Behöver hjälp ang mat mätande m.m
Det finns nog många sånna här inlägg men försöker ändå.
Jag har haft mina två katter sen jag flyttade hemifrån när jag var sexton och det var förra året. (fyllde 17 förra året efter att jag flyttat)
och har alltid haft lite svårt att veta hur mycket mat man ska ge. Har torrfoder och då ger jag en vanlig skopa om dagen (Sånna skopor man får på Djurmagazinet) och sen får dom blötmat på helgen. Om blötmaten är över 100g får dom bara en burk som jag delar mellan fre-lör men om maten är under 100g vilket oftast isåfall är påsar då ger jag en påse fre och en påse lör. Men hur ofta ska man ge dom? Min ena katt Geisha är normal viktig, min andra katt Naomi är spinkig dock för att hon fick en kull i Maj men vill gärna ha massa tips om mat, hur mycket dom ska ha, vilken mat, hur ofta m.m
Första bilden är Naomi innan kullen.
/ Michelle
brukar oftast stå hur mycket mat man ska ge på förpackningarna. Då i gram eller milliliter, och det baseras på kattens vikt/ålder har jag för mig. Min misse har obegränsat torrfoder framme dygnet runt och får 1 påse blötmat om dagen som hon själv "portionerar".
Ja det brukar det men ibland tycker jag det står så konstigt.. Typ att dom ska ha fyra blötmats burkar om dagen och det verkar lite mycket. Har funderat på att börja ge dom blötmat varje dag eller varannan dag. Torrfodret ger jag bara en skopa på morgonen och dom brukar äta upp det så att skålen är tom någongång under senare delen av natten tror jag.
/ Michelle
om dom bara skulle haft blödmat så ska det nog vara fyra burkar/påsar om dagen, men nu har dom ju bägge. Jag skulle satsa på obegränsat torrfoder ( om nu katterna inte är matvrak) och sen 1 påse blötmat om dagen. :)
sen så är ju inte alla burkar/påsar blötmat lika stora, jag har vissa med ex 60 gram och vissa med 100gram i sig.
Ja det låter nog bra. Nej dom är inga matvrak men dom springer definitivt till matskålen varje morgon när det är matdags haha. :)
/ Michelle
i och med att jag bara fyller på torrfoder när det är tomt så tycker missen inte det är lika kul. Men med blötmaten räcker det med att jag ropar "maaaaat" från köket så kommer hon som en torped flygandes, haha.
Ja så är det när jag går till hyllan där blötmaten står eller så fort jag tar upp deras vitamin burk eller godisburk och skakar lite så kommer dom flygandes direkt! :)
/ Michelle
Fyra burkar kattmat om dagen är alldeles för mycket även om man bara skulle ge blötmat. Det som står på förpackningarna är oftast för mycket. Om en burk innehåller 60 gram kan man köra på fyra.
En innekatt rör sig inta så mycket vilket gör att dem inte gör av med lika mycket energi. Så man bör utgå från katten i fråga.
Normalt ska det räcka med 200-250 gram mjukmat per dag. Sen får man öka om katten är smal, väldigt aktiv och minska om katten är en soffpotatis som sällan rör sig. Man bör kunna känna revbenen lätt när man drar längst sidorna på katten. Jättebra om man kan dela upp matgiven i alla fall på tre gånger per dag.
Det finns uträkningar på hur mycket mat en katt bör äta utifrån näringinnehållet i fodret man ger.
Läste att du ger Mjau torrfoder i en annan tråd vilket jag skulle byta om jag vore du. Det finns bättre mat i matvarubutiken om du nu bara vill ge torrt. Det som ligger närmst vad katten bör äta är blötfoder näst efter Barf.
Bra att läsa är grunderna i kattens näringslära då blir det mer begripligt varför just blötfoder är så mycket bättre än torrfoder http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf Men äter inte katten blötfoder får man ju ge det den äter. Sen se till att den finner vatten oemotståndligt så den dricker ordentligt istället.
Jag brukade ge BRIT Chicken från Djurmagazinet och planerear att gå tillbaka till det. :)
/ Michelle
Det innehåller spannmål (ris, majs) vilket en katt inte kan tillgodogöra sig. Se om du kan hitta något spannmålsfritt som du kan tänka dig att ge istället. Bäst är ju blötfoder som jag skrev innan.
Va är det?? Det trodde jag inte att det vari Brit maten :o
/ Michelle
http://kolsyra.devote.se/
# 11 Tyvärr så är det det. Men det kanske kan vara något på väg utan om jag inte missminner mig? Nån annan som vet?
Vad bra! Det var en tjej på djurmagazinet som sa att dom inte säljer spannmål kattmat där så jag kollade inte ens på baksidan av förpackningen! Då vet jag det nu iallafall, tack! :)
/ Michelle
Tyvärr så kan vissa människor inte något om foder. Så det är alltid bra att kolla själv 😉
jag tycker du skall ha torrfoder framme hela tiden och sen ge dom blötmat antingen varje morgon och kväll.
Min pappas förra flickvän brukade också jämt ge Mjau kycklingfest och hennes katt spydde upp hela matbitar hela tiden, tror ni det beror på fodret? Annars var den katten frisk.
Okej, ja jag ger dom ju en skopa om dagen och det räcker hela dagen och tar slut någongång under natten för på morgonen är skålen tom. Borde jag ge mer då eller?
Vilket är ert absoluta favorit torrfoder och blötmat för era katter då? och hur stora påsar/säckar köper ni? alltså vad är det i kg och vad kostar dom då ungefär? :)
/ Michelle
Det kan dels bero på foder, överkänslighet och kanske att katten var glupsk? Mjau torrfoder är ju inte bra.
Tycker du ska ge blötfoder som bas och torrisar som godis. Mängd mat du kan ge i blöt om katten väger 4 kg är runt 240-250, mindre om dem inte är aktiva och mer om dem är aktiva.
#16 Varför tycker du att det ska stå torrfoder framme?
18# jag har de med mina katter och det funkar jätte bra hemma hos mig iallafall. Men alla gör ju olika. Mina hittekatter har dom alla varit väldigt undernärda och kastat sig över maten och hetsätit men nu när dom har torrfoder framme hela tiden känner jag inte av samma stress!
#19 Jättebra att det fungerar hos dig. Har man katter som kan reglera sitt matintag fungerar det men det är inte alla som kan göra det. Och då slutar det i överviktiga katter som dessutom på grund av övervikt kan drabbas av både diabetes och urinvägsproblematik. Så att säga att någon ska ha torrfoder framme är kanske inte det bästa utan man måste utgå ifrån katten personen har.
20#ok
#18 Tack för tipset! Hur gör ni med riktigt godis och sånt? Jag har en liten burk hemma som jag hällt i Dreamies godis och sen ett annat godis som är bättre för tänderna. Vet inte om det stämmer men iallafall så läste jag på flashback för längesen om det och killen där sa att han gav två godisar i veckan på helgerna. Hur gör ni om ni har kattgodis?
/ Michelle
Jag använder torrfoder (fullgott) som godis. Hur mycket godis du ger är ju upp till dig. Bra att tänka på är att då ta bort en del av maten du ger dagligen. För godis innehåller ju också energi. Många tänker inte på det och undrar varför katterna blir tjocka 😉
Jag brukar ge två torrisar när jag kommer utifrån. Sen brukar jag aktivera mina genom att kasta torrfoder över golvet. Dem älskar sitt godis vilket gör det lätt att få dem att röra på sig utan att dem är medvetna om vad dem utsätt för 😎
Ja jag ger dom ju vitaminer och det älskar dom precis som om det vore godis, fast bara en varsin om dagen. När jag skakar godisburken så kommer båda katterna flygandes :)
en grej som jag kom och tänka på idag jag vet inte om ni märkt det men ibland när mina katter sitter helt normalt och kikar eller tvättar sig så kollar jag på dom ibland och då har dom öppnat munnen, dom sitter bara och gapar, det ser jätteroligt ut men undrar varför? sitter helt normalt och gapar några sekunder sen stänger dom munnen och gör det dom brukar.
En till gullig grej är när dom tvättar sig och blir avbrutna så kan tungan fastna utanför munnen så dom sitter och lipar, haha.
/ Michelle