Katt ifrån djurskyddet
Jag har en katt som ägs av djurskyddet, haft honom i snart två år. Vad jag vet så kostar det 700kr att adoptera en hankatt ifrån de, liksom ifrån katthemmet. Dessa täcker ju då vaccination, kastrering och id märkning.
Min fråga är nu: Finns det inte en viss gräns som "tillfälliga hem" får ha katten? Jag skulle knappast kunna påstå att jag är ett tillfälligt hem då jag haft honom i snart två år där jag stått för foder, kattströ och andra tillbehör. När de lämnade honom så sa de att de kommer att höra av sig regelbundet samt besöka för att kolla till honom - de har inte hört av sig på 1 år och två månader, jag träffade de för en månad sedan och de hade totalt glömt bort både mig och katten. Jag fick visa både bilder och berätta en massa innan de insåg vem han var och då har jag varit och hjälpt till hos de i drygt 2 år, dessutom, ändå glömde de oss båda.
Till råga på allt så har jag, flertalet gånger, försökt få tag i den huvudansvariga för katten men denne har antingen tryckt av, inte svarat eller totalt glömt bort trots flertalet SMS och försök till samtal.
Bör det inte finnas en gräns där katten övergår till mig efter en viss tid? Jag hittar inte något om detta och har heller inte världens snabbaste internet så hjälp uppskattas.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Vill du ha katten får du den säkert. Att katter får stanna hos jourhemmet läser man ju ofta om tycker jag, men eftersom du erbjudit dig endast som jourhem kan de aldrig kräva att du ska ta över honom helt. Deras fasa är väl snarare att du inte ska kunna ha honom längre så att han måste flyttas till ett annat jourhem.
Sajtvärd Katter iFokus
Det är helt oförlåtligt ut kattens synpunkt att du inte har någon kontaktperson ifall det skulle vara något du skulle behöva ha hjälp med. Vem står för försäkring och veterinärkostnader?
Så ska en kattorganisation absolut inte bete sig. Verkar som att dem inte är så seriösa om dem inte hör av sig och dessutom trycker bort dig när du ringer. Får katten sin årliga vaccinering om dem inte tar kontakt med dig?
#1 Jag vill överta honom, min fråga är om jag kommer bli "tvungen" att betala trots att de knappt ägnat en smula intresse i hur han mår och jag har ändå tagit hand om honom i en längre tid.
#2 Katten är oförsäkrad och skulle jag behöva åka in med honom så får jag kontakta katthemmet för att de ska få information samt för att det är de som ska betala för hans vård. Jag hade en katt för ungefär 1½ år sedan som jag tog hand om, en extremt skygg kattunge hona. En av hennes kull bröder var aggressiv och jag kände igenom honom på plats, han hade en stor knöl under ryggraden som sköt upp den. Inte konstigt han var aggressiv när han hade så fruktansvärt ont!
Jag begärde att ta med honom samtidigt och ta honom till veterinär då jag bodde granne med djursjukhuset då, efter mycket om och men så fick jag ta med honom - de var med andra ord fullt medvetna om att ett samtal skulle komma dagen efter gällande veterinären.
Jag berättade att det var katthemmets katt och de bad mig ringa för att få det bekräftat, jag ringde - de tryckte bort.
Till slut ringde kliniken själv - då svarade de.
Detta är ännu ett exempel på hur de hanterar saker och ting.
#3 Katten har fått en spruta i samband med kastrering, det vill säga så är han ovaccinerad. Jag har inte fått vaccinationskort eller någonting på honom och de vägrar höra av sig gällande detta.
Ingen av de katter jag fått tagit hand om (4 st olika) har jag fått några som helst besked om vaccinationer eller något. Och går jag på eget bevåg och katthemmet får reda på det så blir de inte alls glada!
Min ambition är att få över katten på mig så att jag och min sambo får försäkra honom, ge full vaccinering och ha "fullmakt" på honom så vi kan åka in utan att behöva oroa sig över betalning och allt, vilket inte går nu när han inte är i vår ägo. Vi båda älskar honom och vi går jättebra ihop, har sett honom som våran nästan hela tiden. Han kom in i familjen på det viset efter att jag haft honom i 6 månader ungefär, då började jag se honom som min. Nu när jag blivit sambo så är han vår och sambon ser honom som sin.
Tur att vi inte behövt åka in med honom något, är riktigt osäkert på den fronten med detta katthem!
Om du måste betala för katten eller inte är ju svårt för oss att svara på eftersom vi inte vet hur djurskyddet som äger just din katt resonerar eller har för regler.
Personligen tycker jag att man borde bjuda ett jourhem på adoptionsavgiften efter så lång tid, men jag har sett åtminstone ett katthem (Djurhjälpen) där det står tydligt utskrivet angående jourhem att även dessa måste köpa katten ifall de vill behålla den.
Det enda du kan göra är väl att fråga Djurskyddet rakt ut hur de ser på den saken när det gäller din katt.
Sajtvärd Katter iFokus
Personligen så skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag hade begärt någon adoptionsavgift av dig. Sätt emot och säg att du lämnar tillbaka katten om de inte skriver över den på dig inom en vecka. Det är rent oförskämt att bete sig på detta sätt. Då hjälper man inga katter.

Jag vet inte hur andra katthem/omplaceringsorganisationer har det men den jag jobbar inom bjuder inte på någon adoptionsavgift även om det gått flera år. När man blir jourhem så går man medvetet med på villkoren, dvs stå för mat, strö osv, men att organisationen står för veterinärkostnader, mediciner och sånt. Vill man som jourhem behålla katten så får man adoptera den precis som om någon annan adopterat den, dvs betala adoptionskostnaden till djurägaren, alltså organisationen. Jag har träffat jourhem som ska adoptera sin jourkatt men blivit rent förbannade över att de behöver betala, och om de ska betala så ska minsann katthemmet betala jourhemmet för all mat och sand osv som jourhemmet stått för under tiden. Men det funkar inte så, jourhemmen har själva gått med på att stå för detta under tiden katten ägs av katthemmet. Man kan inte kräva ersättning för något man lovat att bekosta själv, eller kräva att få en katt som man frivilligt blivit jourhem åt. Å andra sidan så SKA katten vara kastrerad, vaccinerad och ID-märkt innan den säljs, och detta bekostas av katthemmet och därmed SKA köparen betala så att katthemmet inte går i förlust även på detta - hur ska organisationen annars överleva?
Om man hade som policy att djuret övergår i jourhemmets ägo efter en viss tid så skulle säkerligen många jourhem avskräcka eventuella intressenter som kommer på besök så att intressenten inte vill ha den katten. Den organisation jag jobbar inom har haft dessa problem även utan någon policy om att katten ska övergå i jourhemmets ägo efter en tid. Folk vill ändå behålla sina jourkatter utan att betala och håller sig själva utan så med en sån policy skulle problemen troligen bli oerhört stora, det skulle aldrig funka.
Om katten har bott hos dig så länge och du vill behålla katten så bör du betala för den, göra precis enligt reglerna. Men framför din kritik mycket noga. Det är INTE okej för djurskyddet att bete sig sådär. Du ska komma ihåg att det är DE som är djurägare och ska ta sitt ansvar. Jag har tyvärr inga idéer just nu om vad du kan göra annat än att adoptera katten och framföra mycket tydliga klagomål på ett sakligt sätt. De borde se hur illa det är att de har så dålig egenkontroll, detta skadar dem som förening på många sätt: De har dålig koll på sina katter och kan på så sätt "förlora" dem och på så sätt även adoptionsinkomst utan att de ens vet om det, katterna kan fara illa om man inte får kontakt med dem som djurägare när katten behöver till veterinär och jourhemmet själv inte kan (och heller inte ska) bekosta veterinärvården, och de tappar både jourhem och kattköpare pga sin dåliga kontroll som leder till dåligt rykte :(
# 7 Det är därför som jag anser att jourhemmt inte ska betala för katten då föreningen inte tagit sitt ansvar. Vad tror du att de ska göra av katten om hen lämnar tillbaka denne?
#5 Jag har försökt fått tag i de men får inget bra svar alls, jag har planerat att chansa med att gå till pensionatet där "kontaktpersonen" brukar kunna infinna sig och lägga fram allt på ett bra sätt personligen. Tycker det är skamligt att de inte minns varken mig eller katten trots att jag själv dessutom, har hjälpt till på katthemmet i 2 år och där har den här personen varit flertalet gånger och gjort rundorna tillsammans med mig. Men minns mig ändå inte.
#6 Håller med angående att de missköter sig. Är dessvärre på flera punkter som de inte sköter sitt jobb på, så att säga.
#7 Här klargjorde de ingenting när jag tog emot katterna, jag frågade efter villkor och om det finns något sorts avtal att skriva på men ingenting alls. De sa till och med att DE ska hjälpa till med mat och strö, jag fick ingen hjälp alls med detta medan min mor fick både sand, mat och lådor. Sedan blev jag dessutom mer eller mindre påtryckt att ta katterna, jag hade ju hjälpt till där i ett år och då skulle jag minsann kunna va jourhem också! Var deras argument.
Ingen av katterna är vaccinerade när de lämnar katthemmet/djurskyddet (har samma lokal och är samma folk) för att åka till jourhem, jag har inte fått några som helst direktioner på de katter jag tagit hand om gällande vaccination och då har jag även krävt att få veta när jag ska ta katten till veterinär för nästa spruta.
Katten jag adopterade ifrån katthemmet för 2 år sedan var helt ovaccinerad, han fick en spruta men inget mer, såg jag på hans kort när jag fick papperna på honom och då även vaccinationskortet. Inte heller min kompis katt var vaccinerad. Är flera som bara får en spruta och inget mer.
#9 Vad har du fått för svar? Har du sagt att du vill överta katten?
Sajtvärd Katter iFokus
# 9 Detta är precis så som det inte ska gå till! Fullständigt oacceptabelt. Du ska ha ett skrivet kontrakt att du är jourhem åt en katt vilken katt och den ska vara vaccinerad innan den lämnar kathemmet och är den över 6 månade så ska den också var kastrerad och id-märkt. Det är ett minimun för ett seriöst katthem.
Enligt hemsidan så kostar en katt numera 1.000 kr och den ska vara vaccinerad innan den lämnar katthemmet ifall det är en kattunge. Är den över 6 månader ska den också var id-märkt och kastrerad.
Finns katten med bland de katter som enligt hemsidan söker nya hem?
Sajtvärd Katter iFokus
Har du inte skrivit på nått avtal så skulle jag se katterna som dina. Hemmet vet ju inte ens vart de har tagit vägen! Jag skulle försäkra dem, höra vad veterinären säger om vaccinationen, chippa och kastrera och sen inte höra av mig till hemmet igen iom att de inte verkar sakna eller vilja ta ansvar för dem.
#10 De har sagt att vi tar det senare och sedan har jag inte återfått kontakt.
#11 Jo, jag trodde det jag med att man ska ha kontrakt men inget sådant alls är skrivet. Inte ens muntligt utan det är mer, här har du katten, vi kan komma med foder och sand ibland, vi besöker/ringer regelbundet för att kolla och tas den till veterinär så hänvisa till oss i reception.
Sedan är det tyst, i alla fall i mitt fall.
#12 & 13 Vilken sida kollar ni på då?
#14 Finns inget som helst avtal.
Har funderat på det men känner att det är fulspel, dock kör inte de så finare spel heller om man säger så.
Katten är kastrerad och öronmärkt, söker man på märkningen så är den inte reggad. Ingen ägare kommer upp.
Denna sidan var jag inne och tittade på
http://www.djurskyddet.se/jamtland/katthempensionat
Har du inga papper på att katten är deras så tycker jag att du kan försäkra den och regga den i ditt namn. I synnerhet som de inte kommer ihåg vare sig dig eller katten.
#16 Nej, ingen av katterna är den jag har. De har varken brytt sig om att kolla hur han mår eller efterfrågat någon bild på honom, går man däremot in på "katter som söker hem" och sedan in på "katter som fått nya hem" och skrollar ner till en som heter Sissel (vit med silvertigrering) så är hon en av de jag hade hand om tidigare.
Men han finns, som sagt, inte med.
Då exister han med andra ord inte för dem. Gör som jag säger. Regga honom på dig och försäkra honom.

Jag håller med, han är alltså inte inskriven hos dem och de kan då knappast kallas hans ägare. Då måste katten vara din, eftersom du som matar katten lagligt kan se dig som ägare, om inget annat överrenskommits, och det har det ju inte.
Jag tycker att det här verkar så otroligt märkligt så jag måste fråga igen: Har du uttryckligen sagt att du vill överta katten i din ägo? Hur länge sedan var det?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tycker också som flertalet. Eftersom dom inte ens kommer ihåg honom eller dig så är katten din.

Det som avgör ska ju inte vara hurvida de minns dig eller inte. Fråga personalen på vilket katthem som helst - man kan inte minnas alla katter och jourhem. Framförallt inte om föreningen har flera hundra katter åt gången. Och att människan inte minns dig kan vara ett "fel" h*n "lider" av, vissa saknar förmågan att känna igen ansikten och namn, inget man kan rå för. Även om det är ovanligt.
Det som avgör mitt svar är helt klart att katten inte ens verkar vara inskriven i föreningen, den finns inte ens med bland katterna som söker hem. DET är avgörande tycker jag, tillsammans med att de är till synes omöjliga att få kontakt med.

Det som avgör ska ju inte vara hurvida de minns dig eller inte. Fråga personalen på vilket katthem som helst - man kan inte minnas alla katter och jourhem. Framförallt inte om föreningen har flera hundra katter åt gången. Och att människan inte minns dig kan vara ett "fel" h*n "lider" av, vissa saknar förmågan att känna igen ansikten och namn, inget man kan rå för. Även om det är ovanligt.
Det som avgör mitt svar är helt klart att katten inte ens verkar vara inskriven i föreningen, den finns inte ens med bland katterna som söker hem. DET är avgörande tycker jag, tillsammans med att de är till synes omöjliga att få kontakt med.
#19 Grejen är att inte ens hälften av alla katter är inskriven, de tar inte bilder på de eller skriver om de utan de kommer upp eftersom. Dock har de, som sagt, inte ens bett om bilder eller information om honom.
#20 Sist jag träffade henne, då jag fick berätta om historian 2-3 gånger, visa bilder och förklara mig vem jag var. Så sa jag att jag vill ta över honom, vi ser han som vår och vi vill att han ska bli vår även på papper. Hon sa att det var ju roligt, men sedan gick hon iväg och det kom aldrig upp igen trots nya försök från min sida.
#22 Hon lider inte av något sådant, hon vet mycket väl vem jag och min mor är då hon kan heja på mig/oss om man ses eller något av en slump. Men när det kommer till katten så "minns" hon inget.
När hon pratar i telefon med mamma så kan hon prata om mig, utan några som helt minnesluckor. Man får ge lite hjälp om vilken specifik katt det gäller, då det är självklart att man glömmer och blandar ihop så många hem. Men inget mer. Det är just när jag tar upp detta om honom som jag inte är ihågkommen något.
#24 Ok, eftersom du har berättat att du vill ta överta katten och hon tyckte att det "var roligt" utan att följa upp det ytterligare, skulle jag se affären som avklarad. Katten är din.
Skicka ett mail och tala om att du härmed anser dig vara kattens ägare och att du därför kommer att vaccinera och försäkra honom i ditt namn.
Sajtvärd Katter iFokus
Instämmer i vad # 25 säger.
#25 Håller med. Låter vettigt…
TS Djurskyddet däremot skulle och kunde ha skött detta på ett långt bättre sätt, då det är skött under all kritik…

Det låter fruktansvärt märkligt, hur de hanterar detta :S Jättekonstigt och under all kritik!! :S
Tack för era svar, har varit till god hjälp!
Trist dock att detta har sköts på ett så dåligt vis när det kommer till djurskyddet, men alla är heller inte fläckfria även om man kan önska det gällande sådana här organisationer.
Återigen, tack!