Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 10886 ggr
annzoo
0

ett extra hål vid analen

Jag upptäckte nyss att ena katten har ett sår vid analen. Då jag sökte på google hittade jag en bild som jag lyckte liknade samma sak och de var en analkörtel som spruckit. Kan en katt ha haft problem med analsäcken utan att ha visa något som helst symptom? Hon har hela tiden ätit bra, haft bra avföring, inge släpande med rumpan mot golv eller mattor, ingen ömhet vid baken osv?

Såret blöder inte men vet inte om den sprack igår då de enda jag tyckte var märkligt var en relativt stor fläck på en postitlapp på laptopen (som hon gärna värmer rumpan på), såg ut som en torkad Coca cola fläck. Om det var blod måste den ha varit väldigt lite blod blandat med sårvätska.
Kanterna på såret ser fint ut men ser ut som hon slickat då såret är hårlöst just runt om. Katten är sitt vanliga goa ja så jag tror inte det är akut men ska försöka få tag på veterinären.

Kan man göra något eller ska man hålla koll/observera så de inte blir sämre.

Sarah-S
1

Helst borde du raka rent området så att inte päls kladdar i såret

Sen en krage/tratt så inte katten kan slicka tills det läkt. Oftast läker det bra utan vidare behandling än tvätt och att man hindrar katten från att slicka. 

Om du tycker att katten är påverkad så kan du ta kontakt med veterinär för koll och ev ett recept på smärtstillande (man kan INTE ge medicin för människor) eller antibiotika

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

OberonsMatte
1

En av mina tidigare katter hade också helt plötsligt ett extra hål vid analen en gång. Hon hade slickat bort pälsen runt omkring väldigt fort,  det syntes väldigt tydligt på en svart korthårig katt. Innan dess hade jag inte märkt något konstigt alls.

Min katt hade fått en fistel (visade det sig) och fistelgången var fylld med en massa gojs som tömdes och spolades ren av veterinären. Öppningen var liten (2-3 mm i diameter bara) och min katt skulle inte ha tratt eftersom det var viktigt att såret läktes inifrån och ut.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

#1 att raka denna katt i baken är inget jag iaf vill göra, hon är en 4,7kg katt med bara muskler och en vilja av stål :P Tur att hon är korthårig och inte långhårig. =)

Hon är inte allmänpåverkad och är påväg in i ett löp av förföljelsen av hunden att döma.

Hon slickar inte överdrivet mycket i baken och vi avleder henne så hon avbryter då hon börjar slicka sig där bak. Ska kolla om jag har någon tratt hemma.

Jag har någon flytande djurmedicin hemma mot smärtan (minns ej namnet) men inget jag kommer använda utan veterinärens godkännande. Jag tror ej heller i dagsläget att behovet finns.

#2 liten konstig fråga, hur vet man om det är en fistel eller en analkörtel som spruckigt eller är det typ liknande problem/orsak…

Sarah-S
0

#3 Då kanske man kan ta hjälp av en veterinär som kan ge lugnande så att man kan sköta om såret på rätt sätt

Det låter som en fistulerad analsäcksinflammation. Det betyder att analsäckens öppning täppts till och innehållet blivit så mycket att säcken spruckit ut genom huden.
Det kan vara värt att åka till veterinär för en undersökning då även den andra analsäcken kan vara tilltäppt och på väg att spricka

Och du behöver absolut en krage/tratt om det ska få en chans att läka utan infektion av hennes slickande

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

OberonsMatte
0

#3 Är det själva analsäcken som spruckit upp sitter öppningen precis vid analsäcken och såret är oftast större, skulle jag tro.

Min katts fistel satt en bit ifrån analsäckarna och hade ingen direkt anslutning till dessa (vad jag vet iallafall). Hålet såg ut som ett bett av en huggtand ungefär och var (enligt veterinären) en lång gång fylld av gegga.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

Det blev lugnande och sköljning så nu har jag en sur kisse som är lite illamående (som tyvärr hann äta mat innan vi hann ta bort den). De klämde den andra körteln som enligt veterinären var tjock och lite grynig. Nu ska vi bara bråka med antibiotikakuren 1v…