Skygg kattunge
Vi har precis fått hem vår lilla Yoda, vi har en kattunge sen innan som är lite äldre, ungefär en månad.
Den äldre katten fräser åt den lille och han vågar inte komma fram, han sitter under sängen eller byrån och har inte varit på lådan eller ätit alls.
jag är rädd att han kommer sitta så hela tiden och han måste ju gå på lådan?
Fick också hem en liten kattunge för några veckor sen. Han gömde sig tre dagar under en soffa och klämde sig under ett hål som var mindre än 10 cm och bajsade inte på en dag och en natt! Han låg där och pep tills han kom fram. Han fräste och rev också mot hunden. Men efter ett tag kom han fram, började nosa och efter en vecka var han kompis med hunden! De brukar gömma sig nånstans första dagen ett tag, sen smyger de fram. Söt katt och lycka till!

Sätt mat och toalåda bredvid soffan där han gömmer sig.
Stolt ägare till tre La permer
Han fräser åt oss också och är jätterädd, den äldre katten fräser åt den lille och den lille fräser åt oss, funderar på om jag ska låta den lilla vara i köket med en egen liten låda och matskål så den få vara ifred?
Det kan vara lite mycket för en nyinflyttad kattunge att ha en främmande katt som fräser och morrar åt den, så håll dem gärna i olika rum tills den lille känner sig lite säkrare i den nya miljön.
Sajtvärd Katter iFokus

Låt det ta tid. Mat och låda alldeles i närheten, gärna med skydd för och lakan över, om du inte kan ha lådan under sängen. Det brukar kunna dröja nån dag innan dent äter och går på dass. Katterna känner inte varandra och det är helt naturligt med fräs och så innan de accepterat varandra. Låt det ta sin tid!
har gjort iordning ett litet bo i köket, en liten koja med filt, matskål och låda utanför, har avgränsat med ett litet staket i dörröppningen (finns ingen dörr). Får se hur det går! ska jag ta bort "staketet" under natten? tänkte om han kanske vågar sig ut och upptäcka lite

Vad bra! Nej låt staketet vara där, eller ännu hellre, sätt för nåt så att det blir som ett stängt rum. typ häng ett skynke över och sätt fast det högre upp också. Litet utrymme är lättare att vänja sig vid om man är liten, nyinflyttad och rädd. Låt det vara i över natten och först imorgon tar du bort skynket och låter staketet vara på. Bättre att plutten får vänja sig vid litet i några dagar så att det inte blir så mycket nytt på en gång. Upptäcktsfärd kan lillen gå på om ett par dagar.
jag kör på det
borde vi hålla oss borta från köket under tiden eller ska vi spendera tid där så han vänjer sig vid oss?