Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2462 ggr
[SarahOhrn]
0

Kostnad per månad för katt

Hur mycket räknar ni på att det går på att ha en katt varje månad? Jag har längtat i flera år efter katt och nu snart känner jag att jag kommer ha råd (vill ju lägga undan till veterinärkostnader också men kommer även ha försäkring) och hur mycket bör man ha sparat till ev veterinärkostnader? 

Det blir antagligen ingen raskatt även om jag är väldigt sugen så har jag inte 6000 kr att köpa en katt för! :) 

Bör man ha två katter när man har dom inne i lägenhet eller räcker det med en?

[ErikP]1
0

Vi spenderar nog 400kr i månaden. Då köper vi Kattsand, mat något godis samt leksak som han kan leka med. Kommer inte ihåg hur mycket vi sparar i månaden, men det är runt 100-300kr för veterinär kostnader.

SuperLimm
2

Jag vet faktiskt inte vad mina katter kostar varje månad. Jag har aldrig räknat på det. Men det beror ju mycket på vad du väljer att ge för mat. Mina äter just nu blötmat enbart och det är inte så billigt. Annars äter de kött (BARF) och då kostar det inte lika mycket eftersom man kan passa på att köpa på sig en hel del när det är billigt.

Jag skulle säga att det är bra att ha minst 10 000 sparat ifall något händer.

Om du har något katthem i närheten kan du alltid kolla med dom om de har någon katt som passar dig. Då stödjer du samtidigt en väldigt bra sak! :) Man behöver inte köpa raskatt men väljer du att köpa katt från en privatperson så var noga med att den är seriös. Katten ska vara id-märkt, vaccinerad och veterinärbesiktad (besiktningsprotokollet får inte vara äldre än 7 dagar) när du köper den (oavsett hur gammal den är). Den får heller inte vara yngre än 12 veckor.

Man måste inte ha 2 katter, även om den är innekatt. Men det beror mycket på katten. Vissa katter mår väldigt dåligt av att vara ensamma medans andra mår väldigt bra ensamma.

Mvh Linn

tlover
0

100:- kanske Kattmat i princip bara

men då är hon utekatt så vi behöver sällan städa/byta i den enda toan hon har inne så kattsanden vi köpte förra året räcker än men om nån månad kanske vi måste köpa mer (vi köper dock stora förpackningar vi har bytt sand i själva lådan sen förra året).

vi har redan pengar undanlagda så det behöver vi inte bry oss om.

Leksaker behövs inte då hon är utekatt.

godis behövs inte för det jagar hon själv etc etc men jag förstår att det ofta kan bli dyrare att ha katt. så pengamässigt för andra tror jag #1 stämmer bättre för de flesta.

ang om man ska ha en eller två katter beror delvis på katten och delvis på ägaren (tex hur ofta man är hemma). Katten vi har "kom" med en katt till (vi är egentligen bara fodervärd åt min syster men hon kommer aldrig ta tillbaka henne) men dom blev ätstörda av varandra, dom passade bättre som ensamkatt. tyvärr så vill ingen ha en ätstörd katt så den andra var tvungen att fara till de sälla jaktmarkerna.

Hon vi har nu är helt botad från sin ätstörning tack vare det däremot 🙂

l'm back

[ElisabethYL]
0

Skulle föreslå att titta efter en försäkring utan rörlig självrisk, hittade att IF vill ha 1063 kr av mig för att försäkra en av mina katter på vad de kallar stor kattförsäkring, vilket vid månadsbetalning och ett snabbt överslag blir 100 kr/katt och månad. På den här försäkringen är självrisken 2500 kr utan rörlig del. Kolla med din veterinär om de har direktreglering och isf vad de tar för det.

Kattsand har Granngråden Kitty Kattsand 20 kg för 169 kr - vet inte hur länge den räcker då jag inte fått hem mina katter än och jag kommer ju börja med att göra slut på den kattsanden som följer med.

Foder får någon annan svara på.

[[pimey]]
0

Försäkring: Folksam 2 katter ca 150 kr Mat:köper 10 kg säck som kostar 6-700kr räcker superlänge! Sand: pussy klumpbildande 97 kr säcken går 2 i månaden. Jag håller inte med föregående man ska ha två katter tycker jag då en människa inte kan tillfredsställa en katts behov lika bra som en lekkklmpis. Alla mina vänner har börjat med en katt men har tillslut fått köpa en till då katten innan inte mått bra pga ensamhet.

tlover
1

#5 fast våra katter blev ätstörda av att vara två så alla katter passar inte med andra katter.

l'm back

[ElisabethYL]
0

#5 Gissar att ditt uttalande snarare är svar på #3 än på mitt, men jag tänker lite som du när jag letade efter katt - har man två så har de iaf varandra när man är hemifrån.

Själv fastnade jag för två urmysiga 16-veckors katter som flyttar hit nästa fredag…

Är man osäker på hur man ska göra för att sätta ihop katter så varför inte leta efter två som redan bor och trivs ihop…

Ha gärna en matskål katt, gärna en bit ifrån den andra skålen.., så gör man ofta när man utfodrar hästar i hagar - borde ju kunna fungera även med katter…

[[pimey]]
0

Då kan msn ju lösa det genom att man ge mat på 2 olika ställen. Det gör vi och det funkar perfekt katterna lär sug vart deras mat finns :)

tlover
2

#8 nej det hjälper inte mot katter som äter motorolja,  hel havre, gummi, fräser åt maten, river husse/matte då man ska ge dom mat osv.

Det finns grader av allt, även ätstörning. Att behöva mata katterna på olika ställen kallar jag inte ätstörning det är himmelriket eller nått sånt.

l'm back

[Elinors]
3

Vi räknade för att tag sedan ut vad våra katter har kostat oss i månaden (ca) sen vi skaffade dem:

Yoshi vet: 350
Theia vet: 80
Mediciner: 50
Årligt vaccin: 65
Mat: 500
Kattsand: 200
Försäkring: 200

=1445/månad.

Då har jag inte räknat med engångskostnader såsom, kastration, grundvaccin eller köp av tillbehör (låda, klösträd, leksaker)

Sen är mitt fall kanske ett extremfall. Yoshi har kostat oss mycket i veterinärvård eftersom han har vart sjuk så mkt. Han har ett medfött hjärtfel, haft urinkristaller, tappat rösten och sår i munnen. Det är detta som gör katten mest dyr. Vi har ju försäkring men när det kostar 10 000 hos vet får du fortfarande betala ca 2500 (helt beroende på självrisk)

Jag råder dig att köpa en katt som är besiktigad, på detta sätt kan du försäkra dig om att katten får en (om än liten) hälsokontroll. Yoshis hjärtfel skulle exempelvis har märkts på en sådan undersökning.

[Emma--]
3

Skulle räkna på i alla fall 500 kr/katt/månad.

Beror ju mycket vad för mat du ska ge osv. 🙂

Om katten blir sjuk så blir det fort några tusenlappar. Kolla också upp vad som gäller hos din veterinär. Hos många kan man ju direktreglera mot försäkringsbolaget.

Jag har inget speciellt konto för katterna, utan sparar alla pengar i ett konto. Men minst 10000 tycker jag man bör ha men det skadar ju absolut inte med mer. Bara man är redo att kunna betala när och om katten blir sjuk 🙂

Jag tycker gärna man ska ha två, men det finns katter som trivs bra själv också förstås. Men min personliga åsikt är att man bör kolla efter en vuxen katt som man redan vet trivs bra ensam.

jnielsen
1

Vi har två katter, sådär på en höft kostar de säkert MINST 8000kr om året.. det blir över 2000 i försäkring/år, ca 300kr/katt i mat/månad Kattsand ca 100-200kr/månad Tror att det är 300kr per katt för vaccination varje år också. Sen tillkommer ju leksaker, en godisbit då och då, ny kattbädd, klösmöbel osv…

Jag höftar lite på maten då vi precis bytt och håller på att vänja in dem på blötfoder. Vet nog inte förrän längre fram vad det landar på.

Att alltid ha råd till BRA mat, en riktigt bra försäkring och oförutsedda veterinärskostnader tycker jag är viktigast. Blir katten dålig ska man inte behöva fundera på om man har råd att ta in katten på en kontroll.

jnielsen
0

Hur mycket du behöver spara till veterinär är väldigt olika, mina bästa vänner har en katt som nyligen bröt ett ben i sin tass. Tror att det sammanlagt gick på ca 70 000kr självklart var han försäkrad.

En av deras tidigare katter hade problem med diabetes och urinsten, han fick fistelopereras och när det gjordes hade han kostat 100 000kr i veterinärskostnader det året.. Mina har aldrig kostat mer än några hundralappar för kontroll och lite ögondroppar eller avsvällande medicin…

[Elinors]
1

#13 Herregud! Och jag som tyckte våran kisse var dyr då hans vetrinärkostnader detta året vart runt 35000! :O

Afturelding
2

Ska försöka räkna på det. Vi har två huskatter som är runt året gamla.

Försäkring: c.a 2000 om året.
Kastrering och ID-märkning: c.a 3700, dock en engångskostnad såklart. 
Vaccination: 375 kr/katt och år.
Mat: En konserv Mjau räcker i c.a 3 dagar, tetrorna i 2, så runt 100 kronor/månad. De har även torrfoder som står framme i små mängder, men det blir inte många kronor i månaden.
Sand: 90 kr/månad.
Leksaker och dylikt: Vi ska bygga ett eget träd nu när vi flyttar som kommer kosta ungefär 600 kr, och så kanske vi har lagt 500 kr på leksaker innan.

Så, om jag räknar på dessa summor så blir det 9800 på ett år ungefär. 

Vi har ett kontinuerligt buffertsparande, som även katterna räknas in i. Det är dock ingen specifik summa som går till dem.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Mullemu
0

Jag har en huskatt som är innekatt och den ungefärliga kostnaden per månad för honom är följande:

Mat ca 120:-. Äter barfkost, totalt ca 4 kg på en månad och snittpriset på maten är ca 30:-/kg.
Kattsand ca 80:-, använder Everclean och köper en 10kgs förpackning med ca 2,5 månads mellanrum.
Försäkring 66:-.

Summa ca 270:-.

Sen tillkommer årlig kostnad för vaccinering, tandkontroll osv men den har jag ingen koll på i nuläget eftersom det blir första gången för detta i början på nästa år.

[Vanilla~]
2

Vet inte till hundra men runt 1500:- lägger jag på mina 3 i månaden, så skulle räkna på 500:- per katt.

Tycker man borde ha minst 10.000:- i buffert. Jag vill egentligen ha 10.000:- i buffert per djur så jag håller på att spara och lägger just nu undan minst 300:- varje månad :)

Toxics
0

Man behöver inte ha två katter, jag har En katt och hon har inte visat några tendenser på att hon inte trivs med det. Snarare tvärt om. i Hennes förra hem var hon utekatt men var då ofta i bråk med andra katter från samma hem. 

Jag skulle tro att jag lägger runt 500 kronor i månaden på henne med försäkringen. Men det kan vara för att jag skämmer bort henne med massor av leksaker och tio oilka kattbäddar. Haha =) . 

Så runt tre-fyrahundra kostar hon nog i mat, Kattsand och försäkring.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[SarahOhrn]
1

#2 Ja jag funderar på att köpa från katthemmet här faktiskt då får man dem kastrerade/steriliserade, vaccinerade och allting klart. Men kanske börjar med en för att sen se behöver den sällskap får man ordna det i efterhand! :) 

Tack alla för era svar! Nu har jag ett litet humm.