Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7033 ggr
MichelleLindh
5

Katt pellets/sand?

Jag undrar vilket ni tycker är bäst? Kattsand eller pellets? Jag köpte en 55 kg säck med pellets som används för katter och smådjur stod det på. Jag tycker att den har fungerat jättebra och det luktar inget bajs alls! Det doftar svagt av typ.. hö av pelletsen. Personligen tycker jag att jag aldrig testat något bättre. Kattsander jag testat förut doftar alltid precis när katterna gått på lådan och nu doftar det inte ens då.

/ Michelle 

Sarah-S
3

Jag har haft träpellets de senaste 7-8 åren eller nåt
Kommer aldrig mer ha kattsand

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

MichelleLindh
2

Okej. 🙂 Jag har aldrig tänkt på det tidigare men när jag nu använt pellets ett tag så älskar jag det. Vet inte om alla pellets är doftfria som mitt är.. alltså att det inte doftar någonting från kattlådan. När jag använde sand så stank det fast jag böt sand varje dag.

/ Michelle 

[Elinors]
3

Hmm, detta låter ju spännande! Har funderat ett tag på att byta sand (har kristaller), men vill inte ha massa börs utanför lådan och äcklig lukt dom jag hade med vanlig Kattsand. Vad kostar dessa pellets? Och vart hittar jag dem? :)

Amoz
0

Har Kattsand som inte luktar så länge lådan sköts och katterna inte är dåliga i magen. Sanden håller dessutom väldigt länge vilket gör att det bara är att plocka ut klumpar och avföring utan att behöva tömma och skura lådan speciellt ofta. 

Pellets däremot har jag bara haft till kattungar och tycker det luktar rätt mycket av det, skulle inte ha det till mina vuxna katter.

MichelleLindh
2

Jag köpte pelletsen på granngården för precis över en hundring, kanske 150 kr? då fick man 55kg!! Och dom doftar bara lite hö när man böjer sig ner och tömmer kattlådan men ingenting som kommer ut i rummet och om nått kommer utanför lådan så är det bara någon enstaka pellets som är lätt att ta upp med lite papper eller sopa upp. 🙂

/ Michelle 

[Elinors]
0

Suger pellets upp kisset eller är det klumpbildande?

MichelleLindh
1

#4 kanske beror på vilket märke? För jag lovar att det från granngården har ingen som helst doft. Smådjurspellets tror jag det heter och dom är medelstora. Jag höll alltid lådan redan med kattsanden men precis efter dom gått på lådan så stank det alltid i badrummet och pelletsen blir mörka där dom kissat och bajset blir stenhårt och är lätt att få upp.

/ Michelle 

MichelleLindh
1

#6 Det suger upp för pelletsen blir mörka och lite mjukare än dom andra. Dom blir inte kletiga utan ''behåller formen'' fortfarande. Lätta att bara skopa upp.  :)

/ Michelle 

MichelleLindh
0

Mitt märke av Pellets heter: Majsan Remiss

/ Michelle 

Sarah-S
1

#4 Har du haft papperspellets? Typ ToaLätt så förstår jag att du tycker att det luktar

#6 Man har en tvådelad låda där den övre lådan har galler i botten, när katten kissar på TRÄpelletsen blir det till sågspån som ramlar igenom gallret och lägger sig i den undre lådan
Lagret med pellets på gallret är luktspärr och det i den övre lådan är hela tiden torr och ren pellets

Sarah-S
1

Inser att jag och #8+9 pratar om helt olika pellets
Jag skulle aldrig använda papperspellets, det tycker jag luktar och är svårt att göra rent i lådan

Använder det dock på utställning för det är lätt att bära, blilligt och slängs när utställningen är slut

[Elinors]
0

#10 Ahaa, så jag måste ha en speciell låda då? Vilken? :)

#8 Och när jag inte har en speciell låda blir det som du beskriver? Att pelletsen blir mörka och går att skopa upp? Det behövs alltså rensas lika ofta som med vanlig sand? :)

Amoz
0

Ja, det är papperspellets, toa-lätt jag använder till kattungarna. Både jag och katterna är nöjda med den sand vi har nu, det är väldigt sällan det ens luktar precis efter de varit på lådan.

Sarah-S
3

#12 Jag använder träpellets, #8 använder papperspellets
Det har helt olika funktioner

Här finns en beskrivning om hur träpellets och peeweelåda fungerar
http://peewee.se/gallery3_6.html

[Elinors]
1

#14 Tack för länken. Det verkar ju jättebra, ska kolla upp lite mer med lådpriser och sånt :)

Sarah-S
0

Billigaste lådan hittar du på husse.se
http://www.husse.se/kattfoder-och-produkter/hygienprodukter-fr-katt/?produkt=148

Och pellets köper du vanlig bränslepellets/eldningspellets på tex Bauhaus. 16kg brukar kosta runt 55kr och räcker 3-4 mån till en katt

[Elinors]
0

#14 Vilken av lådorna har du och hur uppfattar du att den fungerar? Storleksmässigt, "skvätt"-mässigt osv?

Sarah-S
1

Jag har den jag länkade till, det följer ibland med någon pellets ut när katten går ur lådan men jag har ett sopset med skyffel så jag bara slänger tillbaka pelletsen, den är ju ren och oanvänd

grandma
0

Jag har köpt värme(trä)pellets på granngården. 16 kg för 45kr . Det finns även stallpellets som de skickade till mig på prov och den klumpar sig tydligen. Har dock inte testat den ännu av olika anledningar. Det jobbiga med sand för migär att den är överallt speciellt om man har en katt som försöker gräva sig igenom lådan för det är så förb… kul att skvätta sand😉.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

OberonsMatte
8

Det man ska ha klart för sig är att det inte är kattägaren som ska använda och tycka om underlaget i kattlådan, utan katten.

Sajtvärd Katter iFokus

[Elinors]
1

#20 Ja det är väl klart :) Men det finns väl inget som säger att det gör ngt om människan också trivs med det? :)

OberonsMatte
2

#21 Nej, om båda trivs är det jättebra, men kattens trivsel måste komma i första hand eftersom det gäller kattens toalett.

Sajtvärd Katter iFokus

grandma
1

#20 Om katterna inte gillar det så går de utanför lådan precis som de gör med en skitig sandlåda. 

#21 Du har fattat det här.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

OberonsMatte
2

#23 Ja, precis. Blir obehaget för stort kissar eller bajsar katten på andra ställen, och risken för att detta sker förr eller senare ökar betydligt när man har pellets i lådan.

Sajtvärd Katter iFokus

Sarah-S
2

#24 efter att ha haft träpellets sen det kom på svenska marknaden så kan jag verkligen inte hålla med dig Mina katter har gått på pellets hela deras liv. Den äldsta 8 år nu och dessutom 15 kullar kattungar där flertalet köpare fortsatt med pellets är min erfarenhet helt annorlunda mot din

annieolin
0

Hade pellets i början med min katt, fick dock börja med finkornig klumbildande sand när sessan började bajsa utanför lådan! Det har aldrig hänt igen efter bytet! Vissa katter gillar det å andra inte! Man kan jämföra finkornig sand och pellets med grusgång och sandstrand! Grusgång = inte så skönt att gå på ;)

OberonsMatte
0

#25 Jag har aldrig haft en endaste pellets i min ägo, men eftersom jag intresserat mig mycket för problembeteenden hos katter och vad som orsakar dem, är min uppfattning om pellets är inte positiv och inget jag skulle rekommendera till någon utan en varning.

Sajtvärd Katter iFokus

jollycox
2

Jag har en låda med sand och en peeweelåda, dvs träpellets (samma som #1). Luktar inget ur någon av dom. Har en av varje så att dom själva får välja vilken dom vill gå på. Gillar peewee för det skräpar inte och är så billigt.

Majsan remiss är likadant som toa-lätt. Dom som har smådjur och har testat majsan remiss tycker att skillnaden är att det är lite vassare bitar än toa-lätt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sarah-S
1

Sen är det ju skillnad på pellets och pellets Mina katter uppskattar inte de stora på 8mm men däremot 6mm och helst 4mm är inga som helst problem och de gräver gladeligen i det Mina importer har aldrig klagat utan går på pellets efter endast några dagar

thorntagg
6

Jag brukar inte komma med några trådinlägg och ge mig in i diskussionerna men skulle bara vilja tala om hur jag tänker om detta!

Visst är det så att både katter och människor ska trivas hemma, och att man inte alltid kan gå efter någon "regelbok" beträffande toaletternas antal och så vidare, utan man måste anpassa sig efter utrymme och de rådande förhållandena.

MEN jag anser att en katt som har en naturlig och mycket tydlig vilja att krafsa över sin avföring, mår allra bäst om den får ett ordentligt lager med sand att kissa och bajsa i; då får den leva efter sina egna innersta önskemål. Man märker ju med vilken frenesi katterna rumsterar om i lådan, och lämnar den med belåten min,  medvetna om att de fått göra som de riktiga katter dom är: gräva!

Sarah-S
5

#30 Nu gräver ju mina med samma glädje och frenesi i pellets

[Nightcat]
5

Så länge katten trivs och gör sina behov i lådan, så är det väl inte viktigt om man har sand eller pellets? 🐱

MichelleLindh
3

Mina katter går på lådan och gräver över allt verkar trivas lika bra som alltid, Geisha brukade snarare kissa utanför lådan förut innan jag skaffade pellets men nu har jag inte haft något problem alls och jag kommer aldrig byta tillbaka till sand igen. :)

/ Michelle 

OberonsMatte
9

#33 Att säga att man "aldrig kommer att byta tillbaka till sand igen" är inte en bra inställning. Om man behöver byta tillbaka eller inte beror enbart på katternas acceptans, och den kan ändras med tiden.

Sajtvärd Katter iFokus

vinteralvan
0

Jag bytte från pellets till sand istället. Tycker det funkar mycket bättre och Sotis är mer nöjd.

MichelleLindh
2

Jag kommer inte byta tillbaka nej MEN om jag märker att mina katter skulle sluta gå på lådan osv så skulle jag testa något annat men jag tvivlar starkt på det. Jag tror inte mina katter kommer må dåligt över att jag har pellets och inte sand. Men OM dom skulle så skulle jag inte tvinga dom ha pellets men eftersom det gått så bra hittills och dom verkar gilla det utmärkt så ser jag ingen anledning alls att byta. 

Många av dom jag känner använder hellre pellets, och det har gått bra för dom också. Alla deras katter går på lådan som vanligt också. Har aldrig hört någonting negativt om katt pellets alls.

/ Michelle