ska försäkra katterna
Vi har alla våra försäkringar förutom bilen hos folksam då mannen har rabatt via facket. Vi tänkte försäkra katterna där också och sitter och kollar på det. Vi köper ju huskatter, kan man ens ta livsförsäkring då? Katterna kostar inte 1000:-/st
man kan aldrig få ut mer än vad man har kvitto på. så har man betalat 100 kr så är det vad man kan få ut. Konstigt vore det annars =)
Tips är att ta högsta möjliga på veterinärvård och medicin. Har 60 000 på mina katter och det gick åt på under en vecka hos veterinären.
/Fridaybrew
Du kan ta livförsäkring på det som du köpt dem för. Det viktiga är att du har en veterinärvårdsförsäkring för dem. Ta det högsta beloppet som det finns.
Ok, ja folksam har 50 000 så det har jag valt.. däremot vill dom ha namn och om den är chippad mm och inget av det är ju bestämt eller gjort än men de ska id märkas..
Jag tog inte livförsäkring på min huskatt. Har med folksam.
Tog hög veterinärförsäkring istället (50 tusen har ju folksam som högst). Ansåg att det andra inte var nödvändigt för min del.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 1 Ursäkta men var har du fått detta belopp? Agria hade det tidigare men sänkte för minst ett par år sen.
Stämmer att de sänkte vilket var dåligt. Men var trött i huvudet jag köpte 60 000 kr försäkringen så det är så jag har det inpräntat lol. Men tyvärr sänktes det till 50 000.
Om någon hittar ett bolag med högre belop än 50 000 så skriv in det. Jag skulle allra helst ta 100 000 på katterna då jag sett att det inte räcker med 50-60 000 kr.
/Fridaybrew
Väljer man Folksam bör man dock vara medveten om följande villkor som gäller när man valt det högsta ersättningstaket (50.000) på veterinärvårdsförsäkringen:
"Från och med det försäkringsår som börjar det kalenderår då djuret uppnår åtta års ålder sänks högsta belopp med 5 000 kronor per år. Beloppet sänks dock inte under 15 000 kronor."
Agria är det enda försäkringsbolag som inte sänker det valda ersättningstaket när katten blir äldre.
Sajtvärd Katter iFokus
# 6 Instämmer i det du säger men mig veterligt så finns det inget bolag som har högre ersättning än 50.000. Däremot är det som # 7 Säger endast Agria där du har det beloppet hela kattens livslängd.
Om jag nu väljer att byta till agria, är inne och kollar på dom nu. Inte det bästa då jag sitter med migrän från h*lvete.
Det är ju massa olika självrisker och rörliga mm. Vad har ni valt för alternativ?
Nästlägsta självrisk då det inte bär sig att ta den som är lägst dvs 1.000 så jag har 1.600 som fast självrisk och sen lägsta som % vilket är 15%.
Om du försäkrar dem via internet så får du dessuom 30% rabatt på kattungar. Id-märkning ger ytterligare 10% på huskatter. Sen är Agria ockpå det enda bolag som tecknar försäkring på äldre katter.
Ok tack, undrar om man får rabatten efteråt då när man väl har chippat de?
#11 Agria har en chatt på sin hemsida där du snabbt och enkelt kan fråga :)
aha smart =)
Jag försäkrade minstingen innan hon var kastrerad och chippad, och frågade hur det blir med rabatten när jag gjort detta. Fick till svar att meddela ändringarna och så dras det av nästa år (jag betalar årsvis). Alltså, eftersom hon nu är både kastrerad och chippad så har jag betalat överpris på försäkringen, men det tillgodoräknas, så jag betalar extra mindre nästa år.
Får jag låna din tråd lite?
Är nämligen så att jag har en hankatt som är adopterad ifrån katthemmet här, saken är den att det är ju mycket sällan som de har något födelsedatum på katterna. Jag vet på ett ungefär när denna katt är född då han var 13-14 v när jag började hjälpa till på katthemmet (adopterade honom vid 8 mån ålder).
Han är ID-märkt och där står det 9999 som födelsedatum, ID-märkningsdatum är 2011.
Stämmer det som jag räknar så ska han vara född runt den 25-30 November 2010 då han sades vara 13-14 veckor den 8 mars då jag frågade om honom första gången. Nyfiken som jag var på hemmets skyggaste kattunge med en otroligt beskyddande och arg mor.
Hur blir detta i försäkringen när de vill veta hans födelsedatum?
Det är ju olika datum och på märkningen står hans datum som 9999, alltså något de skriver dit när de inte vet alls.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
# 11 Betalar du månadsvis så slås det ut på hela året betalar du årsvis så får du tillbaka nästa år.
# 15 Själv har jag två huskatter som jag inte exakt vet när de är födda så jag har uppgivit ett ungefärligt datum för dessa. De var båda kattungar då jag tog hand om dem. Är det en vuxen katt är det betydligt värre.
När det gäller hittekatter får ägaren själv uppge ett datum som verkar rimligt.
Vad som står i id-registret bryr de sig inte om att kolla, det är ju bara ett register som finns för att registrera kontaktuppgifter till ägaren (men är inte ens giltigt som ägarbevis rent juridiskt).
Är det en raskatt finns kattens födelsedatum i stamtavlan (vars registreringsnummer uppges när man tecknar försäkringen) så där finns det iallafall en möjlighet att kontrollera att det stämmer, men inte med huskatter.
Sajtvärd Katter iFokus
Att det står 9999 i id-registret innebär ju dessutom bara att födelsedatumet inte är uppgett där.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för svaren!
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Mina hittekatter är "födda" det datum dom hittades.
Tex senaste hittekatten, han var ca 1 år när han hittades, hittades 2012-10-10, så han är "född" 2011-10-10 ;)
Man kan även skriva 2011-01-01 :)
#10, 12 & 13 Jag skrev på och frågade lite, så frågade damen jag chattade med om jag ville bli uppringd. Fick faktiskt kattungerabatten jag med 😉
Det lät som att de drar av det när man kompletterar försäkringen med id-nummret, tycker det lät som en jättebra morot att märka sina djur (även om det för mig ändå är en självklarhet)