Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1043 ggr
northmaster
0

Min katt har lös avföring

Jag har haft min katt nu sedan den 11 juli i år. En katthona. Jag använder wiskas portions påsar och varvar med friskies torrfoder för indoor cats. Det har aldrig varit något problem hittils, men nu senaste två dagarna så har hon varit lös i magen. Vad kan detta bero på? Tacksam för hjälp!

OberonsMatte
1

Det kan bero på en tillfällig obalans i tarmfloran eller att hon helt enkelt fått i sig något olämpligt. Är hon innekatt eller utekatt? Hur pass löst är det och hur mycket bajsar hon? Ibland kan diarré även bero på förstoppning och då är det bara det lösa som kommer förbi och ut. Förstoppning kan bero på t.ex. hårbollar.

Verkar hon precis som vanligt i övrigt när det gäller pigghet och aptit skulle jag avvakta och se till att hon inte äter annat än det hon brukar tåla.

Sajtvärd Katter iFokus

northmaster
0

Hon är en innekatt :) I övrigt så är hon lika knäpp och galen som vanligt :p

OberonsMatte
0

#2 Ja, då tror jag inte att det är så allvarligt. Under alla år jag har haft katter har det hänt då och då att någon katt blivit lös i magen ibland, men det har (hittills) alltid gått över av sig själv på några dagar.

Sajtvärd Katter iFokus

northmaster
0

Finns det nåt jag kan göra för att hjälpa till på traven? låta bli blötfoder nån dag eller nåt sånt?

[Mustangcab]
0

Diarsanyl skulle jag rekommendera.