du kan så du har bra koll innan du börjar.
Lycka till!
Jag har nu läst tråden igen, och en sak funderar jag på i inlägg #17 Hur räknar jag ut kattens kaloribehov och mängden mat han bör få per dag?
På den här sidan finns formel och exempel på hur du räknar ut hans behov och mängd mat
#37 Tackar tackar!!!!!
Jag vill tacka alla som kommit med tips, råd och kunskap om min katt Pojken och hans mat.
Viktnedgången går framåt, nu väger han 7,7 kg. Jag fick gå till djuraffären här nedanför och väga honom, då vågen här hemma aldrig visade rätt vikt.
Bäst av allt är att vi märker en skillnad i hans beteende nu när han får rått kött och blötmat. Han verkar busigare och keligare (vilket även säkert kan bero på att sommaren är över) och han älskar verkligen när han får sina kycklingvingar och dylikt.! Ibland har han till och med lämnat lite mat, eller ratat om vi har gett honom med för kort mellanrum, något sådant har ALDRIG tidigare skett.
Vi märker att han verkligen trivs med att kunna agera "katt med bytesdjur" när han får sina godbitar, han morrar och grymtar och smaskar i sig i glädje!
När han har bantat ner sig till en lagom vikt, då ska han helbarfas och lilltjejen ska också vänjas in. Hon äter nu orijen torrfoder och erbjuds blötfoder dagligen (men det äter hon inte mycket av)
Vad roligt att höra!!
#40 ja, det är en otrolig skillnad! Han har hela sitt tvååriga liv varit en katt med enorm besatthet av mat, och att nu se hur det verkar vända och hur han istället tycks bli en nöjd och glad katt det känns underbart!
Dessutom, så ska hans helsyster som ägs av min bästa vän börja på samma diet. Hon beter sig nämligen ungefär likadant och blir tjock som en gris hela tiden, hur lätt som helst. Så nu har hon också läst på och ska börja med blötfoder ^^
Härligt att höra att det går så bra 🙂