Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3328 ggr
[Elinors]
0

Tips på sele till katt!

Hej, ska köpa en nya sele till min katt. Vi har tidigare haft en "vanlig" smal modell, ungefär som denna: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattselar/251083

Men skulle vilja köpa en lite bekvämare och säkrare sele, tänkte något i denna stilen: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattselar/251082 (fast det ser lite klumpig ut?)

Erfarenheter av olika slags selar mottages tacksamt! Både dina och din katts upplevelser av dem :)

Funderar även på en bra bur/väska att bära katten i, någon som har bra förslag. Vi har ju en "vanlig" transportbur, men den är ganska otymplig, hade gärna haft någon som kunde sitta på ryggen eller liknande.

Min katt väger ca 5kg och är en bengal (alltså en lång medelstor katt).

Sååå, tips? :)

[Elinors]
0

Just det, glömde fråga om hur katten bör sitta i bilen, då vi snart ska köpa bil och jag vill kunna ta med min kisse på utflykter. Hur bra är kattsäkerthetsbälten som denna: 
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattselar/251086 

någon som vet?

Är det säkrare att ha katten i buren? Min katt är ju ganska nyfiken, och trotts att hon går in i buren frivilligt kan jag inte påstå att hon gillar att vara fast i den. ;)

jollycox
2

Köp en sele som har ett band mellan frambenen. Såna som du länkar till har inte det och drar katten i kopplet så trycker det mot halsen, det blir i princip som att bara ha halsband, finns det ett band mellan frambenen så blir trycket mot bröstet istället vilket är mycket bättre. Jag har puppiasele till min ena, dom sitter rätt tight bakom frambenen men han störs inte av det. Min andra störs av det så han har jag sytt en egen sele till. Skulle jag köpa en sele till honom skulle det bli en sånhär som är ställbar runt hals, mage och remmen mellan frambenen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mullemu
1

Jag har en Puppia-sele till min katt. Tycker den är lite bättre för den fördelar trycket över en lite större yta än många andra selar.

http://www.pupstore.se/se/art/puppia-ritefit-harness.php

[Elinors]
0

#2 Tack för svar :) Den vi har nu är ungefär en sådan som du skickade och har band mellan frambenen, men tror att banden är för korta, för det ser lite tajt och obekvämt ut när hon har den på sig. Hon är ju ganska lång (alltså inte långa ben, utan en lång kropp).

Kolla precis in puppia! Funderar på om det kanske blir en sådan. Det enda jag är osäker på är storleken, men ska försöka mäta den jag har nu och välja därefter :)

Mullemu
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en XS till min katt på 4kg men han är ju ganska liten och kompakt.
Tänkte att jag skulle visa en bild på hur den ser ut på men det är så mcket fluff på katten så den syns knappt. 😃

jollycox
2

#4 Det finns puppiaselar som är justerbara i halsöppningen, jag rekommenderar en sån om man inte kan åka till affär och prova sån vanlig ojusterbar. Det finns med spännen eller kardborre.
Jag har med kardborre(storlek S till huskatt på 6kg) för jag tyckte det såg lite klumpigt ut med spännena men det är en på forumet som har sån med spännen, tror hon hade två bengaler dessutom. Om du söker på puppia sele här på forumet så hittar du nog någon tråd som hon har skrivit i så kan du ju fråga henne vilken storlek hon har. :)

Edit: selarna med spänne eller kardborre finns i andra färger/mönster också än dom jag länkade. :)

[Elinors]
0

#5 Åh, ja det var fluffigt :)

#6 Ska försöka söka upp denne någon och höra med henne :)

Hur göt ni när ni transporterar katten till ställena ni vill gå ut på? Går ni bara i närheten av huset/lägenheten eller går ni promenader med katten så som en gör med en hund? Eller tar ni bil/transportväska? :)

Mullemu
2

Vi är oftast ute i grannskapet och där finns några små skogsdungar och en liten park. Ibland får han följa med även till andra platser. I somras var vi tex i kompisens stuga och de har egen badplats vilket var poppis…speciellt båthuset.

Om vi bara ska ut hemma så tar jag på selen och går ut. Åker vi bort så är det sele på och sedan in i transportburen.

Vi går ut varje dag. Oftast blir det runt en timme på vardagar. På helgerna helst två gånger per dag.

ElinaPersson
0

Det var jag som hade Puppiaselarna med spännen och är GRYMT nöjd… I början kan de uppfattas lite klumpiga och stela men nu sitter dom som kläder på oss människor, dvs toppen 😃 Mina bengaler varierar ganska mycket i kroppsformen, ena är lång och muskulös medans den andra fortfarande ser ut ganska mkt som en ungkatt med kort kropp och smalare i kroppsbyggnaden.. Trots detta så är jag tvungen att ha storlek S på båda (testade M på min "största" hane först men på tok för stort)… 

Använder dessutom mina selar flitigt och de går gärna i buskar osv, knappt något slitage i huvudtaget på selarna 👍

#6 Jag övervägde kardborre men eftersom mina herrar ÄLSKAR att springa ibland och 8/10 gånger hamnar steget före så vill jag ej riskera att de kommer ur selen, förvisso tror jag inte dom skulle springa bort då dom lyssnar på kommandon utomhus, men man vill ju aldrig riskera något 😉

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
0

#7 Mina bengaler är som hundar utomhus, jag och min mamma har lätt kunnat gå 40min-1 timmes promenader och dom skuttar glatt bredvid 😃 Mamma är grymt fascinerad över att dom är såpass coola ute och följer efter en hack i häl.. Men ja, ska jag längre och kanske inte har tiden för att låta dom utforska om de så skulle vilja så tar jag dom i transportburen 😉

[Elinors]
0

#10 Ja, att gå men henne som en hund hade vart jätteroligt! Vi har mest gått i närheten, och hon är ju duktig på att gå dit jag vill, men helst i sin egen takt om du förstår vad jag menar ;)

Undrar också lite över puppias soft-modell? Någon av er som testat? Upptäckte att den var ganska mycket billigare (från zooplus kostade den 169kr), men vill ju bli snål och köpa något sämre, men lite ekonomisk måste en ju vara :)

Länk till vilken modell jag menar: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattselar/334025

ElinaPersson
0

#11 Enda skillnaden jag kan se på den där selen och den jag har är ju att man inte kan bestämma storleken själv vid halsen… Däremot är det "bara" 2cm du går miste om enligt detta…

Ritefit: 25~28cm
Soft sele: 26 cm

Kan ju erkänna att jag själv inte behövt göra mina större i halsen MEN jag har möjlighet att justera med både kardborre + spänne…

Hade du dessutom 35cm i kropp så har katten mer att växa i när det gäller soft selen: 32 - 48 cm istället för ritefits: 30~43cm

Så jag tycker du ska chansa, du har väl ändå öppet köp på zooplus om du bara testar storleken hemma? 😉

[Elinors]
0

#12 Ja det stämmer ju faktiskt. Växer hoppas jag dock inte att hon gör fortfarande, det skulle vara muskler då isf, haha :) Och som du sa i den förra tråden är det ju inte lika viktigt att den sitter tajt runt halsen, och Theia har ju inte (hitintills) försökt krångla sig ur sin nuvarande sele, så bara jag vänjer henne vid den nya borde det inte vara några problem :)

Ska kolla upp om de har öppet köp, om så är fallet blir det nog en sådan :) 

Hur gör du när du har katterna i bilen? Någon erfarenhet eller kunskap om bilbälte till katt? Känns som att Theia hade trivts bäst med det, men är det säkert?

jollycox
1

Jag skulle inte ta en som inte är ojusterbar i halsen, jag vill iallafall att selen ska sitta bra.

ElinaPersson
0

#13 Jag skulle aldrig ha mina katter i ett vanligt bilbälte då de skyddas så mycket bättre i en transportbur… Ett förslag, om du är cykelmänniska.. Köp en sån där barnvagn som man fäster som en husvagn på bil.. Det är oftast nät/plastfönster på dessa och inuti kan du fästa ett kort koppel med sele som håller fast katten.. 

Jag ska investera i en sån till nästa sommar då jag för stunden inte äger någon bil och det bara är 7km till mina föräldrar och katterna ÄLSKAR att vara ute, då ser jag det som en underbar möjlighet för dom att dels hänga med men också aktiveras med alla nya intryck som cykelturen innebär 😃

[Elinors]
0

#15 Nej jag tänkte absolut inte ha dem i ett vanligt bälte! I det hade dem nog inte stannat så länge, haha. Det är ett sånt här jag menar: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattselar/251086 

Folk med hund brukar använda sig utav det :)

Jag har faktiskt tittat på sådana, även tittat på cykelkorgar med nät/galler. Hittade även en barnvagn, fast för katter! Haha, min pojkvän var dock inte alls pepp på den idén, han tycker nog att jag är lite för crazy när det gäller katter ;) 

Men eftersom jag nyligen fått körkort och vintern är på väg (=alldeles för kallt och halt för att cykla) hade det vart så praktiskt med ett sånt där "kattbälte", men vill ju såklart inte köpa den om det är osäkert för katten!

#14 Ska till djuraffären idag och se om de har båda selarna så jag kan jämför dem :)

ElinaPersson
0

#16 Jag förstod vilket typ av bälte du mena, var lite otydlig bara 😃 Men du kan ju tänka dig själv vad som händer vid en bilkrasch… Ett vanligt koppel som är fäst i de där spännet, enorm kraft och katten kastas omkring…. Jag skulle föredra transportbur alla dagar i veckan som är fast i vanliga bilbältet 😉

Nu vet jag att dessa är skitdyra, det finns säkert kopior och andra lösningar.. Men just denna transportbur är gjord för 2 katter i bil:

http://sturdiproducts.com/products/car-go-double-pop-up-shelter

Om du kollar på baksidan av transportburen, se bild här: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0123/2902/products/cargo_purp_back_1024x1024.jpg?1549

Så är det gjort för att fästa bilbältet i 😛

[Elinors]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 jo det är sant, tänkte bara att de lär ju åka omkring i en bur med vid en krock, men antagligen inte lika mycket som i ett säkerhetsbälte. Har sett att det finns burar som en kan fästa säkerhetsbältet i som även har öppet tak och ett kort koppel som en kan fästa i katten, kanske blir en sådan :) Var på djuraffären i förrgår och köpte en sele, då hade de inte puppia längre utan hade bytt ut deras selar mot ett annat märke, Evita tror jag det hette. Köpte en sådan för att prova hemma, och kan bara säga att både katt och människa är jätte nöjda! Theia gick helt naturligt i den från början trotts att jag trodde hon skulle tycka den var klumpig! Hon försökte inte krångla sig ur den, den satt som du beskrev puppia, som kläder :) Blev kattpromenad i skogen igår med henne och kompisens katt :) Bild på min vackra nöjda tjej:

jollycox
1

En plastbur(typ atlas), tygbur eller stålbur håller inte vid krock. Ska man ha något säkert som håller vid eventuell krock så ska man ha en krocktestad hundbur, tex mim variocage eller artfex. Eller en krocktestad sele, finns allsafe bilsele till hund men den blir för stor till en katt om katten inte är väldigt stor(vi har en i minsta storleken).

[Elinors]
0

#19 Hmm, får väll kolla strl på dem där hundradelarna då kanske. Va jobbigt att det ska vara så svårt att hitta ngt säkert sätt för att ta med sig katten :/ Har ju inte planerat att krocka men eftersom jag precis fått körkort vet jag ju att risken tom är större än för van förare :(