Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4141 ggr
Fridaaaa
0

Sluta riva på tapet

Hur ska jag få Findus att sluta riva på tapeten?
Inte kul med märken på tapeterna 😕

De har ett klösträd som han använder ibland, han är ute mycket och har små leksaker som han sällan använder.

Men hur ska jag få honom att sluta?
Kan tillägga att han är en 4½ årig kastrerad huskatt. Han har gjort så enstaka gånger men senaste 1-2 veckorna har han gjort det mer. Han är frisk.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rumblebee
0

Hur mycket aktivering och uppmärksamhet får han?

Fridaaaa
0

#1 Olika från dag till dag, beroende på hur mycket han är inne.
Kan inte svara på ett ungefär tyvärr, eftersom det som sagt skiljer.
Men inte mindre än innan.

thildatessie
1

Köp ett större klösträd :) golv-tak

jollycox
0

Testa täcka väggen med kartong eller aluminiumfolie(det ska vara obehagligt att klösa på).

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

OberonsMatte
1

1. På vilket sätt river han på tapeten? Är det för att peta loss bitar från en trasig tapet eller är sträcker han ut sig för att vässa klorna?

2. Var river han på tapeten? Är det överallt eller bara på ett eller några särskilda ställen?

3. När river han på tapeten? Utan särskild orsak eller för att han är hungrig, vill gå ut eller är rastlös och uttråkad?

4. Vad gör du när du ser att han river på tapeten?

Sajtvärd Katter iFokus

Eine
1

Köp några tapetvåder i passande färg att ha på lager. Vissa katter slutar aldrig att fånga små saker de tror att de ser på tapeten.🥵

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Mustangcab]
1

Sätt upp en bit med heltäckande matta där katten river, det gjorde jag. Då fick den riva där. Det hjälpte inte att vi har klösträd.

Fridaaaa
1

#3 Får inte plats med det just nu, ingen jag kan "kasta" ut, och inte riktigt råd med sådan stort heller just nu. Sedan brukar han använda det han har, så tror inte det är problemet tyvärr.

#4 Han byter plats, så blir svårt tyvärr att göra det 😕

#5 Är olika. Både där det finns lite som "petar ut" som är kul att riva bort eller helt enkelt efter att han har dragit med klorna där. För på ena stället vet jag till 100% att det inte stack ut någonting och nu fattas det liten bit tapet där. River på olika ställen, främst hallen och vardagsrummet. 
Nej inte när han är hungrig eller vill gå ut, då jamar han och visar med kroppen att han vill ut eller ha mat. 
Han river lite då och då, ibland när vi inte är hemma men även när vi är hemma. Vet inte hur han skulle kunna vara uttråkad, med klösträd, leksaker, möjligheten att kunna gå & ut in när han vill mm. Kan inte komma på något mer i så fall.
När jag ser att han river, så schasar jag bort honom därifrån eller sprutar vatten på honom om jag har den tillgänglig.

#6 Hittar inte tapeten vi har i vardagsrummet längre 😕 Annars är det smart idé.

#7 Blir tyvärr svårt, eftersom han inte har samma ställe, kan inte ha matta på väggarna i hela huset direkt 😕

[Mustangcab]
0

OK han lyckas med att få uppmärksamhet med andra ord precis det han vill. Det är därför han klöser.

Fridaaaa
0

#9 Jag tror inte det är pga uppmärksamhet, då hade han inte gjort det när vi inte är hemma.
Samt att man måste säga till katten om den gör det, kan inte låta han fortsätta göra det. Så har inte mycket till val. Han brukar hoppa upp i knäet om han vill ha uppmärksam mm. Han har aldrig visat det på det sättet, om det nu verkligen är det.

Måste få bort det oavsett, och var just därför jag skapade tråden, för att få tips och råd hur jag ska få bort beteendet, accepterar det inte här hemma. Dumheter.

Eine
0

Klipp klorna kort och ofta,så kan han inte fastna i allt🤔Tapeter kan man ju sätta upp som *fond* 🙂

Fridaaaa
0

#11 Han är utekatt, så kan inte göra det. 
Hur menar du som en "fond"? 🙂

Eine
0

Som fondvägg. Och de yttersra spetsarna iaf kan du visst klippa på hans klor.

Fridaaaa
0

#13 Fondvägg för mig är en vägg som är en annan färg än de andra väggarna i rummet, så är det här i alla fall, så vet inte vad du menar med fond då 🙂

Rädd att jag tar för mycket, så det vågar jag mig inte på. Inte om det inte är sista möjligheten möjligen… Vågar inte chansa.

EmelieSofia
0

Köp fler klösträd/pelare och ställ dem lite överallt så kanske han väljer dem istället. De kostar inte många kronor :) Så gjorde vi med våra och de gav sig.

Annars finns det spray har jag hört.

Eine
0

TS Du kan ju välja annan färg…🙂

Fridaaaa
0

#15 Frågan är då: Vart ska jag ställa dem? Finns liksom ingen plats för fler, möjligen en liten men inte fler, speciellt inte i hallen eller vardagsrummet där han klöser mest 😕 Honkatten gör det ibland bara men hon har alltid hållt på , då hon fick göra så för förra ägaren, och vi har inte lyckats få bort det hur vi än gör, fått lägga t.ex stort "skynke" på soffan för att hon inte ska klösa där. Hon klöser aldrig på klösmöbler, aldrig gjort.
Ja spray har jag fått förslag på, men testat en sort, och det var värdelös, så frågan är då: vilken?

#16 Annan färg? 😛

Han är duktig på att klösa ute, så förstår inte varför göra det inne ibland 😕

Eine
0

Om du har t ex ljusgrå svägg å kan du ju välja några våder i annan snygg färg som passar i ditt hem. Det är iaf vad jag gör om jag inte hittar den tapet som sitter uppe.😊

Fridaaaa
1

#18 Nja hjälper ju inte mot själva problemet, vill att han ska sluta helt med dumheterna.
Sedan har vi inte helfärgade väggar i vardagsrummet, är lite mönster i, så är nog svårt att få det snyggt på något vis 😕 
Vi ska fixa i hallen med nya tapeter som vi kan måla på, men känns sådär innan han slutat med dumheterna 😕

Eine
0

Det är ju inte säkert att han slutar helt,men lycka till🙂

Fridaaaa
0

#20 Nej det vet jag, men han måste sluta i princip helt, inte råd att tapetsera stup i ett plus att det går inte att lappa mycket heller, ser ju heltokigt ut 😛

Visst, bor inte modernt eller direkt nyrenoverat men tapeten i vardagsrummet är inte många år sedan vi fixade 😕 Plus då att vi hyr.

EmelieSofia
0

#17 Inte ens sådana små? Kanske de som man kan hänga på väggen då? På något vis måste ju kattens uppmärksamhet från väggen/möbler avledas… Vanliga pinnar, toarullar och sånt då? Om han gillar att klösa på tapeten kanske något liknande material vore bra.

Denna kanske är värt ett försök?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Katt/Klovassare-47085/

Du får helt enkelt alltid ha sprayflaskan med vatten tillgänglig. Eller ställa den där han brukar klösa, om han nu är rädd för den.

Fridaaaa
0

#22  Bor inte så stort så nej inte så många fler, de har som sagt redan en som nog räknas som mellan "liten&stor" eller vad man ska säga.
Sådan du länkade till har jag testat, fast från Ö&B, ignorerade han totalt och sedan man hänger upp, köpte en som liknar en mus på Ö&B, dissade han också, svängde lite på den men inte mer, så det har jag provat, han föredrar med pelare i så fall. Får testa att köpa 1-2 st såna små och se om det hjälper.

Han är inte rädd för den om den står framme, men springer iväg om jag sprutar på honom med vatten. Så det gör jag när jag märker honom.

[Mustangcab]
0

Katter klöser också för att markera sitt revir. Finns det någon katt utomhus som han kan tänkas klösa pga.
 Skaffa ett par Feliway och sätt i vägguttag där katten klöser.

Fridaaaa
1

#24 Inga katter på våran tomt (förutom han och våran andra katt). Möjligen om någon går på grusvägen ibland i så fall 🙂 Men det är samma katter som alltid varit här, så kan han börja långt efter i såfall?
Är inte det väldigt dyra? Och hur påverkar dem kaniner & marsvin?
Kollade på apoteket och då kostar dem över 300kr, går inte ihop sig att köpa några st då, max en. (student) så har tyvärr inte råd att köpa flera, speciellt inte om det inte fungerar (ja jag har råd med veterinär om det behövs, ifall någon frågar ang det).

Ska testa att köpa 1-2 såna mindre klösmöbler och köpa kattmynta och se om det hjälper att ta på dem.
Köpte 2 nya "möss" med kattmynta idag till dem.

EmelieSofia
0

#25 Låter som en bra ide :) Nya saker kan vara riktigt roligt.

Fridaaaa
0

#26 Ja hoppas på det 🙂

[Mustangcab]
0

Själ så har jag alltid Feliway hemma dels som spray och dels för att sätta i vägguttag. Jo de kostar en del men de utsöndrar feromoner som luktar som kattmammor och ja det gör faktiskt nytta.

EmelieSofia
0

#28 Ja, de fungerar säkert, men det kanske inte löser det verkliga problemet egentligen? Om en katt är orolig tycker jag att det är bättre att behandla orsaken än symptomen.

Fridaaaa
0

Våran katt är dock inte orolig.

#28 Ja det hjälper säkert, för vissa saker, men finns det inte pengar till det så finns det inte, och fungerar det inte för det som är problemet, ja då är väldigt mycket pengar "kastade i sjön" om man tänker så.

[Mustangcab]
0

# 30 Det vet man inte innan man provat och  # 29 det är inte för rädda katter. Ibland så kanske man inte vet vad problemet beror på heller för den delen.

Fridaaaa
0

#31 Läs vad jag skrev 😉 
Men finns det inte pengar till det, kan man ju inte köpa det eller hur?
Fungerar det dessutom inte, så är det som sagt bortkastade pengar, och det har jag tyvärr inte råd att chansa på. 
Sedan vet jag inte hur det påverkar kaninerna och marsvinen med sådan adapter? Alltså att de har det vid sig hela tiden? Hittar inget om det.

[Mustangcab]
0

Det luktar som en katt luktar och det tror jag både kaniner och marsvin tål. Om de tål din katter vil säga. Det är feromoner.

http://www.feliway.com/se/Hur-kan-Feliway-R-vara-till-hjaelp/Vad-aer-Feliway-R

soolis
1

#5 Vad har du för tips med tanke på frågorna du ställer? Vore intressant att veta!

Eine
1

#22 Inte spruta vatten ,det är snudd på djurplågeri.😕

Mullemu
1

Måla väggarna med en tålig och slitstark färg eftersom det inte funkar med tapeter?

Sen kan det vara så enkelt som att kloklippning hjälper. Det funkade på min katt som klöste när han var liten. Slutade omedelbart när klorna blev klippta. Vet att många säger att man inte ska klippa klorna på en utekatt men i ett sånt här läge hade jag definitivt provat det.

OberonsMatte
4

#34 Tanken med mina frågor var att hitta orsaken till rivandet för att lättare kunna åtgärda det.

1. På vilket sätt river han på tapeten? Är det för att peta loss bitar från en trasig tapet eller är sträcker han ut sig för att vässa klorna?

Har man en trasig tapet är det väldigt lockande för katter att peta loss den ännu mer. Oavsett om det blir snyggt eller inte måste man göra väggen slät igen.

Ser det mer ut som att katten verkligen vässar klorna är det alternativa klösmaterial katten behöver för att sluta riva på tapeten.

2. Var river han på tapeten? Är det överallt eller bara på ett eller några särskilda ställen?

Är det på särskilda ställen får man fråga sig varför det är just där. Är det för att tapeten av en slump börjat bli lite trasig där (laga!) eller är det för att platsen ur kattens synvinkel är ett perfekt ställe att doftmarkera på? Är det doftmarkering/revirmarkering genom kloande är det enligt katten ett perfekt ställe att placera en klösbräda eller klösstolpe på.

Om det är lite överallt får man titta på egenskaperna som en tapetvägg har och därmed utgå ifrån att katten vill vässa sina klor på lodräta, stora, fasta och stabila ytor. En liten klösbräda som hänger på trekvart eller en ranglig klösmöbel med eventuella kojor och hyllplan "i vägen" duger alltså inte. Det ska vara stabila saker som fyller sin funktion att klösa på och som är strategiskt placerade. Heltäckningsmatta på väggen tycker jag låter perfekt i det här fallet (och det behöver inte bli så dyrt heller).

3. När river han på tapeten? Utan särskild orsak eller för att han är hungrig, vill gå ut eller är rastlös och uttråkad?

Många katter lär sig snabbt vad som får fart på matte/husse och att rivande på tapeten brukar vara en av de mest effektiva metoderna.

4. Vad gör du när du ser att han river på tapeten?

Se punkt 3. Varje reaktion du ger i samband med rivandet på tapeten befäster att det (även) är ett bra sätt att få uppmärksamhet. Om  uppmärksamheten är positiv eller negativ spelar ingen roll för katten i det hänseendet. Om du bestraffar katten eller sprutar vatten på den kan dock kattens förtroende för och tillit till dig påverkas på ett negativt sätt.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
1

#33 Jag tänkte mer på, att det är väl lite lugnande alltså? Var det jag tänkte på 😉

#35 Det är det absolut inte, då skulle det vara djurplågeri att ha dem ute i regnet också då? Jag har självklart inte en vass stråle på. Då skulle det vara djurplågeri att bada dem också då, eller hur?
Så det tycker jag var lite elakt sagt, jag skulle aldrig plåga mina katter eller göra något som är dåligt för dem! Aldrig aldrig aldrig aldrig!

#36 Då måste jag ju ta bort gamla tapeter, och ta på annat som jag sedan jag kan måla på, och det kan jag omöjligt göra i både hall, kök och vardagsrum (har ej tapet i sovrummet där är målat), skulle kosta massor.

#37 Han klöser (som jag skrivit innan) på klösträdet som finns också.
Och är omöjligt att ha klösmöbler på majoriteten av de ställen han har klöst på. Han klöser även utomhus.
Hans tillit osv till mig har inte påverkats någonting. Jag gör det när han inte tittar på mig = kopplar inte det till mig.

Heltäckningsmattor på väggarna blir det dock inte, av flera olika anledningar. Och personligen tror jag inte att det hade hjälp.

Ska som sagt köpa 2 små kllöspelare till, och se om det hjälper. Annars vet jag inte vad jag ska göra eller vad som är felet.
För han visa rpå andra sätt när han vill gå ut eller vill ha mat/uppmärksamhet. Han är inte stressad eller orolig (långt ifrån), han har klösmöbel (och får då 2 st till nu), han får aktivering, han kan gå ut och in som han vill och han är frisk. Så frågan är, om det itne hjälper varförhan börjat med dumheterna? Lärt sig av den gamla katten? (hon fick hålla på så hos förra ägaren men blivit bättre här).

OberonsMatte
1

Nu blir jag faktiskt lite trött på din inställning här. Vi är många som kommit med förklaringar och råd, men du väljer att dissa dem alla. Vet du bäst själv så kan jag bara önska dig lycka till med att få ordning på rivandet utan annat än minimala insatser och åtgärder från din sida.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

Dränk in all klöspelare med valeriana, krossad sådán. Sen har jag inga flera råd till dig heller.

Fridaaaa
1

#39 Vilken inställning? Jag svarar bara på det som skrivits inget annat.
Går det inte så går det inte eller hur?

Nej jag vill verkligen få bort beteendet. 
Jag har tagit emot tipsen MEN Jag har inte råd att lägga flera tusen och det inte sedan fungerar. De pengarna läggs på ev veterinärkostnader och annat som katterna behöver. Så största delen handlar om pengafråga, inte "minimal insatser" som du påstår.

Tråden kan låsas (om man kan få det här, vissa sajter tillåter ju inte det), innan det spårar ut samt att jag har fått många tips.
Eller skriver man bara om man kan ge tips som inte redan skrivits, annan diskussion just nu är överflödig. Eftersom det är tips jag vill ha.

Fridaaaa
0

#40 Vad är det för något? Aldrig hört. Vart kan man köpa det?

Inlägget är låst för nya kommentarer