Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1026 ggr
[ElisabethYL]
0

Beräkna fodermängd?

När man ger vuxenmat till en kattunge (i mitt fall på 18 veckor). ska man ge utifrån den aktuella vikten eller den beräknade vuxenvikten? 🤔 Mest nyfiken på hur ni tänker..

[trh]
2

Till en kattunge på 18 v tänker jag så här: fri tillgång på torrfoder och reglerad mängd blötmat. Dels för att blötmaten inte kan stå framme hur som helst och dels för att kattungen inte ska få för mycket blötmat och få diarré. Mängden blötmat beräknar jag på vad min kattunge väger idag, inte vad han ska väga. Han väger 3 kg : ska ha 300 g Mjau blötmat. Men, så har han torrfoder framme, så jag ger ca hälften av 300 g Mjau/dag. När han kom fick han ca 30x2 g blötmat / dag, vilket jag sakta ökat (och fasat in Mjau).

Mullemu
2

Jag säger också fri tillgång till en så ung katt. Däremot håller jag inte med #1 om torrfoder utan förespråkar enbart blötmat eller ännu hellre barf. Ett fåtal katter blir lösa i magen av vissa blötmatsorter så det är inget stort problem. Kan ofta lätt lösas genom att byta sort eller tillföra lite benmjöl. 🙂

[trh]
0

#2 Benmjöl har jag inte tänkt på :) Har fortiflora som jag strör över v.b. Har dock märkt att min katt blivit lösare i magen de gånger han fått extra mycket blötmat. Eftersom vår förra kattunge hade diarre en längre tid innan han tyvärr dog så är jag lite "nervös" av mig nu när det gäller det :p Därav ger jag även torrfoder nu när han ännu är kattunge.

[ElisabethYL]
0

#2 Vart köper man benmjöl?

Tycker också det känns mest logiskt med fri tillgång till så unga katter… Men alltid intressant att höra/läsa hur andra tänker och resonerar.. (Ett bra sätt att lära sig dessutom)

sagan
1

Mjukmat kan stå framme längre än man tror. Så fri tillgång på mjukmat säger jag (mjau, bozita är det jag skulle välja). Om möjligt bara ge det då det innehåller allt en katt behöver. 🙂