Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2598 ggr
Plingen85
0

planerar köp på zooplus.de

Jag tänkte beställa klösträd, kattlåda med lock och kolfilter, matta till lådan och en klosax rån zooplus.de.

När jag ändå beställer där nu inför katternas hemkomst, ska jag satsa på något annat? Har ni några tips om annat bra därifrån? typ mat eller sand ni brukar beställa?

[Elinors]
1

Har bra aktiveringsleksaker. Köpte en automatiskt laserpekare därifrån, jättepraktiskt när katterna är pigga och du är trött :)
länk: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/250819

Köpte även tunnel som katterna älskar: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/kattunnlar_sovsackar_for_katter/250807

Och även denna är populär:http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/335029 (finns i olika storlekar, priser och modeller)

Inget av dessa är ju ett måste inför katt, men det kan vara skönt att ha lite leksaker där du själv inte alltid behöver vara delaktig, speciellt om det är kattungar eller aktiva av sig :)

Plingen85
0

Den där kattbanan hade jag faktiskt lagt ner i korgen innan =D

jag tycker mig ha läst någonstanns att laserpekare inte är bra för katter? eller kan det ha varit på ett program? Men det är väl inte sant då?

katttunnel kan man ju köpa billigt på rusta eller öb men kanske är billigare där =)

Jag behöver all tips jag kan få, första gångs kattägare som bara haft hund. Förutom mannen som haft katter i sitt liv förr. Jag la ner nu också lite mer klös saker i kartong också.. Och en matta man hänger på elementet. Köpte en sån där korg iglo på öb nu när dom reade ut för 99:-.. filtar kanske?

Plingen85
0

fast såg nu att det inte finns frakt val till sverige?

cBrodin
0

beställ från zooplus.dk eller zooplus.se istället.

Amoz
0

Zooplus har ju massor av olika sidor (se, dk, com m.m) jämför för att se var du får sakerna billigast ^^

Plingen85
0

har gjort det och det är billigast på .de 😛 därför ville jag beställa, men då kanske det inte går till sverige därifrån då?

Amoz
0

Nä .de säljer inte till sverige… det blir för billigt eller något sånt 😉 (har själv försökt beställa därifrån några gånger >.>)

[Elinors]
0

#2 Va roligt! Rekommenderar dig att köpa den, våra katter tycker den är riktigt spännande :)

Laser är nog inte dåligt så länge katten inte tittar rätt in i den för länge. Men det finns ju olika sorters styrka på laserpennor och liknande. Jag har använt både laserpenna och denna från zooplus och inte märkt ngt på mina katter utom att de har roligt av dem.

Filtar kan vara bra om du är rädd för att katten hårar ner soffor och liknande, men det behöver ju inte vara en kattfilt från djuraffär, köp en du tycker är snygg ist (om inte de på zooplus är snygga, har itne kollat) :)

Vattenfontän kan jag också tipsa om. Katter dricker relativt lite och en fontän kan stimulera dem till att dricka mer (men det är ju inget krav att ha direkt). Denna har vi: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250924 (finns både snyggare, fulare, billigare och dyrare :)

Vippor brukar katter tycka är jätteroliga, köp gärna en sån (eller gör en själv av snöra och papperstuss) 

När du får hem grejerna kan du också spara kartongerna de kom i, katter brukar ääääälska kartonger :)

Plingen85
0

men suck jäkla tyskland haha.. suuck..

då får jag kolla upp dk och com då.

tack för tipsen iallafall! =)

Plingen85
0

äh blir typ 50:- billigare från dk och dyrare från com då det inte blir fri frakt så kan köpa från sverige isåfall

[Mustangcab]
1

Själv köper jag mat därifrån. Köper du för över 1.000 kr tror jag du får 5% i storköpsrabatt eller om det är första gången du beställer. Andra gången fick jag 10% på all mat så jag passade på att köpa till ett katthem.

Kolla in vilken mat, både torrfoder och blömat, som du vill ha och se vilka extrapriser de har.

Plingen85
0

det är där jag fastnar lite då jag inte riktigt lärt mig vad för märken som är bra

[Elinors]
0

#12 Maten ska innehåller så mycket kött som möjligt, helst inget spannmål alls. Vissa foder har även socker i sig, dessa ska du också undvika. Har inte jättekoll men har för mig att andra här brukar rekommendera Bozita, Orijen och Applaws. Finns en del mat-trådar du kan kolla i. Mina äter mjau blötmat (som är bra, inget socker och inget spannmål) och kött :)

[Mustangcab]
0

Blötmat kan du köpa vilken som under förutsättning att dina katter äter det. Själv fick jag köpa Bozita tetror för 10 kr/st minus 10%.

Plingen85
0

ok ja mjau finns ju här i affären så det kan jag ju köpa. får titta bland torrfodret. Hur mycket blötmat ska de ha om dagen när de är små?

[Mustangcab]
0

Som kattungar får de äta till de blir mätta. Men förutsatt att de tål maten. Normalt så kostar en Bozita tetra 12 kr på zooplus om jag inte missminner mig. Passa på att köpa lite kattgodis också😃

[Elinors]
0

#15 Beror på vad det ätit tidigare. Är de uppvuxna på bara torrfoder får du ge dem kanske en tesked om dagen bara för att successivt öka. 

#14 Fast en del blötmat innehåller socker och spannmål. Visst att det är bättre än bara torrmat, men det bästa är ju att ge blötmat som är spannmåls- och sockerfri :)

[Mustangcab]
0

Det socker det innehåller är färgämnen och spannmålet är oftast något som inte är så stor del som i torrfoder. Bozita blötmat innehåller mig veterligen vare sig socker eller spannmål. Blötmat innehåller en stor del vatten.

Plingen85
0

tittar på bozita och omg va många smaker! tänk om jag köper 16 pack och så gillar dom inte den smaken haha! vad är bäst att börja med?

och vad ska man köpa för kattgodis?

vad jag har hört så får dom torrfoder men om mamma katt får blötfoder på golvet så är dom snabbt som attans fram och käkar..

[Mustangcab]
0

Kolla in de extrapriser de har på Bozita. Du kan köpa 6 stycken och betala för 5.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/bozita

[Elinors]
0

#18 Att det inhåller vatten vet jag ju, är ju främst därför en ger det :) Okej, visste inte att det bara var lite socker, men skulle ändå inte köpa blötmat som det står innehåller socker eller spannmål, ifall att :)

Säger inte att Bozita innehåller det, men vissa andra. Om vi till exempel jämnför mjau med Hills ser innehållet ut såhär:

Mjau (Kött i burk): Kött och köttbiprodukter (gris 34%, kyckling 11%, nöt 7%), mineraler.

Hill's Science Plan Feline Adult: Kött och animaliska biprodukter (min. kyckling 35%), spannmål, cellulosa pulver, mineraler, DL-metionin, jäst, oljor och fetter, socker.

Av dessa två väljer jag defenitivt mjau tillexempel (så länge min katter äter det såklart).

Ett annat plus är ju också priset. 980g mjau kostar ca 11kr (beroende på affär). 100g Hill's kostar ca 14kr. 

Mjau finns också i nästa alla matvarubutiker, vilket innebär att du inte behöver åka extra till djuraffär eller beställa från internet :)

Plingen85
1

Tack så jätte mycket för att ni delar med er av kunskapen!

Tar till mig allt och skriver ner, maten är ju viktig så att inte krabaterna blir dåliga så det är ju en sorts investering ;)

Har skrivit ner en lista nu så jag tror att jag börjar få ner allt. 4 veckor kvar tills de ska komma!

[Kavring]
0

Fick några godisprover på Vitakraft Liquid Snack (http://www.zooplus.se/shop/katt/kattgodis_snacks/kattpasta/annat/337484#composition) som katterna tyckte var supermumsigt. Innehåller tyvärr lite vegetabiliska biprodukter, men inget socker. Det ska innehålla taurin också, vilket är ett stort plus! OM man köper detta rekommenderar jag att man häller upp det på något underlag, typ en tallrik. Annars blir det jätteslafsigt, kan jag intyga! Haha

[Mustangcab]
0

Mina katter vägrar att äta Mjau. Vet inte varför för det är samma tillverkare som gör Bozita.

Plingen85
1
Plingen85
0

Det är ju 2 busfrön och kommer ha klösträdet på vår inglasade balkong tills det blir kallare, då tänkte jag flytta in det. Eller när tål de att vara ute när det är kallare? direkt?

[Mustangcab]
0

# 25 Tänk på färgen på katterna när du köper klösträd. Jag har ett beige och det är inte bra till mina katters färg som är mestadels grått. Katthåren syns så otroligt väl.

Plingen85
0

men suck måste man tänka på sånt också haha! 😂

Ja jag har satt in foto på en av dom men båda ser nästan likadana ut. Är ju en blandning mellan vit och grå

Plingen85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite bättre

[Mustangcab]
0

Jag har ett större som är grått och har haft det i 12 år och det syns inte på detta. Det andra är inte ens 3 år gammalt och jag fått lägga en handuk längst upp där en av de grå katterna ligger. Jag har en svart och en cremefärgad katt också med de andra 3 är grå eller blå som det heter.

Tycker att du ska satsa på det störrre trädet.

Plingen85
0

synd att det inte finns i mörkt då 🤔

Plingen85
0

OMG den första är för bred 😃

Får kolla runt annars får jag ta smällen med en ljus.. Men visst är det bättre att satsa på ett högt så de har fristad där uppe? Har en 3 åring och 6 åring som längtar ihjäl sig efter katterna och vet att de kommer ha det svårt att låta bli dom i början hur mycket jag än förbereder dom nu. Fast vågar sig kattungar högt upp direkt? Har ju expedit möbler hemma som jag misstänker att de kommer hoppa upp på också så har en iglo som jag kommer placera på något lämpligt ställe

Plingen85
0

ja jag va inne på tradera en snabbis men tänkte då att är dessa bra? Fast kanske är lika bra kvalite som zoolus?

Plingen85
0

http://www.tradera.com/klostrad-auktion_161603_189282428

gillade denna =D bara se vilka färger de har hemma

[Lilyz]
0

#36 Det trädet har jag, superbra 👍

Plingen85
0

perfekt! Hoppas de svarar att de har i en mörkare färg då =)

över till något helt annat, Kattsand! En vännina tipsar om ever clean, tyckte hon va jätte bra. Damma inte och klumpade bra och luktade inte.  Vad har ni för kommentar om den sanden? annars vad använder ni? Hon skickade länk på doftpuder också till lådan, kan det funka eller är det bara shopshop och kan skrämma ungarna till och med?

[Kavring]
1

#33 jättebra om trädet är högt, de flesta katter älskar det! Kattungar också - och om de inte klättrar precis när de kommer hem till er så kommer de börja med det ganska så snart. :) och som du säger är det bra ifall de kan få vara ifred någonstans. :)

Plingen85
2

Ja barnen har ju sina rum som fristad =) Då behöver de andra det också =p

men bra då tror jag att jag har hyfsat allt underkontroll

[Elinors]
0

#35 Doftpuder känns som något för människan och inte för katten ;) Men vet ju inte. Fick precis tips i en annan tråd om det här, tänkte själv att jag skulle köpa och prova (men kan ju inte rekommendera det eftersom jag själv inte provat) http://peewee.se/gallery3_6.html

Länk till tråden där det diskuterar peewee: http://katter.ifokus.se/discussions/5239eab0ce12c405d7000e0e-katt-pelletssand?discussions-1

Hör med uppfödaren vad denne använder för sand. Ibland kan det kännas bättre för ungarna om det har samma sand som de är vana vid. Gillar du inte just den kan du ju byta efter hand :)

Plingen85
0

Jo får kolla allt med henne :)

Plingen85
0

hmm de försökte visst leverera mitt paket för 15 min sen men det gick inte? och att de lämnat medelande på leveransadressen?

ehm ingen påringning och inget medelande har jag fått.. suck..

[Kavring]
1

Hör av dig och klaga! >:(

[Mustangcab]
0

Om du var hemma ska du definitv klaga.

Eine
3

#43 Ring och be att få det utkört! Jag har varit med om liknande själv. Posten har helt enkelt inte varit hos dig,så påtala det!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Plingen85
0

Jo jag ringde 2 gånger och på andra försöket fick dom tag i chauffören som inte hittade mitt namn och har inte tid att kolla lite mer. Han hade inte heller tid att köra tillbaka.. suck!

Så mannen får följa med och hämta det imorgon.. jag kan inte bära 6,5kg pga ryggen i en otymplig kartong..

Anita N
4

Varför ska du hämta det?

De får betalt för att köra ut det och då ska de också göra det. Det är väl inte ditt problem om chauffören inte utför sitt arbete?

Samma sak hände mig i våras, de påstod sig att de var här men jag var hemma vid bägge tillällena så antingen hade de ringt på fel hus eller bara struntat i det. Jag medelade dem att antingen såg de till att köra ut det eller så skulle jag ha 500 kronor för att göra deras jobb. De tjafsade först men dan efter kom de med paketet.

Glad Skåning

gulzebra
1

Jag beställde från zooplus nyligen, fick hem mitt paket i måndags. Då försökte de inte ens köra ut utan jag såg på spårningen att det går direkt till utlämningsställe. När jag ringde fick jag höra att är paketet inte tillräckligt stort/tungt (i det här fallet 11 kg) så kör de inte ut till privatpersoner längre då folk "oftast inte är hemma på dagtid". Konstigt när de inte ens plingar på dörren…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fridaaaa
1

Jag köper på zooplus.dk, brukar vara bättre priser än svenska sidan samt större utbud. Fått inom 1 vecka de gånger jag beställt 🙂

2 gånger har det kommit hem till dörren och sist fick jag hämta ut det, vägde runt 12,5-13 kg då, men vägde runt det när jag fick det hem också, så tror det är lite lathet av vissa som kör ut post. Men är det hemleverans så är det samt att det ska stå i så fall hur mycket det ska väga om man inte ska få hem det osv. Alla har ju kanske inte bil eller liknande.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eine
1

Jag fick det hem dagen efter jag ringt! Skulle inte acceptera att hämta det själv när vi ska ha det till dörren.

Fridaaaa
0

#51 Ringde du posten då eller vart ringde du? 🙂

Eine
1

#51 . Jag ringde 0771-333310.Jag bor i Uppsala,men inbillar mig att det är samma nummer. Du måste ha kollinumret i beredskap.

Fridaaaa
0

#53 Okk 🙂

Plingen85
2

Jo det va det nummret jag ringde också men fick inget gehör av dom, kom ihåg att uppge namnet bättre eller trappor. Våra chaufförer har inte tid att springa runt.

Tror mer att de inte orkade ta med det upp för 3 trappor.. Jag orkar inte bråka med de mer. Har skickat klagomål till dom sen medelade zooplus hur posten gjorde denna gång så de vet hur posten behandlar deras kunder.

Fridaaaa
0

#55 Vi bor i hus. Men vi fick ändå hämta på utlämningsställe sist och vi var dessutom hemma någon av oss när den skulle levererats, så vet inte vad de hade för "bortförklaring" igentligen, orkade inte tjabba om det. Se nästa gång jag beställer hur det blir 🙂

Plingen85
0

Ja här hade dom ju påstått att dom lämnat medelande på leverans adressen och allt men jag hittade inget här inne eller i trappan..

Aja nästa gång ska jag skicka ett medelande med leveransen med antal trappor och allt..

Plingen85
2

För att avika från frustationen över posten nu haha och tänka glada tankar om att kisse katterna kommer snart!

Jag tror att jag fått ihop det mesta nu, kan ni se något som saknas som är bra att ha?

Jag har idag:

Transportbur, kattlåda, vattenfontän med en skål för torrmat också, 2 separata skålar för blötmat, matta till kattlådan, underlägg för matskålarna och fontänen, prova på paket med kattgodis, 1 elementsäng, 1 iglo, en aktivitetslåda, 1 stortklösträd, ett litet klösträd, en klösbräda i papp, 2 leksaker på pinne, en påse blandade leksaker, toaskopa, 4 tetra mjau i olika smaker, katt tunnel, 2 paket ever clean.

Torrfoder har dom idag friskies om jag inte mins fel så jag måste ju köpa en sån för att kunna övergå till bättre sen. Har inte bestämt mig vad för annat foder än ska gå ner till veterinären här och se vad han har för något.

[Elinors]
0

#58 Det låter som att du är väl förberedd! :) Lycka till med kissarna nu :)

Eine
0

Varmt lycka till,och sluta med Friskies….😕

Plingen85
2

Tack, jo ska byta men måste ju övergå sakta men säkert så de små inte blir dåliga. Men det ska förberedas också.

Idag ska jag försäkra dom, har bokat tid till vaccinering nr 1 och ska boka kastrering av killen. En veterinär sa att jag ska försöka kastrera innan januari för att honor är ljusstyrda och kommer igång med löpet?

Eine
0

Ta honan också snart,annars börjar hon löpa och kanske kissa på allt.Det är inte kul…😕

Plingen85
1

ok, ja jag har hittat en veterinär som tar båda innan de är 6 månader så tänkte ta båda innan januari. Men måste ta en i taget då jag fåt bilskatten nu nästa månad =/ 3200.. Vem är bäst att ta först, hanen eller honan?

annzoo
0

#63 ta honan först då hon kan riskera att bli dräktig då hanen fortfarande är fertil flera veckor efter kastrering och kan göra honor dräktiga. En hona utan äggstockar och livmoder kan ej bli dräktig.

Har haft hanar som har parat från 11 v ålder 😮

Plingen85
0

Ok då ska jag bara hitta en bra veterinär som tar hona tidigt.. Hittade sollentuna veterinärklinik och tänkte boka där men de har fått mycket kritik när man söker på internet.. 

annars tipsade ju en annan om hagsätra veterinär där gör dom det från 1 kg / 10 veckor