Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1808 ggr
spacesheep
5

Det perfekta kattlivet

Hej på er! Jag är relativt ny på sajten, men har varit kattägare längre än jag kan minnas. Jag har precis skaffat kattunge på eget bevåg och självklart tänker man att man ska "göra som man alltid gjort".

Men jag är nyfiken på vad ni anser är det "perfekta" kattlivet? Borde en katt ha fri tillgång till utevistelse, ha sällskap av en annan katt, vilken föda föredrar ni, ska en katt ha klösbräda eller finns det de som anser det vara onaturligt mm? Tänk utanför ramarna om ni så vill, jag är bara nyfiken på vad folk tycker är de viktigaste beståndsdelarna i en katts liv! :)

[Emma--]
12

Det allra viktigaste är att katten får utlopp för sina instinkter. Har man innekatt ska man alltså se till att dom får utlopp för sin jaktinstinkt t.ex medans utekatten eventuellt sköter det själv. Tycker förstås man ska leka med sin utekatt också. 🙂

Sen tycker jag alla ska ha ett kattanpassat hem med klös och klättermöjligheter även om dom skulle ha möjlighet till det som utekatt t.ex. 🙂

Sen personligen tycker jag ju att husdjur inte ska vara ute på fri tass. Så rastgård eller koppel tycker jag är den utevistelsen även katter ska ha. 

Foder är en djungel, men en sak man bör spana på är hur mycket kött fodret innehåller. Har man kunskapen så är ju barf så nära "naturligt" man kan komma.

[Murvel]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller helt med #1

Vill även lägga till uppmärksamhet, sällskap och mys (från människa). Gärna en kattkompis. 

Jag gillar att försöka berika mina katters liv på olika sätt. Ibland med olika föremål (kartonger som inte slängs direkt, utan får skräpa ned lägenheten i någon vecka, aktivitetsleksaker, leksaker, klösbräd) men även med koppelpromenader, lite olika godis, lite klickerträning när andan faller på osv. För en mer varierad vardag 🐱

Jessicahagstrom94
4

Jag känner att det beror på katten hur ett perfekt kattliv ser ut.

Vill den vara ute - låt den vara det, men kan katten gå i sele redan när du får katten eller om den accepterar att lära sig det så föredrar jag att folk gör det med den..

Vill katten vara innekatt - låt den vara det.

Vill den ha kompis eller inte? 

För övrigt är det mat, vatten, sandlådor och klösträd som ska finnas i hemmet. Självklart ska man aktivera kissen också, där får man känna själv vad ens egna katt tycker är roligast.

Många katter vill att man myser med dem, då ska man göra det på deras villkor tycker jag.

[Nightcat]
1

Jag känner som så att ett perfekt kattliv ska utgå från den individ du skaffat. Vissa katter behöver vara ensamkatter och mår bäst så, vissa katter mår bäst om de har en annan katt kompis.

Annars tycker jag att man ska ha tid att ge dem uppmärksamhet, få ett visst utlopp för sina naturliga beteenden. De ska inte tvingas ha massor med kullar oavbrutet och jag tycker man ska ge ett bra foder.

MichelleLindh
0

Hur många klösträd ska man ha? Jag har två st. Ett litet med bara en klös ''stång'' och sen ett större med flera st. Ska snart inom några veckor köpa ett nytt, stort som når upp till taket då mina nuvarande uppenbarligen inte gör det. Nåt tips? 
Ska slänga den minsta då. 

Mina katter trivs iallafall tycker jag. 🙂 Perfekta kattlivet då tycker jag att en stor del också är att dom får bra uppmärksamhet och omsorg. Att man leker och gosar med dom varje dag, tycker JAG iallafall. :)

/ Michelle 

Thaeri
1

#5, det jag skriver om i en annan tråd kanske?

Annars är mitt drömträd ett Kattens No. 1 Palads, det har allt som katter brukar gilla med ett klösträd, såsom en ren stolpe som de kan rejsa rakt uppför och sträcka ut ordentligt mot när de klöser, hylla på hög höjd, samt en koja för de katter som gillar sånt. Men det kostar ju förstås…

spacesheep
3

Otroligt intressant att se hur ni tänker att ett kattliv ska vara! Inspirerande och fullt av bra tips. Jag måste säga att #1 verkligen sätter ord på mina egna tankar. 

Min kisse har nu flyttat in i lägenheten och trivs otroligt bra. Vi valde att bo på bottenplan av den simpla anledningen att hon skulle kunna gå ut lättare då. Fast vår kisse, uppväxt på landet ratar att vara utekatt helt. Istället följer hon med på små koppelpromenader eller sitter på uteplatsen med oss under kortare stunder. Fungerar hur bra som helst! Hon beter sig som en liten hund och verkar knappast sakna kattsällskap. Hon är vår lilla bebis helt enkelt, och jag kunde inte vara nöjdare med situationen 😃

VästkustFia
1

Så roligt att höra att din katt trivs! Och att ni verkat hitta ett arrangemang som fungerar bra. Det är ju precis så att vissa katter trivs bäst som innekatter eller näst intill innekatter och då ska de få vara det.

Sen kan det ju också vara tvärtom, vissa katter - bland dem åtskilliga som jag känt/känner - trivs inte alls om de inte får vara ute på egen hand när de har lust. Jag vet att det kan vara lite som att svära i kyrkan bland kattfolk att tycka även detta är OK… Men det är nog så att ett perfekt kattliv kan se ut på ganska olika sätt beroende på kattens ras, individuella läggning, vad den är van vid från början, tidigare erfarenheter osv.

OberonsMatte
1

För mig är en lycklig katt en katt som får vara katt i första hand. De måste få möjlighet att använda sina sinnen, sina instinkter och sina fysiska förmågor, även om de såklart samtidigt bör få leva ett så bekvämt och tryggt liv som möjligt.

Det perfekta kattlivet är för mig en kastrerad, vaccinerad, id-märkt och ägarregistrerad katt vars ägare trivs hemma och som anpassat inomhusmiljön och möbleringen efter kattens behov och som är beredd att forma sitt liv efter kattägandet och göra de uppoffringar som det kan innebära.

För att få naturlig stimulans och utlopp för naturliga instinkter och sinnesförmågor anser jag att katten bör ha tillgång till någon form av utevistelse regelbundet i naturlig miljö.

Sajtvärd Katter iFokus

spacesheep
3

Jag blir faktiskt väldigt positivt överraskad av alla reaktioner här. Jag har ju som sagt är inte varit på det här forumet länge, men i "folkmun" har jag upplevt det som att de flesta sätter krav på att man som kattägare ska låta katten gå fritt utomhus. 

Min familj bor på landet och där är det fantastiskt att katterna vill gå ut på egen hand, det funkar ju. Men jag som bor i lägenhet fick faktiskt lite griniga kommentarer angående att skaffa katt. Vissa verkar anse det som djurplågeri att katten inte får springa löst ute, men i ett bostadsområde bland bilar och okastrerade, främmande katter vill jag inte riktigt ha en katt på fri fot. Det känns inte så säkert som jag skulle vilja. 

Summan av kardemumman: Jag tycker att det är otroligt upplyftande att se hur folk faktiskt förespråkar innekatter, och verkligen verkar anpassa sig efter katten som individ utan att inbilla sig att katter är vilddjur som måste fånga möss hela dagarna  😃